عصر خودرو

عضو کمیسیون اروپا؛

اروپا به لحاظ قانونی نمی‌تواند خط لوله گاز روسیه را مسدود کند

عصر بازار- عضو کمیسیون اروپا گفت: مبنای قانونی برای متوقف کردن پروژه خط لوله «نورد استریم» روسیه، وجود ندارد.

اروپا به لحاظ قانونی نمی‌تواند خط لوله گاز روسیه را مسدود کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، «مارگارت وستاگر»، عضو کمیسیون رقابت اروپا گفت: اتحادیه اروپا، ابزار قانونی برای متوقف کردن خط لوله انتقال «گاز نورد استریم» روسیه به آلمان ندارد.

    «وستاگر» خاطرنشان کرد: «جین جانکر»، رئیس کمیسیون اروپا گفته، پروژه «نورد استریم»، پروژه ای نیست که در جهت منافع اروپا باشد و فکر می کنم متوجه شده ایم که ابزار قانونی برای مانع شدن آن نداریم؛ ضمن اینکه مبنای قانونی هم برای آن در اختیار نیست تا بگویم در پروژه «نورد استریم» خلاء قانونی وجود دارد.

    عضو کمیسیون اروپا گفت: اگر اتفاقی هم بعد از این رخ دهد، خیلی بهتر است که به یک توافق در مورد اینکه چه کاری در مورد زیرساخت آن انجام دهیم، برسیم.

    بر همین اساس، شرکت «گازپروم» روسیه قصد دارد ظرفیت فعلی خط لوله «نورد استریم» که از زیر دریای بالتیک به آلمان می رود را دو برابر کند.

    در همین حال، لیتوانی به همراه دیگر کشورهای مجموعه بالتیک و همچنین لهستان اعلام کرده اند که پروژه گازپروم که چندین شرکت اروپایی هم در آن شراکت دارند، منجر به وابستگی بیشتر اروپا به گاز روسیه می شود؛ البته این پروژه از مسیر اوکراین به عنوان کشور ترانزیت عبور می کند. 

    از سویی دیگر، طرفداران این خط لوله مدعی شده اند که این پروژه منجر به کاهش قیمت گاز به اروپا می شود. همچنین مجریان این پروژه می گویند: به دلیل اینکه تولید داخلی گاز اروپا به سرعت در حال کاهش پیدا کردن است، اروپا نیازمند تامین گاز از روسیه به عنوان یک منبع قابل اطمینان و دارای قیمت معقول است.

    پیش از این روسیه، آمریکا را متهم به برهم زدن این پروژه و جایگزین شدن گاز آمریکا در اروپا کرده بود.

    برچسب ها