عصر خودرو

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت :

امضای ده قرارداد برای توسعه میدان های نفت و گاز و افزایش ضریب بازیافت نفت اولویت امسال است

عصر بازار-بیطرف مهمترین اولویت کاری وزارت نفت در سال ۹۶ را تلاش برای امضای ۱۰ قرارداد به‌منظور توسعه میدان‌های نفت و گاز و افزایش ضریب بازیافت نفت عنوان کرد .

امضای ده قرارداد برای توسعه میدان های نفت و گاز و افزایش ضریب بازیافت نفت اولویت امسال است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، حبیب الله بیطرف با اشاره به آیین گشایش سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو و مباحث مطرح شده در این رویداد، افزون بر مباحث مطرح شده در مجموعه نشست‎های این رویداد، اهداف و رویکردهای راهبردی و کلان وزارت نفت را تشریح کرد.

    وی مهمترین اولویت کاری وزارت نفت در سال 96 را تلاش برای امضای 10 قرارداد به‌منظور توسعه میدان‌های نفت و گاز و افزایش ضریب بازیافت نفت عنوان کرد و افزود: مذاکرات با شرکت‎های صاحب صلاحیت داخلی و خارجی برای توسعه میدان‎های نفتی پیشرفت مناسبی دارد.
    معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت افزود: اقدام مهم دیگری که امسال وزرات نفت و شرکت ملی نفت به موازات امضای قراردادهای بین المللی در حال دنبال کردن آن هستند، تعریف و ارائه طرح‎های کوچک سرمایه گذاری در زمینه نگهداشت و افزایش تولید از میدان‎های در حال تولید است.
    بیطرف ادامه داد: طول دوره اجرای این پروژه‎ها حداکثر 2 سال و بیشتر شامل تعمیر و ترمیم چاه‎ها و رفع تنگناها و مشکلات تاسیسات رو سطحی است.
    وی با بیان این که مجموعه سرمایه گذاری مورد نیاز این طرح‎ها حدود پنج میلیارد دلار برآورد شده است، تصریح کرد: در نظر گرفته شده است که طی سه سال پس از پایان و تکمیل هر طرح، هزینه‎های صورت گرفته از محل همان طرح، بازپرداخت شود.
    معاون امورمهندسی، پژوهش و فناوری وزیرنفت توضیح داد: در این پروژه‎ها، شرکت‎های داخلی به‌عنوان مجری طرح در مناقصه‌ها شرکت خواهند کرد و البته می توانند با شرکت‎های صاحب صلاحیت بین المللی همکاری کنند.
    به گفته بیطرف، این مهم می تواند نقش موثری در تنوع بخشی به قراردادهای مورد استفاده و همچنین تحرک و ایجاد اشتغال در شرکت‎های داخلی داشته باشد.

    **توسعه شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی
    معاون وزیر نفت دیگر مباحث مطرح شده در نشست افتتاحیه را واگذاری فعالیت‎های میان دستی نظیر طرح‎های ان جی ال به بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: این مهم با توجه بر رویکرد میدان محوری و انجام سرمایه گذاری در شرکت ملی نفت با در نظر گرفتن پرتفلیوی طرح‎های مختلف، از جمله تحولات حاکمیتی ایجاده شده در شرکت ملی نفت در سال‎های اخیر عنوان شد.
    وی ادامه داد: همسو با این موضوع، به شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی توصیه شد که با الگوبرداری از شرکت‎های بین المللی که فعالیت‎های خود را در سه محور مدیریت مخزن، مدیریت پروژه و تامین مالی متمرکز کرده اند، الگوی کسب و کار خود را تغییر دهند.

    **ساخت پالایشگاه جدید با هدف صادرات فرآورده نفتی
    بیطرف همچنین به تنوع بخشی به تامین منابع مالی و استفاده از روش‎های نوین تامین سرمایه اشاره کرد و گفت: در این زمینه مطرح شد که برای نخستین بار در صنعت نفت به‌زودی اوراق مشارکت به صورت ریالی و با پایه ارزی عرضه می‌شود و ریسک ارزی آن از سوی شرکت ملی نفت پذیرفته می‌شود.
    معاون وزیر نفت، پالایش نفت و تولید فرآورده‌های نفتی را از دیگر مباحث مطرح شده در کنگره نفت و نیرو عنوان کرد و افزود: در این زمینه بیان شد که نوسازی و ارتقای ضریب پیچیدگی پالایشگاه‎های موجود به منظور افزایش کیفیت محصولات تولیدی و افزایش تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر از برنامه‌های اصولی وزارت نفت است.
    وی ادامه داد: همچنین باتوجه به برنامه‎های توسعه پالایشگاه‎های کشور، احداث پالایشگاه‎های جدید تنها به منظور صادرات فرآورده‎های نفتی توجیه پذیری خواهد داشت.
    بیطرف با موضوع پتروشیمی نیز اشاره کرد و گفت: در بخش پتروشیمی افزون بر پیشبرد طرح‌هایی که سبب تولید محصولات پایه پتروشیمی می شود، وزارت نفت در نظردارد با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش میان دستی و پایین دستی این صنعت را در نقاط مختلف کشور توسعه دهد.
    معاون وزیر نفت جلوگیری از سوزندان گازهای مشعل و استقبال از سرمایه گذاران جدید در این بخش، تکمیل گازرسانی به شهرها و روستاها، اجرای طرح‎های ال ان جی را از دیگر اولویت های راهبردی صنعت نفت برشمرد.
    معاون امور مهندسی،پژوهش و فناوری وزیر نفت از نشست تامین مالی به عنوان یکی دیگر از نشست‎های این کنگره نام برد و درباره آن توضیح داد: در این نشست بر ظرفیت‎های بالای جذب منابع مالی در ایران به ویژه در صنعت نفت و گاز تاکید به ضرورت جذب سرمایه‌گذار خارجی در ایران نیز اشاره شد.
    وی به راهکارها و توصیه‎های پیشنهادی برای استفاده از فرصت پسابرجام به‌منظور جذب منابع مالی خارجی که در این نشست تببین شد، اشاره کرد و به صورت خلاصه درباره این راهکارها گفت: توجه به ثبات اقتصادی، سیاسی و ضوابط قانونی برای جلب اعتماد سرمایه گذاران، تشکیل صندوق سرمایه گذاری با مشارکت دولت و بخش خصوصی، فراهم کردن امکان پوشش ریسک ارزی برای سرمایه‌گذاران خارجی، بهبود حمایت از سهام اقلیت، طراحی چارچوب مشخص برای اولویت‌بندی پروژه‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی به‌منظو استفاده موثر و بهینه از منابع، استفاده گسترده از بازارهای مالی بین المللی، اصلاح ساختار قانون تجارت، نظارت موثر بانک ها بر مصارف منابع مالی دریافتی از خارج از کشور از جمله این راهکارها هستند.
    به گفته بیطرف، در نشست تامین مالی مطرح شد تاکنون قرارداد تخصیص خطوط اعتباری به میزان بیش از 21 میلیارد دلار از بانک‎های کشورهای کره جنوبی، چین، اتریش و دانمارک نهایی و امضا شده است.

    **انتظار شرکت ملی نفت از شرکت‌های خارجی؛ برد - برد
    معاون وزیرنفت از نشست بالادستی 1 و 2 به‌عنوان دو نشست سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو نام برد و درباره آن گفت: انتظار شرکت ملی نفت از شرکت‎های خارجی افزون بر تامین مالی، ایجاد تعاملی برد- برد با این شرکت‌هاست به نحوی که بتوان در حداقل زمان به اهداف تولیدی مدنظر دست یافت.
    وی با بیان این که همچنین انتظار می‌رود این شرکت‎ها از تازه‌ترین فناوری‌های پیشرفته در جهان برای توسعه میدان‌های نفتی کشور استفاده کنند، تصریح کرد: در همین زمینه میدان‎های مشترک، میدان‎های بزرگ و لایه‌های مخزنی که به دلیل بالا و عمق زیاد تاکنون توسعه نیافته اند، از اولویت‎های واگذاری توسعه میدان‎های نفتی کشور هستند.
    بیطرف افزود: دستیابی به این اهداف بیشتر از طریق الگوی جدید قراردادهای نفتی دنبال خواهد شد البته از دیگر ظرفیت‎ها ممکن نظیر ‍EPCF هم در این مسیر استفاده خواهد شد.
    معاون وزیر نفت با اشاره به موضوع گاز که در این نشست‎ها برسی شد، گفت: انتظار می رود بتوان با اقدامات مربوط به ازدیاد برداشت، ضریب بازیافت میدان‎های گازی را از حدود 70 درصد تا حداقل 85 درصد افزایش داد.

    ** ضرورت افزایش ارزش تولیدات پتروشیمی
    بیطرف از نشست پتروشیمی به‌عنوان یکی از دیگر از نشست‎های کنگره نفت و نیرو نام برد و درباره آن توضیح داد: صنعت پتروشیمی جایگاه ویژه‌ای در ارزش تولیدات و صادرات محصولات صنعتی در کشور دارد.
    وی به مزیت ایران در برخورداری از خوراک‎های متنوع و فراوان مورد نیاز صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: باید میزان و ارزش تولیدات صنعت پتروشیمی را با اجرای طرح‌هایی جدید افزایش داد.
    معاون وزیرنفت با بیان این که هم‌اکنون 56 طرح در حال اجرا در صنعت پتروشیمی وجود دارد، گفت: با تکمیل این طرح‌ها حدود 50 میلیون تن به ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور افزوده می شود. البته طرح‌های اولویت دار برای صنعت پتروشیمی طرح‌هایی هستند که از خوراک ترکیبی استفاده کنند.
    بیطرف تصریح کرد: در نشست پتروشیمی، تامین منابع مالی با استفاده از روش‎های مختلف و متنوع و به ویژه ایجاد صندوق‎های پروژه و ایجاد زیرساخت‎های لازم برای احداث واحدهای جدید از جمله ضرورت‎های توسعه موفق صنعت پتروشیمی اعلام شد.
    سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو سه شنبه 18 مهرماه با حضور وزیر نفت آغاز شد و امروز (پنجشنبه، 20 مهرماه) با برگزاری چند کارگاه آموزشی به کار خود پایان می‌دهد. آیین پایانی این کنگره عصر روز چهارشنبه (19 مهرماه) با حضور معاونان وزیر نفت برگزار شد.

    برچسب ها