عصر خودرو

از سوی کرباسیان در نشست انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد ایران مطرح شد؛

پیش‌بینی ثبت رکورد صادرات تا ۸ میلیون تن

عصر بازار- روز سه‌شنبه رئیس هیات عامل ایمیدرو با هیات رئیسه انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد ایران دیدار کرد. در این دیدار بر ارتباط هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه تاکید شد.

پیش‌بینی ثبت رکورد صادرات تا ۸ میلیون تن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صمت، مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو در این دیدار اظهار کرد: ایمیدرو درسال‌های گذشته همکاری خوبی با انجمن‌های معدن و صنایع معدنی کشور برقرار کرده است. نشست رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) با حضور محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران و رئیس انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد ایران، محمد تقی صالحی، عضو هیات مدیره انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد ایران، منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل شرکت فولاد ایران، امیر خرمی شاد، مدیر برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو و محمد آقاجانلو، مدیر صنایع معدنی ایمیدرو برگزار شد.


    تلاش برای ارزش افزوده بیشتر
    رئیس هیات عامل ایمیدرو پیش‌بینی کرد تا پایان امسال صادرات فولاد با ثبت رکورد به 7 تا 8 میلیون تن برسد. مهدی کرباسیان که در نشست هیات رئیسه انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد ایران سخن می‌گفت تصریح کرد: در نیمه نخست سال 96، در بخش فولاد از نظر وزنی، صادرات خوبی داشتیم و در این مدت، 3 میلیون و 500 هزار تن فولاد صادر شد که با ادامه این روند، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال با رکورد جدید، رقم صادرات به 7 تا 8 میلیون تن برسد. رئیس هیات عامل ایمیدرو به برنامه 55 میلیون تنی فولاد تا چشم‌انداز 1404 اشاره کرد و گفت: در این برنامه، حدود 15 میلیون تن صادرات فولاد دیده شده است. بنابراین باید تلاش کنیم صادراتی با ارزش افزوده بالاتر داشته باشیم و از نظر فناوری، عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. وی ادامه داد: همچنین باید میزان مصرف سرانه فولاد در کشور را از حدود 238 کیلوگرم به 350 کیلوگرم برسانیم تا کشور در مسیر توسعه قرار گیرد و در این زمینه دست‌اندرکاران فولاد می‌توانند کمک کنند. کرباسیان اظهار کرد: با سیاست جلوگیری از خام‌فروشی، در 6 ماه نخست امسال، در تولید کنسانتره آهن، 21 درصد، گندله 25 درصد و آهن اسفنجی 12 درصد رشد داشته‌ایم که با بهره‌برداری از کارخانه‌های جدید به ویژه در بخش آهن اسفنجی، این رقم‌ها بیشتر می‌شود. جلوگیری از خام‌فروشی موضوعی است که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید داشته‌اند و دولت یازدهم و دوازدهم جلوگیری از آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی نیز در تلاش است با تکمیل زنجیره فولاد، از خام‌فروشی در بخش معدن جلوگیری کند. از سویی دیگر داریوش اسماعیلی نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار و رئیس فراکسیون معادن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی نیز درباره نگاه مجلس به موضوع خام‌فروشی گفت: مجلس شورای اسلامی و به ویژه فراکسیون معادن و صنایع معدنی، جلوگیری از خام‌فروشی را به جد دنبال کرده و در اولویت‌های اصلی این فراکسیون قرار داده است. وی افزود: راهکار جلوگیری از خام‌فروشی ایجاد صنایع معدنی است. خوشبختانه در 5سال گذشته مجلس به طور دائم بر این موضوع متمرکز بوده و جلسه‌های متعددی برگزار شده است. خوشبختانه جهت‌گیری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر همین اساس است.


    حمایت از انجمن‌ها
    اما موضوع دیگری که رئیس هیات عامل ایمیدرو در این نشست به آن اشاره داشت، حمایت از بخش خصوصی در جهت ارتقای فناوری و علم از طریق انجمن‌هاست.
    کرباسیان با بیان این مطلب افزود: ایمیدرو در سال‌های گذشته همکاری خوبی با انجمن‌های معدنی و صنایع معدنی برقرار کرده است. از جمله این انجمن‌ها، انجمن مهندسی متالورژی و مواد ایران است که با حمایت‌های ویژه، هر سال نسبت به گذشته، کیفیت اجرای کنفرانس مهندسی متالورژی و مواد را ارتقا داده است. وی ادامه داد: ایمیدرو در این کنفرانس‌ها به عنوان مشارک یا همکار حضور داشته است. علاوه بر این، همکاری‌هایی در زمینه پزوهشی وجود دارد.بدون شک توجه به موضوع پژوهش، توسعه را در بخش‌های مختلف صنعتی کشور رقم می‌زند. این در حالی است که بخش معدن و صنایع معدنی ایران در سال‌های گذشته به دلیل وضع تحریم‌های ظالمانه با عقب‌افتادگی در حوزه فناوری روبه‌رو شد، اما اجرایی شدن برجام این فرصت را در اختیار فعالان این بخش قرار داده تا با همکاری میان مراکز پژوهشی و همچنین همکاری با شرکت‌های بین‌المللی علاقه‌مند به حضور در بخش معدن، این عقب‌ماندگی را جبران کنند. اما رئیس هیات عامل ایمیدرو در بخشی دیگر از سخنان خود به جایگاه ویژه صنعت فولاد در دنیا اشاره کرد و گفت: در سال 2016 میلادی 1395 شمسی از 2 هزار میلیارد دلار تجارت بخش معدن و صنایع معدنی، حدود 45 درصد به زنجیره صنعت فولاد اختصاص یافته است. این صنعت در کشور ما از امتیازاتی همچون وجود معادن غنی سنگ آهن، زغال سنگ و انرژی فراوان برخوردار است. وی ادامه داد: با توجه به اینکه به میزان کافی کار اکتشافی انجام نشده بود، برنامه 250 هزار کیلومتر مربعی را شروع کردیم که نتایج خوب آن تا پایان سال 96 یا اوایل 97 مشخص خواهد شد و امیدواریم یک کار جهشی را در بخش معدن و صنایع معدنی شروع کنیم. کرباسیان ادامه داد: با توجه به عقب ماندگی حوزه فناوری، باید تلاش کنیم با کمک دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها در این زمینه کار کنیم و برگزاری کنفرانس‌های تخصصی به انتقال فناوری منجر شود.


    همکاری ایمیدرو با انجمن‌ها
    رئیس دانشگاه تهران و رئیس انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد ایران گفت: فناوری، دانش و پژوهش در کشور با سرمایه‌گذاری و سیاست‌های دولت در توسعه صنایع معدنی همراه نیست.
    محمود نیلی احمدآبادی در این نشست اظهار کرد: در سال‌های گذشته با حضور آقای کرباسیان، ارتباط بسیار بهتری با انجمن‌ها و دانشگاه‌ها برقرار کردیم و سیاست ایمیدرو درباره همکاری با دانشگاه‌ها را در عمل دیده‌ایم. وی ادامه داد: با توجه به حضور شما در کنفرانس‌های انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد و پشتیبانی از برنامه‌های انجمن، تصمیم گرفتیم فراتر از اقدامات پیش رو (برگزاری کنفرانس و انتشار نشریه) عمل کنیم و 2 طرح را در فولاد و مس پیشنهاد دادیم که نتایج خوبی داشت. رئیس انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد ایران تصریح کرد: پژوهش در صنعت فولاد از جمله اقداماتی بود که با حمایت ایمیدرو انجام و تلاش شد همه مسائل مورد نظر این سازمان(استخراج، تولید، محیط‌زیست و فناوری) در آن دیده شود. یکی از مهم‌ترین موضوعات استخراج شده از گزارش یاد شده این بود که فناوری و پژوهش در کشور با سرمایه‌گذاری و سیاست‌های دولت در توسعه صنایع معدنی همراه نیست. وی افزود: در حوزه نانو سرمایه‌گذاری می‌شود اما صنایعی که در آن سرمایه‌گذاری می‌شود با فناوری در دانشگاه‌ها همراه نیست. نیلی احمدآبادی با بیان اینکه انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد ایران بزرگترین انجمن در این زمینه است و پس از انجمن ریخته‌گری، قدیمی‌ترین انجمن به شمار می‌رود، گفت: قدمت این انجمن 26 سال است و 2800 عضو حقیقی و 380 عضو حقوقی دارد. وی ادامه داد: انجمن فضای خوبی برای بررسی چالش‌ها، عقب‌ماندگی فناوری، جذب بخش خصوصی و هدایت فعالیت‌های دانشجویان و دانشگاه‌ها در جهت سیاست‌های دولت است. واقعیت این است که اگر منابع انسانی همراستا با سرمایه‌گذاری‌ها تربیت نشوند، سرمایه‌گذاری‌ها کارایی لازم را نخواهند داشت و اگر آخرین فناوری وارد کشور شود اما در آینده توسعه نیابد، از دنیا عقب خواهیم افتاد. توسعه و ارتقای فناوری با مشارکت پژوهشگران در توسعه فناوری رخ خواهد داد. رئیس انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد ایران گفت: این انجمن می‌تواند حلقه واسط خوبی برای بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، صنعت و دولت باشد و ما تلاش کردیم در پروژه‌ها و کنفرانس‌ها، این روند را پیش ببریم. وی ادامه داد: انجمن ریخته‌گری و انجمن متالورژی و مواد، کنفرانس امسال را به طور مشترک برگزار می‌کنند. تلاش کردیم حضور بخش خصوصی را در آن فعال‌تر کنیم و از بخش صنعت نیز بخواهیم دستاوردهای علمی خود را در کنفرانس ارائه کند. همچنین تلاش شده با برگزاری نمایشگاه، ارتباط گسترده‌تری بین ذی‌نفعان مختلف برقرار کنیم.


    1070 مقاله در کنفرانس مهندسی متالورژی و مواد
    محمد تقی صالحی، عضو هیات مدیره انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد ایران در این نشست گفت: برای کنفرانس 1070 مقاله ارسال شده که در مقایسه با کنفرانس‌های گذشته، از نظر کمی و کیفی بهتر بوده است. قرار است 100 مقاله شفاهی و 300 مقاله پوستری ارائه شود. وی ادامه داد: در این کنفرانس، حضور بخش صنعت نسبت به دوره‌های گذشته بیشتر است.


    ارتباط با دانشگاه‌ها
    منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل شرکت فولاد ایران در این نشست گفت: یکی از برنامه‌های ما توسعه صنعت فولاد است و با توجه به استراتژی صنعت فولاد، همکاری خوبی با دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران خواهیم داشت.


    6 میلیارد و 100 میلیون تومان تعهد با دانشگاه تهران
    امیر خرمی شاد، مدیر برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو، گفت: 6 میلیارد و 100 میلیون تومان با دانشگاه تهران تعهد سرمایه‌گذاری داریم و تاکنون 3 میلیارد و 500 میلیون تومان آن پرداخت شده است. وی ادامه داد: انجمن مهندسی متالورژی و مواد، نهاد علمی، آموزشی و پژوهشی است و در چشم‌انداز و ماموریت آن، ارتباط دانشگاه و صنعت آمده است که ارتباط، ایجاد شده ولی جای کار زیادی دارد. خرمی شاد اظهار کرد: در بحث آموزش می‌توان مهندسان فارغ‌التحصیل متالورژی را در دوره آموزشی انجمن یاد شده شرکت داد. موضوع استحصال فلزات از صنایع الکتریکی نیز مهم است که در جلسات تخصصی می‌توان پیگیری کرد. محمد آقاجانلو، مدیر صنایع معدنی ایمیدرو، پیشنهاد کرد انجمن مهندسی متالورژی و مواد در استراتژی حوزه فنی و اقتصادی به ایمیدرو کمک کند تا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، متخصصان فنی را با مسائل تامین مالی آشنا کند.

    برچسب ها