عصر خودرو

بلومبرگ گزارش داد؛

ایران و عراق صادرات نفت خود را افزایش دادند

عصر بازار- بلومبرگ در گزارشی نوشت: در ماه سپتامبر ایران و عراق با استفاده از کندتر شدن صادرات عربستان ، صادرات نفت خام را افزایش دادند تا خریداران بازارهای کلیدی مانند چین و آمریکا را از آن خود کنند.

ایران و عراق صادرات نفت خود را افزایش دادند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، در ماه سپتامبر ایران و عراق با استفاده از کندتر شدن صادرات رقیبشان، عربستان سعودی، صادرات نفت خام خود را افزایش دادند تا خریداران بازارهای کلیدی مانند چین و آمریکا را از آن خود کنند.

    طبق داده‌های ردیابی کشتی‌ها و محموله‌های نفت که توسط بلومبرگ جمع‌آوری شده است، عراق صادرات خود را به 3.98 میلیون بشکه در روز رساند که بالاترین میزان آن از ماه دسامبر تا کنون است درحالی‌که ایران صادرات خود را به 2.28 میلیون بشکه در روز افزایش داد که این بالاترین سطح ان از فوریه گذشته است.

    این در شرایطی صورت گرفت که داده‌ها نشان داد صادرات عربستان سعودی به 6.68 میلیون بشکه در روز کاهش یافته که این دومین سطح پایین امسال آن است.

    ریچارد مالینسون، تحلیل‌گر نفتی شرکت انرژی اسپکتس در لندن می‌گوید: ایران و عراق هر دو، در فروش به بازارهایی که دیگر حجم زیاد قبلی را از عربستان صعودی دریافت نمی‌کنند، بسیار فرصت‌طلبانه عمل کردند.

    او ادامه داد: ما در طول چند ماه گذشته شاهد این بوده‌ایم که صادرات عربستان سعودی کاهش یافته‌اند که این با تمرکز آنها برای متوازن کردن مجدد بازار مطابقت دارد.

    وزیر انرژی عربستان، خالد الفلیح، در ماه می قول داده بود کشورش به طور قابل توجهی صادرات نفت خام به آمریکا را کاهش خواهد داد تا ذخایر بیش از حد انبارهای نفت خام این کشور را محدود کند. طبق آنچه داده‌ها نشان می‌دهد، صادرات نفت به آمریکا از ماه مارچ افت کرد تا در ماه آگوست به کمترین میزان امسال خود برسد. در کل صادرات عربستان سعودی در ماه جولای به کمترین میزان 34 ماهه خود افت کرد و نسبت به سال گذشته خود 1 میلیون بشکه در روز کاهش داشت.

    عراق با ارسال 871 هزار بشکه در روز، برای دومین ماه پیاپی در صادرات نفت به آمریکا از عربستان جلو زد. در ماه آگوست هم صادرات نفت خام عراق به آمریکا 2 برابر حجم صادرات نفت خام عربستان بود.

    عراق به طور متوسط با صادات روزانه 794 هزار بشکه در روز به هند به عنوان اولین صادرکننده به این کشور از عربستان با حجم صادرات روزانه 738 هزار بشکه در روز پیشی گرفت.

    این درحالی است که در بازار چین تفاوت بین صادرات نفت خام عربستان سعودی با صادرات نفت خام ایران به کمترین میزان 8 ساله خود رسیده است. در ماه سپتامبر عربستان سعودی 833 هزار بشکه در روز نفت به چین صادر کرده است و ایران هم با کاهش فاصله، صادرات نفت خود به این کشور را به 600 هزار بشکه در روز افزایش داده است.

    روبین میلز، مدیر اجرایی ارشد شرکت مشاور قمر انرژی در دوبی می‌گوید: من انتظار دارم تولید ایران همچنان به افزایش خود ادامه دهد و معتقدم اگر سعودی‌ها کاهش تولید خود را ادامه دهند، ایران سهم بازار را به آرامی از عربستان خواهد گرفت.

    برچسب ها