عصر خودرو

با هدف حذف سلطه دلار؛

ایران و ترکیه توافق‌نامه استفاده از ارز ملی در مبادلات تجاری امضاء کردند

عصر بازار- ایران و ترکیه با هدف با هدف حذف سلطه دلار ، توافقنامه استفاده از ریال و لیر در مبادلات دوجانبه را امضا کردند.

ایران و ترکیه توافق‌نامه استفاده از ارز ملی در مبادلات تجاری امضاء کردند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، ایران و ترکیه توافقنامه استفاده از ارزهای ملی خود در مبادلات دوجانبه را امضا کردند.

    این توافقنامه با هدف کنار گذاشتن هر چه بیشتر دو کشور از دلار و یورو و تسهیل گسترش مناسبات تجاری بین دو کشور امضا شد.

    بر اساس آنچه بین دو کشور به امضا رسید، از این پس بانک‌ها در ایران و ترکیه ریال و لیر را بسیار ساده‌تر از گذشته مبادله کرده و از این طریق هزینه ارزی مبادلات بین دو کشور کاهش می‌یابد.

    از سوی دیگر بانک‌های دو کشور این امکان را خواهند داشت تا از نظام‌های پرداخت بین‌المللی در مبادله ریال، لیر استفاده کنند.

    حسن روحانی‌، رئیس‌جمهور کشورمان، پیشتر در سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران گفته بود که دو کشور تصمیمات بسیار مهمی در راستای تقویت و توسعه روابط اقتصادی خود گرفته‌اند که ازجمله آنها استفاده از ارزهای ملی دو کشور در مبادلات تجاری دوجانبه است.

    سران دو کشور در دیدار با یکدیگر توافق کردند تا حجم مبادلات تجاری دوجانبه را از 10 میلیبارد دلار در سال در شرایط کنونی افزایش دهند.

    بنا به اعلام ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، این پتانسیل وجود دارد که حجم مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار در سال افزایش یابد. آنکارا و تهران همچنین همکاری برای توسعه مناسبات خود در حوزه‌های مالی و تأسیس شعب بانک‌های ایرانی در ترکیه و بالعکس هستند.

    برچسب ها