عصر خودرو

قرارداد همکاری واگن ساز ایرانی با سوئیسی ها امضا شد ؛

تامین مالی بدون سقف سوئیسی ها برای تولیدات ریلی در ایران

عصر بازار- قرارداد همکاری مشترک واگن سازی پلور سبز با واگن ساز معتبر اروپایی برای بومی سازی جدیدترین تولیدات ریلی امضا شد. بر اساس آن شرکت اشتادلر با مکانیسم "بانک به بانک" منابع مالی بدون سقف را برای تولیدات مشترک تامین می کند.

تامین مالی بدون سقف سوئیسی ها برای تولیدات ریلی در ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، سیدکیوان امامی در مراسم امضای این قرارداد، اظهار کرد: بر اساس قراردادی که امروز امضا شد، در خصوص سرمایه گذاری مشترک با شرکت اشتادلر سوئیس به عنوان یکی از قطب های تولید محصولات ریلی یرای بازار ایران و خاورمیانه، انتقال دانش فنی و آموزش نیروی انشانی متخصص در ایران،حضور در مناقصات و پروژه  های بخش خصوصی و دولتی کشور، انتقال تکنولوژی تولید مجموعه ها و بومی سازی قطعات و... با شرکت اشتادلر سوئیس تفاهم شده است.

    وی در پاسخ مبنی بر این که قرار است بر اساس این قرارداد چه اتفاقی برای واگن سازی ایران بیفتد، گفت: بر اساس سیاست های کشور سهم داخل در تولید واگن در یک بازه 5 ساله به 55 درصد افزایش می یابد.

    وی با بیان این که در مرحله اول تجهیزات ریلی به صورت سی کی دی وارد می شود، تصریح کرد: در گام نخست پروژه های تعریف شده ایران مانند تولید 2000 واگن مترو برای کلان شهرها و 500 واگن مسافری بین شهری برای راه آهن از ظرفیت های پلور سبز و اشتادلر استفاده می شود.

    وی با بیان اینکه یکی از اهداف ما انتقال فناوری تولید به کشور است در خصوص تاثیر برجام بر این همکاری مشترک نیز گفت: شرکت اشتادلر به  جز کیفیت و به خوش قولی هم معروف هستند درست مانند ساعت های سوئیسی. این کشور همواره از مناقشات به دور بوده و در صورت ایجاد مشکل در مسیر برجام، سوئیسی ها در این مسئله مبرا خواهند بود.

    وی ادامه داد: اشتادلر 4 سال قبل و پیش از برجام در ایران حضور داشت و متعهد به سرمایه گذاری هستند و این خود تضمینی برای همکاری مشترک است.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان در ابتدای این مراسم با تاکید بر این که صنایع ریلی ایران رو به گسترش بوده و چشم انداز خوبی را برای انی بخش پیش بینی می کنیم، اظهار کرد:  تا 10 سال آینده کشور نیازمند 25 هزار دستگاه انواع واگن است. در راستای توسعه زیرساخت های حمل ونقل ریلی کشور با توجه به مطالعات انجام شده و نیاز کشور به نظر می رسد سهم بازارهای مناسبی برای شرکت های ریلی ایجاد شود و شرکت ها نیازمند توسعه ظرفیت های خود هستند.

    وی ادامه داد: در این زمینه شرکت واگن سازی پلور سبز مذاکرات متعددی را برای ورود فناوری تولید واگن انجام داد که با مساعدت دستگاه های ذی ربط بسترهای مناسب برای همکاری با شرکت های مطرح دنیا در عرصه تولدات ریلی فراهم شده است.

    نخجوانی همکاری با شرکت سوئیسی را در راستای توسعه صنایع ریلی و تحقق اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد.

    همچنین در این مراسم محمد رحمانی مدیر خاورمیانه و آفریقای شمالی شرکت اشتادلر سوئیس با اشاره به این که 7000 کامند در اروپای غربی، الجزایر و آمریکا داریم و امیدواریم در ایران نیز مشغول به کار شویم، اظهار کرد: گردش مالی ما بیش از 2.5 میلیارد یورو در سال است و در حوزه تعمیر و نگهداری تجهیزات ریلی نیز فعال هستیم.

    وی تصریح کرد: یکی از خصوصیات اشتادلر این است که اکثر سهام آن متعلق به یک نفر است و به همین دلیل مکانیسیم تصمیم گیری در آن بسیار سریع است. اشتادلر در 1990 با 40 نفر مشغول به کار بود که این تعداد امروز به 7000 نفر افزایش یافته است.

    وی ادامه داد: در وضعیت کنونی در بازار اروپای غربی اشتادلر به عنوان یکی از صنایع پیشرو مطرح است، افزود: ظرفیت تولید ما 1500 دستگاه انواع واگن در سال است.

    مدیر خاورمیانه و آفریقای شمالی شرکت اشتادلر بیان کرد: 10 سال قبل اشتادلر تلاش کرد تا در ایران فعالیت را آغاز کند، اما از چهار سال قبل مجددا فعالیت خود را با ارائه پیشنهادات جذاب به لحاظ فنی و مالی با  تضمین یکی از بانک های سوئیسی ارائه کردیم.

    رحمانی بیان کرد: اما علی رغم تلاش های 4 ساله موفقی در سفارش گرفتن به دست نیاورده ایم و از امروز به بعد در همکار جدید ایرانی یعنی پلور سبز این تلاش را ادامه می دهیم.

    وی در خصوص تحریم ها و تاثیر آن بر همکاری با واگن ساز ایرانی اظهار کرد: موضوع تحریم به رعایت قوانین بر می گردد،  ما به عنوان شرکت سوئیسی تابع قوانین سوئیس هستیم و هیچ مشکلی با ایران در خصوص تحریم نداشته ایم و از چهار سال و نیم یعنی قبل از تحریم کار را با ایران شروع کردیم.

    وی تاکید کرد: ما به قوانین کشور میزبان و سوئیس متعهد هستیم و همیشه بر همین اساس فعالیت کرده ایم.

    وی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر چگونگی تامین مالی تولید واگن در ایران گفت: یکی از مهم ترین توانایی ما این است که در پیشنهادات همکاری اشتادلر دو بخش اقتصادی و تامین مالی را ارائه می دهیم.

    وی ادامه داد:  روش تامین مالی به صورت قرض "بانک به بانک" و بدون نیاز به تضمین بانک مرکزی ایران یا دولت است و تایید کننده آن موسسه صادراتی سوئیس است.

    وی با اشاره به این که وام مورد نظر با شرایط بلندمدت و دوره 14 ساله بازپرداخت اعطا می شود، بیان کرد: بانک های خوبی در ایران هستند که می توان از آنها از روش بانک به بانک برای تامین مالی پروژه های تولید واگن استفاده کرد.

    مدیر خاورمیانه و آفریقای شمالی شرکت اشتادلر  با تاکید بر این که تامین مالی بدون سقف است و هر چه نیاز پروژه باشد تامین می شود در خصوص میزان سود این منابع مالی اظهار کرد:  طبیعی است سود هر بسته سرمایه گذاری تابع مشتری، زمان و مذاکرات است و همه مثل هم نیست. شرایط مالی این بسته های سرمایه گذاری بسیار رقابتی است و بر اساس شرایط سوئیس تعیین می شود.

    رحمانی همچنین گفت: خدمات پس از فروش تولیدات مشترک تا 30 سال می تواند ادامه داشته باشد و دلیل ارائه این خدمات هم اطمینان بسیار بالایی است که اشتادلر به تولیدات خود دارد.

    وی با بیان این که بر اساس قرارداد امروز  در گام نخست کارکنان متخب ایرانی با خط تولید اشتادلر آشنا می شوند، گفت: در گام بعدی کارشناسان ایرانی در مجموعه خط تولید قرار می گیرند تا مهارت های لازم را بیاموزند و در گام سوم در داخل ایران با نظارت کارشناسان اشتادلر تولید محصولات ریلی انجام می شود.

    وی افزود: تولیداتی که در ایران انجام می شود عین تولیداتی است که در سوئیس انجام می شود.

    برچسب ها