عصر خودرو

روی گشاده بورس کالا به روی پسته خندان

عصر بازار- تاکید ماده ۳۲ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر حرکت محصولات استراتژیک کشاورزی به سمت بورس کالا، انگیزه ای شد برای فراهم ساختن زمینه های لازم در ورود پسته به بورس کالا.

روی گشاده بورس کالا به روی پسته خندان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، در حال حاضر حدود 80 درصد پسته کشور از باغات استان کرمان به دست می آید که بخش عمده ای از این محصول به بازارهای جهانی صادر می شود اما به رغم بالا بودن میزان صادرات پسته ایرانی، هنوز نتوانسته ایم در بازار جهانی پسته تأثیرگذار باشیم. در واقع عدم شفافیت در قیمت گذاری پسته سبب شده است تا رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان خواستار ورود پسته به بورس کالا شود تا تولید کننده را در یک فضای مطمئن و بدون ابهام قرار دهد.

    نقش برد- برد در پسته

    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در تعیین قیمت واقعی پسته در بورس کالا، صحبت از نقش برد – برد می کند. امید به تاثیر گذاری بورس کالا در توسعه و گسترش بازار پسته مساله ای است که از سوی وی در خصوص این نقش برد- برد مورد استناد قرار می گیرد.

    بر این اساس است که وی تمام تلاش خود را به کار بسته تا امکانات لازم را برای ورود پسته به بورس کالا فراهم سازد. پس از اولین عرضه فیزیکی پسته در بورس کالا در سال گذشته بود که سید مهدی طبیب زاده، تجار موفق و مورد وثوق را در این حوزه شناسایی کرد و با برگزاری جلساتی در این رابطه به بحث و تبادل نظر پرداخت.شناسایی انبارهای استاندارد مورد نظر بورس در استان کرمان نیز دیگر اقدامی بود که از سوی رییس اتاق بازرگانی کرمان برای تحقق این امر انجام شد. 

    ذوق ورود پسته خندان به بورس کالا

    در پی اهمیت ورود پسته به بورس کالا، مدیرعامل بانک کشاورزی نیز در مقام اعلام حمایت از فعالیت های صادراتی سنتی پسته برآمد و در اثبات این ادعا اعلام کرد که در سال جاری 100 میلیارد تومان بیشتر از سال گذشته به این محصول کشاورزی اعتبار اختصاص خواهیم داد.

    مرتضی شهیدزاده همچنین در بیان دیگر اقدامات خود برای افزایش بهره وری در این محصول، به ایجاد و تاسیس شرکت توسعه تجارت در سال گذشته با همکاری بانک های توسعه تعاون و توسعه صادرات اشاره کرد تا به برندسازی، بازاریابی این محصول در کنار دیگر محصولات کمک شود.

    در کنار این تلاش ها، نماینده مردم شهرستانهای انار و رفسنجان نیز وجود 75 هزار پسته کار را مورد اشاره قرار داد که با تکیه بر امکانات بورس کالا، این گروه از کشاورزان فعالیت های خود را در بازار پسته از تجارت سنتی به سمت انجام معاملات نوین و استفاده از ابزارهای جدید بازار سرمایه سوق خواهند داد.

    جمیع این اظهارات و تلاش ها سبب شد تا مدیرعامل بورس کالای ایران اطمینان خاطری به این فعالان و مدیران از حیث آماده بودن مقدمات ورود پسته به بورس کالا دهد؛ مبنی بر اینکه با ساماندهی معاملات پسته در بورس کالا، مانعی برای ضایع شدن حقوق کشاورزان ایجاد خواهد شد.

    در این میان حامد سلطانی نژاد استفاده از ظرفیت های مناسب بورس کالا و استفاده صحیح و به موقع از این ظرفیت ها به منظور جلوگیری از بروز زیان و خسارت به کشاورزان پسته کار را در گرو فرهنگ سازی در میان کشاورزان دانست؛ از آن جهت که به موجب آن امکان در دست گرفتن قیمت گذاری پسته در بازارهای خارجی و ایجاد بازاری بلند مدت به کمک ابزارهای نوین مالی فراهم خواهد شد.

    در واقع توانایی بورس کالا در دست یابی به معامله سه هزار میلیارد تومانی محصولات کشاورزی بود که این مجموعه را بر آن داشت تا برای گردش مالی سالانه پنج تا شش هزار میلیارد تومانی بازار پسته کشور، به فکر راه اندازی بورس پسته شود تا شاید با ساماندهی معاملات پسته، مشکلات کشاورزان در پی عملکرد برخی سودجویان این بازار از میان رود.

    فصل برداشت در بورس کالا

    با این حال وعده مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در شکل گیری بازار پسته در بورس در فصل برداشت این محصول، باعث شد تا کارگزاری های متعدد فعال در کرمان برای ورود صادرکنندگان پسته به بورس اعلام آمادگی کنند.

    پیش بینی عرضه پسته در بورس در قالب قرارداد گواهی سپرده کالایی، در کنار قرار دادن افرادی تحت عنوان مباشر یا بازارگردان برای مدیریت جمع آوری و عرضه پسته به بورس از جمله اقداماتی است که در عرضه این محصول مهم در بورس کالا صورت خواهد گرفت.

    در واقع در توافقات اولیه برای راه اندازی بازار پسته در بورس کالا، بانک کشاورزی قول مساعد داده که بخشی از تسهیلات حوزه کشاورزی را به تجارت محصولات به خصوص پسته اختصاص دهد،  بر این اساس است که مباشران و بازارگردان های پسته می توانند از منابع مالی کشاورزی استفاده کنند. همچنین بخش ارزی برای توسعه صادرات پسته نیز از طریق صندوق توسعه ملی فراهم خواهد شد.

    برچسب ها