عصر خودرو

جهت‌گیری جهانی برای افزایش مصرف گاز

عصر بازار- بررسی بازار جهانی نشان می‌دهد مصرف گاز به دلایلی از جمله سازگاری با محیط زیست و زیرساخت آماده استقبال بیشتری شده و سهم فروش آن هر ساله در حال افزایش است.

جهت‌گیری جهانی برای افزایش مصرف گاز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، با توجه به سمت و سوی جهانی برای استفاده از سوخت‌های پاک و انرژی‌های تجدیدپذیر، کشورها به سمت گسترش این سبک از انرژی در سبد مصرفی خود گام برداشته اند.

    در میان انواع مختلف حامل‌های پاک انرژی، گاز در مقایسه با انرژی‌های تجدید پذیر زیرساخت آماده تر و نیاز به سرمایه گذاری کمتری دارد که در کنار سازگاری با محیط زیست در بازار انرژی از استقبال بیشتری برخوردار است.

    بنا بر اعلام محمدحسین عادلی دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز عرضه گاز طبیعی رو به افزایش است و در زمینه‌های تولید، انتقال با خط لوله و تجارت گاز طبیعی مایع شده (LNG) توسعه می‌یابد تا جایی که در سال 2018 میلادی، مصرف این حامل انرژی، 2,1 تا 3,2 درصد افزایش خواهد یافت.

    ایران با دارا بودن ذخایر عمده گاز در کشور چهارمین تولیدکننده در سطح جهان به شمار می‌آید ولی در طرف مقابل از نظر مصرف در رتبه سوم قرار دارد.

    گفتنی است 96 درصد از جمعیت شهری کشور از گاز طبیعی و در حدود 62 درصد از جمعیت روستایی از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

    آسیب شناسی‌های صورت گرفته در خصوص دلایل افزایش مصرف بالا در کشور نشان داده استفاده از وسایل با راندمان پایین و مصرف تنها سه دهم هر مترمکعب گاز تحویلی به نیروگاه باعث هدر رفت گاز می‌شود.

    تحت این شرایط بنا بر آمار در پنج ماه نخست امسال به طور میانگین 34,8 میلیون مترمکعب در روز گاز صادر کرده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 21,3 میلیون مترمکعب در روز بوده است و در مجموع بیش از پنج میلیارد مترمکعب در پنج ماه نخست امسال صادرات به ثبت رسیده که این رقم در سال گذشته 3,2 میلیارد مترمکعب بوده است و تلاش‌ها برای افزایش سهم تجارت جهانی گاز کشور در افق 1404 به 8 درصد است.

    برچسب ها