عصر خودرو

دلار جهت نقدینگی را در بازارها تغییر داد

عصر بازار- یافته‌های آماری نشان می‌دهد افزایش قیمت دلار روند حرکت بازارها را تغییر داده است.

دلار جهت نقدینگی را در بازارها تغییر داد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از همشهری ، از یک سو بازار مبادلات آتی سکه در بورس کالا پر طرفدار شده است و از سوی دیگر حجم معاملات سهام و اوراق بدهی با نزول مواجه شده است. به‌نظر می‌رسد سرمایه‌ها تحت‌تأثیر رشد قیمت دلار در حال جابه‌جا شدن هستند. به گزارش همشهری، سخنان دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به رشد قیمت دلار در بازار آزاد منجر شده و بقیه بازارها را هم به به هم ریخته است. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هفته قبل در مورد اینکه آیا ترامپ تعهد ایران را به برجام تأیید خواهد کرد با تردید سخن گفت. همین عامل موجب شد تا قیمت دلار و به‌دنبال آن سایر بازار‌ها تحت‌تأثیر قرار گیرند به‌طوری که قیمت دلار دیروز با عبور از مرز 4000 تومان به 4025رسید. برخی دلایل این افزایش قیمت را سیاست‌ دولت برای پایین نگه داشتن هزینه‌های تولید و درنتیجه افزایش صادرات و درآمدهای خود می‌دانند اما دسته دیگری از تحلیلگران با رد این ادعا معتقدند پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز و سرکوب قیمت منجر به رشد یکباره قیمت شده است.

        دولت خودش را تضعیف نمی‌کند

    اما دولت با رد این ادعاها به اظهارنظرهای رایج پاسخ داد. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت با کاهش ارزش ریال در برابر دلار متضرر خواهد شد، گفت: اعلام نظر برخی مبنی براینکه دولت خواهان افزایش ارز است، تهمت است. او افزود:ما با کاهش ارزش ریال در برابر دلار به‌صورت غیرمنطقی مخالفیم و سیاست دولت این است که نرخ ارز شناور کنترل شود و این را هم بدانیم که دولت از تضعیف پول ملی متضرر می‌شود و فکر نکنیم که دولت با تبدیل دلار به ریال از آنجا که ریال بیشتری به‌دست می‌آورد پس به‌دنبال این است که ارزش پول ملی را کاهش دهد. رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به اینکه گفته می‌شود دولت معتقد به دلار 5هزار تومان بوده و تصمیم دارد به این قیمت‌ها نزدیک شود، تأکید کرد: خیر. دولت دلار 5هزار تومانی را قبول ندارد. سخنان تشنج‌آفرین ترامپ نباید به بازارهای ارز و طلا کشانده شود.

        رشد معاملات آتی سکه در بورس کالا

    فارغ از واکاوی دلایل افزایش قیمت دلار، آمارها نشان می‌دهد افزایش قیمت دلار از یک طرف به کاهش ارزش معاملات در بورس منجر شده و از سوی دیگر حجم سرمایه‌گذاری در بازار ارز، طلا و همینطور معاملات آتی سکه در بورس کالا افزایش یافته است. سوابق تاریخی نشان می‌دهد رشد قیمت دلار به‌معنای انتقال بخشی از نقدینگی فعال به بازار ارز، طلا و سایر بازارهاست و این موضوع خود منجر به رشد مضاعف قیمت دلار می‌شود.

    در چنین شرایطی ظرف روز‌های گذشته حجم تقاضا در بازار معاملات آتی سکه افزایش یافته است و متناسب با آن قیمت‌ها هم رشد کرده است. با رشد حجم تقاضا و تعداد خریداران حجم کل قرارداد‌ها در روز یکشنبه به رقم بی‌سابقه 35هزار قرارداد رسید که یک رکورد جدید برای معاملات اتی بورس کالا محسوب می‌شود.

    آمار‌ها نشان می‌دهد هفته قبل ارزش کل معاملات آتی 11درصد رشد کرده است و سرمایه‌گذاران در معاملات هفتگی‌شان 100میلیارد تومان اوراق آتی بیشتر خریده‌اند.با این حساب ارزش کل معاملات آتی بورس کالا از اول سال تاکنون به 16هزار میلیارد تومان رسیده است.رشد حجم معاملات آتی در روز‌های گذشته این احتمال را به‌وجود آورده است که شاید در روز‌های آینده شاهد مهاجرت سرمایه از بازار سهام و سایر بازار‌ها به سمت بازار آتی باشیم. رشد قیمت دلار در بازار آزاد و افزایش شکننده قیمت جهانی طلا را می‌توان از دلایل اصلی جذابیت بازار آتی به شمار آورد یعنی به‌احتمال زیاد بازار آتی مهم‌ترین برنده رشد قیمت دلار محسوب می‌شود.

        رشد دلار مقطعی است

    در عین حال یک تحلیلگر تکنیکال تأکید کرد: قیمت دلار تا مرز 4300تومان پیش خواهد رفت اما بار دیگر از این کانال به محدوده ارزان‌تری باز خواهد گشت و در نمودار‌ها و تایم فریم‌های میان‌مدت اثری از رشد طولانی دلار مشاهده نمی‌شود. بهزاد صمدی تحلیلگر تکنیکال بورس در این‌باره در کانال شخصی خود نوشت: در چند روز اخیر با شکست محدوده مقاومتی 3890تومان رشد قیمتی شتاب بیشتری به‌خود گرفته و در حال پیشروی به سقف کانال صعودی است که در چارت قیمت 4300تا 4330تومان را هدف قرارداده است . اما دلار وارد محدوده اشباع خرید شده و در تاریخچه نمودار‌های آن نشان می‌دهد هر زمان دلار وارد این محدوده شده بلافاصله عقب‌گرد داشته است به این ترتیب به‌نظر می‌رسد به‌زودی قیمت دلار متعادل خواهد شد و بعد از رسیدن به قیمت 4300 تومان دوباره به ارقام پایین‌تر باز خواهد گشت.

        نزول بورس ادامه‌دار نیست

    حـسیـن عبده‌تبریزی، عضو شورای بورس درباره اثر لغو برجام بر بورس گفت: اگر کنگره آمریکا هم لغو برجام را تأیید کند آنگاه نوبت اروپاست که درخصوص برجام تصمیم بگیرد که آیا آمریکا را همراهی خواهد کرد یا خیر.اگر قرارداد برجام را توافق چندجانبه درنظر بگیریم آمریکا صرفا یک طرف قرارداد است. حداکثر می‌تواند تحریم‌های خود را ادامه دهد. هم‌اکنون هم که تحریم‌های آمریکا از بین نرفته و بیشتر گشایش‌ها مربوط به اروپاست. پس بعید است با توجه به آغاز مراودات اروپا و ایران و تعهداتی که طی این مدت ایجاد شده اروپا از برجام خارج شود. او تأکید کرد: بر همین اساس می‌توان گفت بازار سرمایه درصدی از ریسک حاصل از لغو برجام را هم‌اکنون لحاظ کرده است و فکر نمی‌کنم طی ماه‌های آینده از این حوزه به بازار صدمه بزرگی وارد شود.

        نزول به‌زودی متوقف می‌شود

    علی اسـلامی‌بـیدگلی، مـدیرعامل شرکت مشاور سـرمایه‌گذاری آرمـان آتـی در تشریح رفتار این روزهای بازار سهام گفت: افت این روزهای شاخص بازار سهام ناشی از چند عامل است که مهم‌ترین‌‌ و تأثیرگذارترین آنها، مربوط به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور آمریکا و نااطمینانی در‌مورد جهت‌گیری نهایی آمریکا در قبال برجام بوده است. اسلامی‌بیدگلی افزود: فضای تردید کنونی میان سهامداران عمدتا به‌دلیل موضوع بقای برجام است. به‌نظر می‌رسد روند صبر و انتظار تا اعلام نظر نهایی ترامپ ادامه داشته باشد که آخرین مهلت آن یکشنبه هفته بعد خواهد بود. او اعلام کرد: سایه تردید بر تصمیمات سهامداران به این معنا نیست که بازار سهام طی روزهای آینده همچنان با روند منفی همراه خواهد بود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود روند فعلی بازار در روزهای آینده دنبال نشود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو