عصر خودرو

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن خبر داد:

اجرای پایلوت طرح عرضه نقدی و سلف بانک مسکن در بورس کالا

عصر بازار- مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن از اجرای پایلوت طرح عرضه نقدی و سلف بانک مسکن در بورس کالا خبر داد.

اجرای پایلوت طرح عرضه نقدی و سلف بانک مسکن در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، سید محسن فاضلیان در پنل علمی تامین مالی مسکن در همایش سیاست­‌های توسعه مسکن در ایران ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح مذکور ایده‌ای شبیه اسنپ در حمل و نقل در حوزه معاملات املاک شکل بگیرد و به این ترتیب هزینه معاملات مسکن کاهش یابد.

    وی در ادامه با اشاره به نقش کلیدی بازار مسکن در تامین مالی مسکن، گفت: در دنیا بازار رهن اولیه و ثانویه در بخش مسکن شناخته شده است اما در ایران به جز یک مورد انتشار اوراق رهن ثانویه در سال گذشته، عملا فقط بازار رهن اولیه در پرداخت تسهیلات مسکن مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

    مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با بیان اینکه بازار رهن ثانویه مدیریت جریان آتی رهن اولیه را انجام می­‌دهد، تاکید کرد: در بازار رهن اولیه تمام کسانی که از رژیم تسهیلات استفاده می­‌کنند اقساط خود را به موقع پرداخت می­‌کنند و در نتیجه کمترین سطح اقساط معوق مربوط به تسهیلات مسکن است که سند ملک در رهن بانک قرار می‌گیرد.

    فاضلیان از برنامه ­ریزی برای انتشار هزار میلیارد تومان اوراق رهن ثانویه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این موضوع در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

    وی سپس از برنامه ­ریزی برای عرضه مدل های پیچیده­ تر اوراق رهن ثانویه خبر داد و گفت: در این مدل­ ها قابلیت تغییر سود اوراق متناسب با تغییر سود تسهیلات وجود دارد.

    وی از دیگر ابزارهای تامین مالی مسکن به صندوق زمین و ساختمان اشاره کرد و گفت: تا کنون چهار صندوق زمین و ساختمان راه اندازی شده و این ظرفیت برای سازندگان وجود دارد تا سرمایه­ های خرد را برای اجرای پروژه ساختمانی جمع­‌آوری کنند.

    فاضلیان تاکید کرد: اگر سوگیری صحیح دولت در زمینه کاهش نرخ سود بانکی ادامه یابد هزینه تامین مالی هم کاهش می­ یابد و یک فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری در صندوق­‌های زمین و ساختمان ایجاد می­ شود.

    مدیر عامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن اعلام کرد: علاوه بر انواع صکوک موجود در بازار سرمایه شاهد انتشار «اوراق وکالت» خواهیم بود که به واسطه آن وکالت انتشار هر نوع اوراق برای تامین مالی به نهاد واسط داده می­ شود.

    برچسب ها