عصر خودرو

شرکت‌های بزرگ خارجی معتقد به تداوم برجام هستند

عصر بازار- تحلیلگر موسسه کنترل ریسکس گفت: با وجود تصمیم احتمالی ترامپ برای عدم تایید برجام شرکت های بزرگ خارجی در حال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری بلندمدت در ایران هستند و به پایدار ماندن برجام اعتقاد دارند.

شرکت‌های بزرگ خارجی معتقد به تداوم برجام هستند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، در حالی که تهدید های ترامپ برای خروج از برجام شدت گرفته، یک موسسه مدیریت دارایی ایتالیایی به اولین گروه سرمایه گذاری خارجی تبدیل شده که اقدام به خرید بخشی از سهام یک شرکت مالی ایرانی خواهد کرد.

    آزیموت، یک گروه مدیریت دارایی 48 میلیارد یورویی که مقر آن در میلان ایتالیا قرار دارد، قصد دارد 20 درصد از سهام شرکت مفید انتخاب، یک موسسه مدیریت دارایی ایرانی را به رقمی نامعلوم خریداری نماید.

    سرجیو آلبارلی، مدیر موسسه آزیموت گفت: «ما به دنبال فرصتی برای سرمایه گذاری در هر بازار بسیار جالب توجه هستیم. ایران یک بازار بسیار بزرگ است.»

    وی با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص تلاش برای لغو برجام گفت: «چه مثبت و چه منفی، کاری نیست که ما بتوانیم انجام دهیم یا انتظار داشته باشیم.» اقدام آزیموت برای سرمایه گذاری در ایران در حالی است که روز 15 اکتبر موعد اعلام نظر ترامپ در مورد پایبندی ایران به توافق برجام است.

    اگر ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید نکند، به معنای فروپاشی برجام نخواهد بود. کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا مصوبه ای برای بازگرداندن تحریم های هسته ای ایران از تصویب بگذارند. مشخص نیست که کنگره در ان صورت چه تصمیمی خواهد گرفت.

    اولیور مارتین رابینسون، تحلیلگر موسسه کنترل ریسکس گفت: «هرچند در صورتی ترامپ تصمیم به عدم تایید برجام بگیرد، این موجب نگرانی بسیاری از سرمایه گذاران خارجی خواهد شد، اما شرکت های بزرگتری در حال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری بلندمدت در ایران هستند و به پایدار ماندن برجام اعتقاد دارند.»

    ایران، به عنوان دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه با جمعیتی حدودا 78 میلیون نفری، به دلیل منابع عظیم، نفت، گاز و معدنی اش و نیازی که به توسعه زیرساخت هایش دارد، یک بازار جذاب برای سرمایه گذاران خارجی محسوب می ش.د.

    مارتین رابینسون با اشاره به جریمه 15.1 میلیارد دلاری بانک هایی همچون اچ اس بی سی و استاندارد چارترد به دلیل دور زدن تحریم های ایران در فاصله سال های 2010 تا 2015 افزود: «در درون جامعه مالی در ارتباط با همکاری با ایران همچنان نگرانی هایی وجود دارد.»

    موسسه آزیموت اعلام کرد، این موسسه و موسسه مفید اطمینان حاصل کرده اند این شراکت با مقررات مربوط به تحریم های اقتصادی سازگاری دارد.

    موسسه مفید انتخاب بخشی از گروه مفید متعلق به بخش خصوصی ایران است که هولدینگی با 89 میلیون دلار دارایی است.

    آزیموت سهام این موسسه را از طریق موسسه ای زد اینترنشنال هولدینگز، که واحد موسسه مفید مستقر در لوکزامبورگ است خریداری خواهد کرد. آزیموت و مفید همچنین قصد دارند به منظور سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی در ایران، صندوقی در لوکزامبورگ تاسیس کنند.

    حمید آذرخش، رئیس موسسه مفید سکیوریتیز گفت: «هدف استراتژیک ما اکنون استفاده از پیشینه خوبمان به عنوان یک موسسه مالی واسطه ای پیشرو در ایران و ایجاد یک شاخص در صنعت مدیریت دارایی ایران با کمک موسسه آزیموت است.» وی افزود، مشتریان این موسسه «قادر خواهند بود به مشاوره های مالی و خدمات مدیریت دارایی جدید همراستا با بالاترین استانداردهای بین المللی دسترسی پیدا کنند.»

    برچسب ها