عصر خودرو

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون خبر داد

تأسیس تأمین سرمایه تعاون در بورس

عصر بازار: مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با اعلام این که تا ۸۰ درصد وام تعاونی‌های دانش‌بنیان و مناطق محروم ضمانت می‌شود، گفت: اتاق تعاون ایران برای تأسیس شرکت تخصصی تأمین سرمایه تعاون، با سازمان بورس وارد رایزنی شده است.

تأسیس تأمین سرمایه تعاون در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، مهدی حسین‌نژاد با بیان اینکه تمام خدمات صندوق ضمانت سرمایه تعاون در حوزه تعاونی‌ها و اتحادیه تعاونی ارائه می‌شود، اظهار داشت: با توجه به گستردگی فعالیت‌، صندوق‌های مشابه در دنیا مورد بررسی قرار گرفتند و ابزارهای جدیدی در این زمینه تعریف شد.

    وی افزود: علاوه بر ضمانت معاملات و ضمانت‌نامه اعتباری، خدمات دیگری برای توسعه تأمین مالی بنگاه‌های خرد و کوچک و بزرگ تعاونی تعریف می‌شود.

    * تامین مواد اولیه تعاونی‌های تولیدی / ضمانت میوه شب عید 93

    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با اشاره به اینکه به دلیل گستردگی فعالیت‌های تعاونی‌ها وارد تفاهم برای تأمین مواد اولیه شده‌ایم، گفت: مواد اولیه با ضمانت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون به نفع تعاونی‌ها، تهیه می‌شود و در این راستا هزینه‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

    وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تضمین میوه شب عید سال گذشته اشاره کرد و گفت: برای امسال هم با سازمان تعاونی روستایی وارد مذاکره شدیم که امسال هم برای میوه شب عید ضمانت نامه صادر کنیم.

    حسین‌نژاد اشاره‌ای هم به عملکرد خود در 7 ماه امسال داشت، به طوری که در این مدت تقریبا 8 برابر سال گذشته ضمانت‌نامه صادر شده است و این میزان پرتفولیو به بیش از 500 میلیارد تومان خواهد رسید.

    وی تأکید کرد: با این وجود برنامه‌های جدیدی برای تأمین مالی وجود دارد که نرم‌افزارهای آن در صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون آماده می‌شود.

    * تأمین سرمایه تعاون هم راه اندازی می شود

    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در پاسخ به این سؤال که آیا برای تأمین مالی تعاونی‌ها از ظرفیت‌های بازار سرمایه هم استفاده خواهد شد،یا خیر، تأکید کرد: در این باره اتاق تعاون ایران با هدف ایجاد ابزارهای جدید تأمین مالی با سازمان بورس وارد رایزنی شده است، تا تأمین سرمایه تخصصی تعاون راه‌اندازی شود.

    وی درباره کارمزد صدور ضمانت‌نامه تعاون گفت: سال اول یک درصد، سال دوم نیم درصد و در ادامه، به همین شکل کاهش می‌یابد به طوری که اگر ضمانت‌نامه هفت ساله باشد حدود 3 درصد کارمزد دریافت خواهد شد، یعنی سالیانه کمتر از 0.75 درصد، علاوه بر آن اگر وثایق بیشتری نزد صندوق گذاشته شود و در صورت کاهش ریسک، میزان کارمزد کمتر خواهد شد.

    حسین‌نژاد درباره درآمد این صندوق در سال گذشته تصریح کرد: درآمد ناشی از صدور ضمانت‌نامه‌ها در سال گذشته 32 میلیارد تومان بود و کمتر از یک درصد از ضمانت‌نامه‌های صادرشده به امور حقوقی برای دریافت وثایق معرفی می‌شود.

    وی گفت: با کسر ذخایر فنی، در مجموع 14 میلیارد تومان سود قابل توزیع در صندوق ضمانت‌نامه تعاون به دست آمد.

    * امکان صدور 1800 میلیارد تومان/ ظرفیت خالی 80 درصدی صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون

    معاون سابق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به اینکه از بدو تأسیس 500 شرکت تعاونی تحت پوشش قرار گرفته‌اند، گفت: هنوز بسیاری از تعاونی‌ها در جریان فعالیت این صندوق نیستند و در این باره علاوه بر دعوت اتحادیه‌ها، تفاهم‌نامه‌هایی هم امضا شد.

    وی سرمایه صندوق را 180 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: طبق اساسنامه تا 10 برابر سرمایه امکان صدور ضمانت‌نامه وجود دارد که این میزان در صورت تکمیل، تا 1800 میلیارد تومان می‌رسد.

    حسین‌نژاد همچنین از آغاز همکاری‌های جدیدی با بورس کالای ایران به ذینفعی تعاونی‌های عرضه‌کننده محصول خبر داد و گفت: تعاونی‌ها هنوز شناخت کافی نسبت به این بازار شفاف و کارآمد ندارند.

    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با بیان اینکه ضمانت‌نامه تا 80 درصد تسهیلات تعاونی‌های دانش‌بنیان و مناطق محروم صادر می‌شود، گفت: صدور ضمانت‌نامه در گذشته سه ماه بود که هم‌اکنون به حداکثر 10 روز رسیده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها