عصر خودرو

همراه با امکانات جدید و بهبود قابل توجه برای معامله گران؛

نسخه جدید سامانه بازار مشتقه و نگارش جدید معاملات برخط مشتقه بارگذاری شد

عصر بازار- نسخه جدید سامانه بازار مشتقه بورس کالای ایران به همراه نگارش جدید (چهارم) معاملات برخط مشتقه بارگذاری شد.

نسخه جدید سامانه بازار مشتقه و نگارش جدید معاملات برخط مشتقه بارگذاری شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، امکان انجام معاملات برخط قراردادهای مشتقه بورس کالای ایران برای اولین بار در بهمن ماه 1393 در بورس کالای ایران فراهم شد و هم اکنون بیش از 80 درصد معاملات قرادادهای آتی سکه طلا به صورت برخط انجام می شود؛ بنابراین بخش عمده‌ای از فعالان قراردادهای مشتقه بورس کالای ایران به سامانه معاملات برخط دسترسی دارند.

    در این میان با توجه به نوپا بودن این سامانه بسیاری از فعالان بازار مشتقه خواستار ایجاد قابلیت های بیشتر در سامانه برخط بودند. در واقع فعالان بازار برخط خواستار اضافه شدن امکاناتی از قبیل بروز رسانی حساب عملیاتی به طور مستقیم، امکان ارائه گواهی آمادگی تحویل بازار آتی و اعمال بازار اختیار به صورت برخط، انجام معاملات برخط قراردادهای اختیار معامله و انتقال وجوه بین حساب آتی و اختیار معامله در سامانه برخط بودند که این درخواست‌ها از طریق کارگزاران و کانون کارگزاران نیز به بورس کالای ایران منعکس شد.

    در همین راستا از حدود یکسال گذشته با انجام مطالعات لازم در کنار تلاش‌های شبانه روزی کارشناسان توسعه سامانه‌های بورس کالای ایران، تمامی امکانات لازم و مورد درخواست فعالان بازار در تمامی زیرساخت های نرم افزاری به نتیجه رسید و در مهرماه امسال نگارش جدید سامانه‌های ارتقا یافته بازار مشتقه مورد استفاده قرار گرفت.

    به این ترتیب نگارش جدید سامانه‌های بازار مشتقه در هفته دوم مهر ماه 1396 منتشر شد. این نگارش در برگیرنده تغییرات قابل توجه در زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری بازار مشتقه و همچنین ارتقای نگارش سامانه‌های نرم‌افزاری مربوطه شامل بستر معاملات برخط، هسته‌های معاملاتی بازار آتی و اختیار، سامانه‌های معاملاتی و مدیریتی و همچنین تابلوهای معاملاتی است.

    همچنین ارتقاء بستر معاملات برخط به نگارش 4.0،قابلیت استفاده از امکانات جدید در درگاه معاملات برخط مشتریان توسط شرکت‌های نرم افزاری را میسر می‌سازد. از جمله این تغییرات می توان به امکان بروزرسانی حساب‌های عملیاتی توسط مشتری، ارائه گواهی آمادگی تحویل قراردادهای آتی و ارائه درخواست اعمال قراردادهای اختیار معامله توسط مشتری، اضافه شدن سرویس های معاملاتی بازار اختیار معامله و امکان انتقال وجه بین حساب های آتی و اختیار اشاره کرد.

    لازم به ذکر است که بستر مناسب جهت امکان اضافه کردن تمامی موارد فوق به سامانه برخط از طرف بورس کالا فراهم شده است؛ لیکن برای استفاده فعالان بازار، لازم است شرکت‌های نرم افزاری ارائه دهنده خدمات برخط مشتقه با ارتقا سامانه‌های خود تمامی موارد فوق را پشتیبانی نمایند که در این زمینه، طی جلسات مکرر بورس با این شرکت‌ها از حدود چهار ماه پیش، اطلاع رسانی لازم در خصوص این امکانات به آنها انجام شده است.

    از این رو، باید منتظر بود تا شرکت‌های نرم افزاری مذکور هرچه سریعتر دسترسی به این امکانات را برای مشتریان خود فراهم کنند که امید است با همکاری شرکت‌های نرم افزاری در این حوزه، شاهد پیشرفت روز افزون معاملات مشتقه و پشبرد اهداف شرکت بورس کالای ایران در راستای توسعه و رونق بازار باشیم.

    علاوه بر موارد فوق که مرتبط با معاملات برخط می باشند، تغییرات دیگری در جهت بهبود عمومی خدمات نرم افزاری در نسخه جدید سامانه بازار مشتقه رخ داده است که این تغییرات شامل ارتقا ماژول مدیریت ریسک به منظور افزایش کارایی سیستم و بالا بردن توان معاملاتی، ارتقای سامانه های سبا و سما جهت سازگاری با زیرساخت جدید و اعمال تغییرات درخواستی، ارتقا سرویس انتشار معاملات و افزودن اقلام اطلاعاتی جدید ، بهبود نمایش ارقام و اضافه شدن وجه تضمین اولیه و لازم در تابلو معاملاتی اختیار معامله، ارتقا سیستم عامل سرورهای عملیاتی ، ارتقا پایگاه‌های داده ، ارائه گزارش‌های مورد نیاز بازار قراردادهای اختیار معامله و و بهره مندی از ویژگی جدید جداول مستقر در حافظه پایگاه داده در برخی جداول کاربری است.

    در این راستا همچنین لازم است کارگزاران و شرکت‌های نرم افزاری ارائه دهنده خدمات برخط، نسبت به رعایت قواعد معاملاتی خصوصا قواعد مربوط به مدیریت ریسک مشتریان و کارگزاران توجه ویژه داشته باشند تا بتوان در دوره کوتاهی، نسبت به ایجاد امکان بهره‌مندی کلیه مشتریان و کارگزاران از امکانات ایجاد شده در نگارش جدید درگاه معاملات برخط و نسخه جدید سامانه بازار مشتقه اقدام کرد.

    برچسب ها