عصر خودرو

ایران در حال گرفتن سهم بیشتری از بازار نفت است

عصر بازار- ایران و عراق با بهره بردن از فرصت کند شدن روند صادرات نفت عربستان به بازارهای کلیدی ای نظیر چین و هند، صادرات نفت خود را در ماه سپتامبر افزایش داده اند.

ایران در حال گرفتن سهم بیشتری از بازار نفت است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، ایران و عراق با بهره بردن از فرصت کند شدن روند صادرات نفت عربستان به بازارهای کلیدی ای نظیر چین و هند، صادرات نفت خود را در ماه سپتامبر افزایش داده اند.

    بر اساس آمارهای رد گیری حرکت کشتی ها، صادرات نفت خام ایران در ماه سپتامبر به 2.28 میلیون بشکه در روز رسیده که بیشترین رقم از ماه فوریه تاکنون بوده، در حالی که صادرات نفت عراق به بالاترین رقم از ماه دسامبر تاکنون یعنی 3.98 میلیون بشکه در روز رسیده است. در همین حال، میسزان صادرات نفت عربستان به 6.68 میلیون بشکه در روز رسیده که دومین رقم پایین صادرات این کشور در سال جاری میلادی به شمار می رود.

    اقدامات ایران و عراق برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار نشان دهنده میزان تنش های داخلی موجود در درون اوپک است. وزارت انرژی عربستان روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، شرکت نفتی سعودی آرامکو، در ماه نوامبر، بیشترین کاهش عرضه نفت به مشتریانش در تاریخ را اعمال خواهد کرد.

    ریچارد مالینسون، تحلیلگر نفتی در موسسه انرژی اسپکتس لندن گفت: «ایران و عراق هر دو نهایت استفاده را از این فرصت برده و در جاهایی که خریداران به میزان گذشته از عربستان نفت نمی خرند، نفت خود را جایگزین کرده اند... در طی چند ماه گذشته ما شاهد کاهش صادرات نفت عربستان بوده ایم.» عربستان در تلاش است تا در آستانه عرضه عمومی بخشی از سهام شرکت آرامکو، با کاهش عرضه قیمت نفت را افزایش دهد.

    ایران به ویژه در حال گرفتن سهم بیشتری از بازار نفت چین از دست عربستان است.

    تفاوت میزان واردات نفت چین از ایران و عربستان بر اساس آمارهای گمرکی این کشور به پایین ترین رقم در طی 8 سال گذشته رسیده است. بر این اساس، عربستان در ماه سپتامبر، روزانه 833 هزار بشکه نفت به چین صادر کرد، در حالی که میزان صادرات نفت ایران به این کشور به 600 هزار بشکه در روز رسید.

    رابین میلز، مدیر موسسه مشورتی قمر انرژی در دوبی گفت: «من انتظار دارم در ایران میزان تولید نفت در طی ماه های آینده روند صعودی خود را ادامه دهد و میزان صادرات نیز اندکی افزایش خواهد داشت... پیش بینی من این است که اگر سعودی ها روند کاهش تولید خود را ادامه دهند، آنها (ایرانی ها) به آهستگی سهم بیشتری از بازار را از سعودی ها خواهند گرفت.»

    ایران و عراق باید برای حفظ رشد تولید خود بجنگند. هر دو کشور در توافق کاهش تولید حضور دارند، و در حالی که در تلاش برای افزایش ظرفیت تولید خود هستند، به حداکثر میزان مجاز تولید خود بر اساس توافق کاهش تولید رسیده اند. به گفته مالینسون، تلاش های ایران و عراق برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار، ریسکی را متوجه کاهش تولید های اوپک نخواهد کرد. ایران که همچنان با برخی از محدودیت های دولت آمریکا در زمینه تامین مالی مواجه است، در تلاش برای جذب سرمایه گذاری و تکنولوژی خارجی جهت بالا بردن میزان تولید خود است.

    در صورتی که توافق کاهش تولید تمدید نشده و پایان بیابد، عربستان تولید خود را افزایش خواهد داد و رقم آن را احتمالا به 1.7 میلیون بشکه در روز خواهد رساند. اوپک قرار است در ماه نوامبر تشکیل جلسه دهد و در مورد تمدید توافق کاهش تولید که زمان آن در مارس 2018 به اتمام می رسد رایزنی نماید. مالینسون افزود، افزایش تقاضا ممکن است اجازه دهد هنگام توقف اجرای کاهش تولید، جا برای تمام بازیگران در بازار نفت وجود داشته باشد.

    برچسب ها