عصر خودرو

در جریان معاملات دیروز رخ داد

بازگشت فرابورس به مدار صعودی

عصر بازار- پس از افت چشمگیر قیمت سهام فرابورسی در دو روز ابتدایی هفته، دیروز شاهد رشد ۷ واحدی آیفکس بودیم. بر همین اساس نماگر اصلی فرابورس ایران در جریان معاملات دیروز با رشد ۶/ ۰ درصدی در ارتفاع ۸/ ۹۲۰ واحدی قرار گرفت.

بازگشت فرابورس به مدار صعودی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد؛ امری که به نظر می‌رسد تحت تاثیر بازگشایی‌های مثبت بازارهای جهانی صورت گرفته است.
    بازار جهانی و نرخ دلار
    پس از دو روز افت توفانی قیمت‌ها در بازار سهام، همراه با بازگشایی بازار جهانی، شاهد بازگشت آرام قیمت عمومی سهام و معاملات مثبت در بسیاری از نمادهای فعال فرابورسی بودیم. چنان که از صنایع 24گانه فرابورس، 19 صنعت رشد شاخص را تجربه کردند. به این ترتیب، در زیرگروه تاثیرگذار فلزات اساسی و محصولات شیمیایی اغلب نمادها معاملاتی مثبت را تجربه کردند. به نظر می‌رسد حرکت رو به رشد نمادهای اثرگذار فلزی و زیرگروه پتروشیمی در روز گذشته مرهون روند قیمت کالاها در بازار جهانی و رشد نرخ دلار بوده است. دیروز پس از یک هفته، شاهد بازگشت معامله‌گران چینی به معاملات در بازار جهانی بودیم. بر همین اساس، بازار جهانی با افزایش تقاضای کالاها(کامودیتی‌ها) آغاز به کار کرد. از سوی دیگر، بازار داخلی در ادامه تحولات چند روز اخیر، با رشد چشمگیر نرخ دلار مواجه شد. بخشی از افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر را به دلیل هیجان منفی نسبت به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا می‌دانند. علاوه بر این عوامل بنیادی و افزایش نرخ ارز مبادله‌ای نیز از رشد دلار حمایت کردند. افزایش تقاضای مسافرتی دلار در روزهای اخیر و رشد تقاضای تجاری با نزدیک‌شدن به پایان سال میلادی و مالی برخی شرکت‌ها و چشم‌انداز سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز از مهم‌ترین عوامل بنیادی تقویت نرخ دلار در روزهای اخیر هستند. بنابراین، همراه با جهش نرخ دلار و شکستن مرز روانی 4 هزار تومان، زمینه برای رشد بهای سهام شرکت‌های صادرات محور فراهم شده است.

    از همین رو، دیروز با اقبال سهامداران به نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس، قیمت سهام این شرکت 2 درصد رشد کرد. پایداری قیمت متانول در سطح 340 دلار همچنان از قیمت این نماد حمایت ‌می‌کند. بیش از 96 درصد محصولات شرکت پتروشیمی زاگرس را متانول صادراتی تشکیل می‌دهد. بنابراین، روند باثبات قیمت جهانی متانول توام با رشد نرخ دلار نشان‌دهنده شرایط مطلوب سهم این شرکت است. فلز «روی» نیز با توجه به محدودیت عرضه معادن چین و موجودی انبارها بیشترین پتانسیل رشد را در بین فلزات اساسی دارد. همین امر سبب رشد قیمت نمادهای وابسته گروه «روی» در فرابورس ایران شد به‌طوری که قیمت سهام شرکت‌ زرین معدن آسیا(تولیدکننده کنسانتره روی) در روز گذشته نزدیک 5 درصد افزایش یافت. با وجود ریسک سیستماتیک در فضای این روزهای بازار (صحبت‌های ترامپ در مورد برجام) و کاهش حجم معاملات همچنان شاهد حمایت عوامل بنیادی از نمادهای تاثیرگذار گروه فلزی و محصولات پتروشیمی هستیم. البته این پرسش هنوز به جاست که در نهایت به سر برجام چه خواهد آمد و آیا موضع‌گیری‌های اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا در کنگره نتیجه می‌دهد یا نه؟به این ترتیب، تا معلوم شدن سرنوشت برجام به نظر نمی‌رسد که بازار پررونقی را شاهد باشیم. هر چند پایداری قیمت‌های جهانی کالاها و افزایش نرخ دلار به‌عنوان عوامل بنیادین از رشد نمادهای بزرگ حمایت کند اما به نظر می‌رسد فضای عمومی بازار زیر سایه ریسک‌های سیاسی است. با این حال به نظر می‌رسد حمایت عوامل بنیادین، با احتمال ارائه گزارش‌های عملکرد شش ماهه مناسب در نمادهای زیرگروه فلزی و محصولات شیمیایی بتواند اثر‌گذاری ریسک مزبور بر معاملات سهام را تا حد زیادی تخفیف دهد.

      مروری بر معاملات دیروز
    طی معاملات دیروز فرابورس نزدیک به 280 میلیون برگه بهادار، از جمله سهم، حق تقدم، اسناد خزانه و اوراق تسهیلات مسکن در 172 هزار نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. ارزش کل معاملات فرابورس نیز به رقم 173 میلیارد تومان رسید. از میان این معاملات، خرید و فروش حدود 100 میلیون برگه بهادار به ارزشی بیش از 30 میلیارد تومان به بازار اول و دوم اختصاص یافت.  در جریان معاملات دیروز، نماد شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، تولید نیروی برق عسلویه مپنا و فولاد هرمزگان جنوب با حمایت جمعی بیش از 3 واحدی، بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را به جا گذاشتند.

    از سوی دیگر، نماد شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی که برای هشتمین روز با افت قیمت مواجه شد، نزدیک به 6/ 0 واحد شاخص این بازار را تنزل داد. معاملات منفی در نماد معاملاتی بیشترین افزایش قیمت فرابورس با رشد حدود 5درصدی بهای سهم شرکت لیزینگ ایران و شرق رقم خورد.  معامله 80میلیون سهم به ارزش 9 میلیارد و 600 میلیون تومانی، نماد آسیا سیر ارس را در صدر بیشترین حجم و ارزش معاملاتی دیروز فرابورس نشاند.

      عرضه اولیه «آسیا سیر ارس»
    دیروز نماد معاملاتی شرکت آسیا سیر ارس در تابلوی معاملات بازار دوم فرابورس گشایش یافت. دیروز، در حالی که دامنه قیمتی عرضه اولیه آسیا سیر ارس با روش ثبت سفارش در محدوده 115 تا 120 تومان تعیین شده بود پس از ورود در بازار دوم فرابورس با رقم 120 تومان کشف قیمت شد. بنابراین تعداد 80 میلیون سهم این شرکت در پی استقبال چشمگیر متقاضیان به 126 هزار و 500 خریدار تخصیص یافت و به هر کد معاملاتی 632 سهم رسید. نماد معاملاتی اوراق اسناد خزانه اسلامی «سخاب7» با تاریخ سررسید 28 اسفند ماه سال 97 به دلیل عدم کشف قیمت در نماد معاملاتی مذکور در دقایق پایانی بازار، ادامه فرآیند کشف قیمت به امروز موکول شد.

     

    برچسب ها