عصر خودرو

رشد ۳۷۷ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به اندونزی در نیمه اول امسال

عصر بازار- رایزن بازرگانی ایران در اندونزی از رشد ۳۷۷ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به کشور اندونزی در نیمه اول سال جاری خبر داد.

رشد ۳۷۷ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به اندونزی در نیمه اول امسال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا،انور کمری  افزود: بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات کالاهای غیر نفتی کشورمان به اندونزی در نیمه نخست سال جاری به 244.4 میلیون دلار رسید که در مقایسه با رقم 51 میلیون دلار در دوره مشابه سال قبل، 377 درصد رشد نشان می دهد.

    وی افزود: بر اساس این آمارها، صادرات فلزات معمولی و مصنوعات آنها از جمله آهن و فولاد، سرب و روی از 28 میلون دلار در شش ماه ابتدای سال گذشته به 114 میلیون دلار رسیده است که بیشترین تاثیر را در رشد صادرات شش ماهه ابتدای سال جاری داشته اند.
    کمری گفت: به دنبال آنها سوختهای معدنی و مشتقات نفتی با 105 میلیون دلار و محصولات نباتی با 21 میلیون دلار صادرات کالاهای بعدی تاثیر گذار در رشد صادرات کشورمان به اندونزی بوده اند. صادرات این محصولات در شش ماهه ابتدای سال گذشته به ترتیب 34 میلیون دلار و 280 هزار دلار بوده است.
    وی با استناد به این آمارها گفت : واردات ایران از اندونزی نیز از 64 میلیون دلار در شش ماهه ابتدای سال گذشته به 92 میلیون دلار در دوره مشابه سال جاری رسیده که بیش از 44 درصد رشد داشته است. در این دوره محصولات شیمیایی غیر آلی، کاغذ و مقوا، کائوچو و مواد لاستیکی و محصولات نباتی مانند قهوه و ادویه بیشترین رشد را در واردات از اندونزی داشته اند.
    وی افزود: ایران و اندونزی ظرفیتهای فراوانی برای افزایش همکاری های تجاری دارند بطوریکه در گذشته حجم روابط تجاری دو کشور به 1.8 میلیارد دلار نیز رسیده بود اما بعد از اعمال تحریمها این روند سیر نزولی به خود گرفت و حجم تجارت دو کشور به حدود 160 میلیون دلار در سال 92 کاهش پیدا کرد.
    رایزن بازرگانی ایران در اندونزی خاطرنشان کرد: اکنون بعد از برداشته شدن تحریم ها تحرک های اقتصادی و تجاری بین دو کشور در حال افزایش بوده و روند صعودی حجم مبادلات تجاری و رشد صادرات کشورمان به اندونزی در یکی دو سال گذشته نمایانگر این واقعیت است.

    برچسب ها