عصر خودرو

احتمال پیوستن ایران به پروژه خط لوله تاپی

عصر بازار-اجرای پروژه خط لوله گازی تاپی (ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند) در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده است. در همین حال، احتمال همکاری با ایران یکی از گزینه های اعضای خط لوله تاپی برای سازماندهی فروش گاز به شیوه ای مطمئن تر است.

احتمال پیوستن ایران به پروژه خط لوله تاپی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، احتمالا همکاری با ایران یکی از گزینه های احتمالی اعضای خط لوله تاپی برای سازماندهی فروش گاز به شیوه ای مطمئن تر است.

    بر اساس این سناریو، ایران احتمالا گاز را از ترکمنستان خریداری خواهد کرد و گاز خود را از طریق میادین جنوبی اش به پاکستان و سپس هند خواهد فروخت و از این طریق عملات نتیجه مورد انتظار از پروژه تاپی محقق خواهد شد.

    به گفته پروفسور امریتوس، استاد علوم سیاسی دانشگاه ماروین وینباوم ایلینویز: «چنین همکاری ای کاملا محتمل است.»

    وی افزود، هرچند هنوز احتمال تکمیل پروژه تاپی وجود دارد، اما نسخه جایگزین تجارت گاز در منطقه احتمالا همکاری کشورهای عضو این پروژه با ایران خواهد بود.

    وی با اشاره به موانع احتمالی چنین مدل همکاری ای تاکید کرد که روابط ایران و پاکستان و افزایش تنش ها بین ایران و آمریکا احتمالا موجب بروز مشکلاتی در احداث خط لوله تاپی خواهد شد.

    وینباوم افزود: «در مورد پاکستان، من دلیلی نمی بینم که پاکستان نخواهد به جای ترکمنستان، از ایران گاز خریداری کند.»

    انتظار می رود خط لوله تاپی مناطق آسیای میانه و جنوب آسیا را به یکدیگر به یکدیگر مرتبط کند و 33 میلیارد متر مکعب گاز را جابجا نماید.

    احداث بخش ترکمستانی خط لوله تاپی در دسامبر 2015 آغاز شد. کل طول این خط لوله 1814 کیلومتر است که شامل 214 کیلومتر در خاک ترکمنستان، 774 کیلومتر در افغانستان، 826 کیلومتر در خاک پاکستان تا مرز با هند خواهد بود

    برچسب ها