عصر خودرو

شاخص بورس استانبول افت کرد

عصر بازار- کشمکش های سیاسی میان ترکیه و آمریکا موجب افت شدید لیر ترکیه در معاملات نخستین روز هفته شد.

شاخص بورس استانبول افت کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، سفارت ترکیه در آمریکا در اقدامی صبحگاهی، تمام خدمات صدور روادید را برای اتباع آمریکایی جهت سفر به ترکیه لغو کرد.

    بر اساس این گزارش، این اقدام تلافی جویانه سفارت ترکیه در حالی اعلام شد که تنش های دیپلماتیک میان ترکیه و آمریکا بالا گرفته است.

    سفارت ترکیه طی بیانیه ای در این خصوص اعلام داشت: حوادث اخیر، دولت ترکیه را بر آن داشت تا تعهد آمریکا به حفظ امنیت اموال و کارکنان سفارتخانه‌اش (در واشنگتن) را مجددا ارزیابی کند.

    این در حالی است که، سفارت آمریکا در ترکیه، روز یکشنبه به دلیل نگرانی از کاهش سطح امنیت سفارتخانه خود در آنکارا، بخشی از فرایند صدور ویزا در ترکیه را متوقف کرده بود.

    این اعتراض سفارت آمریکا در پی اقدام دستگاه قضایی ترکیه در بازداشت یکی از کارمندان سرکنسولگری واشنگتن در استانبول به جرم جاسوسی و ارتباط با تشکیلات فتح الله گولن مطرح شده است.

    اقدامی که مورد خشم شدید سفارت آمریکا در آنکارا و صدور بیانیه ای تند علیه دولت و دستگاه قضایی ترکیه در این خصوص شد.

    بر این اساس، قیمت لیر ترکیه با افت 2.5 درصدی همراه شد در حالی که شاخص 100 شرکت برتر موجود در بورس استانبول نیز افت 3.9 درصدی را به ثبت رساند .

    در بورس استانبول، افت قیمت سهام سه صنعت نسبت به دیگر صنایع سنگین تر بود.

    در این میان، صنعت بانکداری، توریسم و خدمات مالی افت بیشتری را نسبت به دیگر صنایع متحمل شدند .

    قیمت سهام هلدینگ مالی ایهلاس با کاهش 0.07 درصدی رو به رو شد.

    هلدینگ ایهلاس یک شرکت چند رشته ای در ترکیه است که در زمینه خدمات مالی و بیمه، تولید سیمان، انرژی، رسانه های گروهی و خرده فروشی فعالیت می کند .

    در این میان، قیمت سهام هلدینگ آلارکو که در زمینه املاک و مستغلات، گردشگری، تولید برق و توزیع برق فعالیت می کند با افت 0.3 درصدی همراه شد.

    برچسب ها