عصر خودرو

مدیر عامل شرکت ملی فولاد:

افزایش قیمت فولاد نباید صادرات را متوقف کند

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی فولاد افزایش قیمت فولاد را تابع نرخ‌های جهانی دانست و گفت: تغییرات قیمت‌های داخلی نباید بر روند صادران تاثیر مهمی داشته باشد. چون مسیر واردات همیشه برای فولاد با کمترین میزان تعرفه باز بوده و از مصرف کننده هم به خوبی حمایت شده است؛ بنابراین نوسانات قیمت داخلی نباید تاثیری بر صادرات داشته باشد.

افزایش قیمت فولاد نباید صادرات را متوقف کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار« به نقل از ایسنا، منصور یزدی زاده درباره پیشنهاد تشکیل ستاد فولاد اظهار کرد: ستاد زنجیره فولاد طرحی است که با هدف مشارکت موثرتر بخش خصوصی و حاکمیت در ایجاد توازن در زنجیره ارزش و تامین مطرح است.

    وی ادامه داد: سالهاست که صنعت فولاد از نقیصه عدم توازن زنجیره رنج می برد و سیاست دولت در وزات صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، اراده رفع این نقیصه را دارند که شرکت ملی فولاد با مشارکت انجمن های تولیدکننده و صادر کننده سنگ آهن و فولاد به دنبال ایجاد این توازن و پرهیز واحدهای بالادست و پائین دست فولاد در سلیقه سازی در این صنعت مهم و تاثیرگذار اقتصادی هستند، چرا که دستیابی به موقعیت جایگزینی صادرات فولاد به جای اقتصاد نفتی قابل دستیابی است و این امر حاصل نمی‌شود جز با ایجاد توازن در صنایع بالادست و پایین دست فولاد.

    مدیر عامل شرکت ملی فولاد در ادامه با اشاره به افزایش قیمتی که از ابتدای امسال برای فولاد اتفاق افتاد، اظهار کرد: همیشه نوسان قیمت‌های داخلی تابعی از تغییر قیمت‌های جهانی است. خواه کاهشی و خواه افزایشی باشد. چون بر پایه قوانین برنامه های پنج ساله توسعه کشور، قیمت فولاد بر پایه نرخ عرضه و تقاضا و صادرات هم بر همین پایه بدون موانع غیر تعرفه‌ای باید توسعه پیدا کند.

    یزدی‌زاده افزود: به همین دلیل است که طی سالهای اخیر ایران از واردکننده عمده فولاد به یکی از ایفاگران کلیدی منطقه غرب آسیا در صادرات تبدیل شده است. از سال گذشته ایران برای نخستین بار دارای تراز مثبت در تجارت فولاد شد که این شرایط، زمینه جهانی شدن فولاد ایران در سطح جهان را فراهم خواهد کرد.

    وی با غیر قابل پیش‌بینی خواندن همه تغییرات قیمتی گفت: برای بازیگران کلیدی و مهم بازار همیشه بخشی از این نوسانات قابل پیش بینی است ولی اندازه تغییرات چیزی نیست که کسی بتواند ادعایی داشته باشد. چون درست است که نوسان قابل پیش بینی است ولی اندازه آن تابعی از متغیرهای مختلفی است که چنانچه متغیرها همزمان اتفاق بیفتد عمق نوسان نیز به همان اندازه بزرگتر خواهد بود.

    مدیر عامل شرکت ملی فولاد اظهار کرد: حضور در بازارهای جهانی بایستی مداوم و بدون وقفه باشد و تغییرات قیمت‌های داخلی نباید بر این روند تاثیر مهمی داشته باشند. چون مسیر واردات همیشه برای فولاد با کمترین میزان تعرفه باز بوده و حمایت از مصرف کننده هم به خوبی فراهم شده است. بنابراین نوسانات قیمت داخلی نباید تاثیری بر اراده صادرات کشور داشته باشد.

    وی با اشاره به نگرانی های ناشی از نوسانات قیمتی برای صادرات گفت: نگرانی‌هایی که بعضا در دولت ایجاد می‌شود کاملا طبیعی و به جا بوده و تولیدکنندگان باید در کنار صادرات خوب، به تولید خوب و متناسب با ظرفیت‌های تولید نیز بپردازند. یعنی اگر افزایش صادرات با کاهش تولید روبرو باشد، ضرورت توجه حاکمیت را خواهد طلبید.

    برچسب ها