عصر خودرو

بر اساس پیش‌بینی یک مؤسسه تحقیقاتی:

قیمت نفت سال آینده به کمتر از ۵۰ دلار می‌رسد

عصر بازار- یک مؤسسه تحقیقاتی پیش‌بینی کرد که قیمت نفت برنت سال آینده زیر۵۰ دلار معامله می‌شود و در پایان سال ۲۰۱۹ به بشکه‌ای ۵۰ دلار می‌رسد.

قیمت نفت سال آینده به کمتر از ۵۰ دلار می‌رسد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، گروه ING پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت برنت در سه ماهه آخر امسال به 45 دلار می‌رسد. این روند کاهشی قیمت در سال 2018 هم ادامه می‌یابد به طوری که قیمت نفت برنت در سال آینده زیر 50 دلار در هر بشکه باقی می‌ماند.

    بر اساس این پیش‌بینی قیمت نفت برنت در سه ماهه اول و دوم سال 2018 میانگین 42 دلار خواهد بود همچنین در سه ماهه سوم و چهارم هم به میانگین 47 دلار در هر بشکه عرضه خواهد شد.

    پیش‌بینی‌های این مؤسسه تحقیقاتی درباره قیمت کمودیتی‌ها نشان می‌دهد که قیمت نفت در سال 2019 هم وضعیت مناسبی نخواهد داشت به طوری که در سه ماهه نخست قیمت در محدوده 45 دلار باقی می‌ماند و پس از آن مسیر افزایشی را تا رسیدن به بشکه‌ای 50 دلار ادامه می‌دهد.

    پیش‌بینی‌های این مؤسسه تحقیقاتی درباره قیمت نفت خام آمریکا هم نشان می‌دهد که این نوع نفت در سه ماهه آخر امسال میانگین 42 دلار معامله می‌شود. در سه ماهه اول و دوم سال آینده نفت آمریکا 40 دلار خواهد بود و در سه ماهه سوم و چهارم به 45 دلار می‌رسد.

    همچنین قیمت نفت آ‌مریکا در سال 2019 زیر 50 دلار معامله خواهد شد و پس از تجربه 44 دلار در سه ماهه اول و 46 دلار در سه ماهه دوم قیمت تا پایان سال 2019 به 49 دلار می‌رسد.

    این مؤسسه تحقیقاتی درباره دلایل کاهش قیمت اشاره‌‌ای نکرده است اما قیمت نفت طی 3 سال گذشته از حدود 130 دلار در هر بشکه تا زیر 50 دلار سقوط کرد. دلایل این کاهش قیمت افزایش عرضه در بازارهای جهانی بود.

    در یک سال گذشته کشورهای تولیدکننده نفت (اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها) با طرح کاهش تولید نفت، تولید روزانه را 1.8 میلیون بشکه کاهش دادند. این طرح تأثیر زیادی در کاهش ذخایر مازاد بازار داشت و توانست تا حدود زیادی از سیر نزولی کاهش جلوگیری کند.

    اظهاراتی که وزرای نفت اوپک در اجلاس اخیر اوپک گازی مطرح کردند نشان می‌دهد که میزان پایبندی اعضا به توافق اوپک بسیار مناسب بوده است.

    زنگنه وزیر نفت ایران، گفت: ایران حتی بیش از 100 درصد به تعهدات خود عمل کرده و سایر اعضای اوپک هم تقریباً به طور کامل به تعهداتشان عمل کردند و کشورهای غیراوپک هم نزدیک به 100 درصد آنچه را که قبلاً متعهد شده بودند را اجرایی کردند.

    بنابراین به نظر می‌رسد طی یک سال گذشته طرح کاهش تولید نفت توانسته تا حدودی عرضه مازاد را کنترل و قیمت را تا مرز 55 دلار در هر بشکه بالا بکشد. در حال حاضر اگر چه اجرای این طرح تا مارس 2018 تمدید شده است اما درباره ادامه تمدید فعلاً به اجماع نرسیده‌اند. در صورتی که اجرای این طرح تمدید نشود احتمالاً مازاد عرضه دوباره قیمت را پایین می‌آورد.

    طی سال‌های گذشته کاهش قیمت نفت بر اقتصاد کشورهای متکی به نفت تأثیر منفی گذاشته است، کسری بودجه در کشورهای متکی به نفت فراتر رفته است به طوری که در سال نخست کاهش قیمت نفت کسری بودجه عربستان به 140 میلیارد دلار هم رسید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو