عصر خودرو

کارشناسان و صاحبنظران مطرح کردند؛

بورس‌ کالا، راه میانبر برای تامین مالی خودروسازان

عصر بازار- با توجه به وضعیت صنعت خودرو در کشور، عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند به یک امر چندوجهی مبدل شود، درصورت این عرضه، انحصار هم در صنعت خودرو شکسته می شود.

بورس‌ کالا، راه میانبر برای تامین مالی خودروسازان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، تامین مالی و سرمایه در گردش، به اذعان بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بزرگ‌ترین مشکل این صنعت در دهه‌های اخیر بوده است، هرچند این مشکل از عوامل بسیاری نشات می‌گیرد اما با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در حال‌حاضر بانک‌ها با آنها دست‌وپنچه نرم می‌کنند، بسیاری معتقدند خودروسازان به‌خصوص دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا برای تامین نیازهای مالی خود، باید به سراغ منابع دیگری بروند.

    در همین زمینه حیدر مستخدمین‌حسینی، معاون پیشین مالی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، کوروش پرویزیان،رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران و ابوالفضل شهرآبادی، معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس‌پارسیان از این روش نوین تامین مالی خودروسازان، یعنی استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و بورس‌های اوراق و کالایی به‌عنوان راهی ضصمیانبر برای خودروسازان به منظور تامین مالی خود سخن به میان آورده‌اند.

    عرضه خودرو در بورس کالا یک امر چندوجهی است

    بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار سرمایه می‌تواند محل بسیار مناسبی برای تامین مالی خودروسازان باشد. آیا خودروسازان از طریق بورس نسبت به بانک‌ها می‌توانند راحت‌تر نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند؟

    حیدر مستخدمین‌حسینی:بله، این موضوع بسیار مهمی است که خودروسازان و به‌طور کلی بخش صنعت کشور می‌توانند به آن توجه کنند. هرچند با توجه به مسائلی که در نظام بانکی کشور این روزها جریان دارد، آن‌ها به سختی می‌توانند نیازهای بخش تولید کشور را تامین کنند، درصورتی‌که اگر این امر مورد توجه قرار بگیرد، واحدهای تولیدی نسبت به پرداخت سود بالای تسهیلات بسیار گله‌مند هستند، بنابراین با توجه به این ظرفیت‌هایی که امروزه در بازار سرمایه برای تولیدکنندگان کشور ازجمله خودروسازان وجود دارد، آن‌ها به راحتی می‌توانند سرمایه در گردش خود را از طریق بورس و بازار سرمایه مرتفع کنند.

    علاوه‌بر استفاده از ظرفیت بورس اوراق شاهد عرضه خودرو در بورس کالا نیز هستیم. آیا این عرضه می‌تواند به رقابتی‌تر شدن صنعت خودرو منجر شود؟

    با توجه به وضعیت صنعت خودرو در کشور، عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند به یک امر چندوجهی مبدل شده و این عرضه موجب شود انحصار هم در صنعت خودرو شکسته شده و در بخش کیفیت و کمیت در این صنعت شاهد رشد باشیم، بنابراین موضوع می‌تواند راهگشا شود.

    آیا در دولت فعلی و روی کار آمدن شریعتمداری به‌عنوان وزیر صنعت، روال عرضه از طریق بورس کالا می‌تواند تغییر کند؟

    با توجه به تغییر وزیر و رویکرد مناسب شریعتمداری به بازار سرمایه باید به ادامه روند عرضه خودرو در بورس کالا با دیده مثبت نگریست و به ادامه آن امیدوار بود.

    منابع مالی شبکه بانکی محدود است

    خودروسازان باید به غیر از نظام بانکی، از کدام ظرفیت استفاده کرده تا بتوانند سرمایه در گردش خود را تامین کنند؟

    کوروش پرویزیان:خودروسازان می‌توانند از بازار سرمایه به‌عنوان یک ظرفیت بسیار مناسب استفاده کنند. در همین زمینه سال گذشته شاهد بودیم شرکت سایپا به‌عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ کشور، اقدام به انتشار 500 میلیارد تومان اوراق صکوک کرد و این اوراق بسیار مورد استقبال اهالی بازار سرمایه قرار گرفت، درحالی که ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور و خاورمیانه نیز به دنبال انتشار اوراق 700 میلیارد تومانی است و با این اقدام می‌تواند بسیاری از نیازهای خود را مورد پوشش قرار دهد.

    در کل می‌توان گفت استفاده از چنین ظرفیت‌هایی برای خودروسازان به‌راحتی امکان‌پذیر است و آنها می‌توانند به راحتی از این راه اقدام برای تامین مالی اقدام کنند.

    تامین مالی از نظام بانکی روش سنتی تامین مالی در کشور است، چرا خودروسازان در این سال‌ها برای گرفتن تسهیلات از بانک‌ها با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده‌اند؟

    در این زمینه باید گفت نیازهای بخش تولید کشور ازجمله خودروسازی و قطعه‌سازی فراوان است. از سویی منابع مالی شبکه بانکی محدود بوده و باید این امر را به عنوان یک واقعیت قبول کرد.

    بسیاری از کارشناسان معتقدند خودروسازان باید نیازهای مالی خود را تا جایی که امکان دارد، کم کنند، باید چه اقداماتی صورت دهند تا بتوانند به این هدف دست یابند؟

    نخست آنکه خودروسازان باید هزینه تولید محصولات خود را پایین بیاورند. دوم اینکه بهره‌وری و کارایی خود را افزایش دهند. در سومین گام باید از هزینه‌های ثابت خود بکاهند و دست آخر نیز ساختار خود را بسیار چابک و روان کنند.

    سایپا و ایران‌خودرو، به‌خوبی می‌توانند از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنند

    یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که خودروسازان همواره با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مساله تامین مالی و سرمایه در گردش آن‌هاست. از سویی با توجه به مشکلاتی که بانک ها گرفتارشان هستند، کارشناسان ضرورت به کارگیری ظرفیت‌های دیگر برای خودروسازان را پیشنهاد می‌کنند. ارزیابی شما از به‌کارگیری ظرفیت بازار سرمایه از سوی خودروسازان بزرگ کشور چیست؟

    ابوالفضل شهرآبادی: با توجه اینکه دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو، از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور به حساب می‌آیند، به‌خوبی می‌توانند از ظرفیت بازار سرمایه به‌منظور تامین مالی استفاده کنند. در حالی که تامین مالی در بورس در ابعاد بزرگ و به ‌صورت طولانی‌مدت انجام می‌شود و این نکته‌ای است که به‌تازگی موردتوجه خودروسازان گرفته و بسیار علاقه‌مند هستند تامین مالی خود را از طریق بورس کالا انجام دهند. این در حالی است که خودروسازان نمی‌توانند چنین تامین مالی را از طریق نظام بانکی انجام دهند.

    چرا بانک‌ها نمی‌توانند چنین امکانی را برای دو خودروساز بزرگ کشور فراهم کنند؟

    شبکه بانکی توان اندکی برای تامین مالی خودروسازان در حجمی همچون 700 میلیارد تومان برای خودروسازی مانند ایران‌خودرو دارد. آن‌ها می‌توانند از طریق بازار سرمایه بسیاری از نیازهای خود را تامین کنند.این در حالی است که با در نظر گرفتن انتشار این اوراق و با مشاوره تامین سرمایه لوتوس‌پارسیان، صنعت خودرو از ابتدای سال جاری 2 فقره تامین مالی جمعا به میزان 1.050 میلیارد تومان انجام داده است.
    مورد اول انتشار اوراق اجاره برای شرکت سایپا به مبلغ 350 میلیارد تومان بوده و در صورت صدور مجوز انتشار اوراق مرابحه ایران‌خودرو از سوی سازمان بورس، این اوراق نیز به‌زودی در بورس تهران عرضه خواهد شد.

    جزئیات انتشار اوراق 700 میلیارد تومانی ایران‌خودرو چیست؟

    پیرو درخواست ایران‌خودرو مبنی‌بر تامین مالی 700 میلیارد تومانی خرید قطعات و مجموعه‌های موردنیاز جهت تولید خودرو، بررسی‌ها و اقدامات لازم، انجام و موافقت اصولی سازمان بورس صادر شد.

    این اوراق 700 میلیارد تومانی که بزرگ‌ترین تامین مالی بخش خصوصی در بازارسرمایه به‌شمار خواهد رفت، با سررسید 4 ساله، نرخ سود 18درصد و با موعدهای پرداخت سود سهم ماهانه منتشر خواهند شد و مبلغ اسمی هر برگه 100 هزار تومان خواهد بود. همچنین از آنجا که مشاوره عرضه انتشار این اوراق توسط تامین سرمایه لوتوس‌پارسیان انجام شده، این شرکت عضو پیشرو در تامین مالی فوق بوده و دو رکن متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی این اوراق را داراست.

    دو شرکت تامین سرمایه ملت و امید نیز در مشارکت با لوتوس‌پارسیان، ارکان یادشده را برای درصدی از اوراق‌بر عهده خواهند داشت. بدین ترتیب برای انتشار این اوراق کنسرسیومی توسط 3 شرکت تامین سرمایه لوتوس‌پارسیان، ملت و امید تشکیل شده است. بانک ملت ضامن این اوراق بوده و سازمان حسابرسی هم به‌عنوان حسابرس اوراق انتخاب شده است.

    به غیر از انتشار این اوراق، ایران خودرو قصد دارد دنا را نیز در بورس کالا عرضه کند. این مورد را چگونه ارزیابی می کنید؟

    در این رابطه ذکر یک نکته ضروری است به طور قطع، با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت خودرو به‌صورت رقابتی تعیین خواهد شد. این امر هم به سود خودروساز و هم به سود خریدار خواهد بود و باعث به وجود آمدن شفافیت اطلاعاتی می‌شود.

    شما به عرضه فیزیکی خودرو در بورس کالا اشاره کردید. مکانیزم قیمت‌گذاری به چه شکل است؟

    قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا بدین شکل است که خودروساز برای محصول خود یک قیمت پایه تعیین می‌کند و بسته به اینکه چه تعداد خریدار برای خودرو وجود داشته باشد، قیمت آن به‌صورت رقابتی تعیین خواهد شد. در رابطه با قیمت، ذکر این نکته بسیار ضروری و حائزاهمیت است، خودروهایی که در شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت قرار نگیرند، می‌توانند در بورس کالا عرضه شوند.

    برچسب ها