عصر خودرو

مهدی پازوکی :

آلمان بهترین جایگزین برای مراودات اقتصادی

عصر بازار- مهدی پازوکی گفت: جمهوری‌ اسلامی‌ ایران در بحث اقتصادی باید با آلمان و فرانسه به عنوان دو اقتصاد برتر در اتحادیه اروپا وارد مذاکره جدی‌تر بشود.

آلمان بهترین جایگزین برای مراودات اقتصادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، مهدی پازوکی‌، اقتصاددان در مورد سخنان اخیر ترامپ علیه کشورمان درباره خروج از برجام و احتمال وضع تحریم‌های تازه و محدود شدن سرمایه‌گذاری‌ها در کشور اظهار داشت: در صورتی که جمهوری اسلامی ایران سیاست تعامل با جهان را به صورت خردمندانه ادامه بدهد و در چارچوب منافع ملی گام بردارد، قطعا ترامپ هیچ غلطی‌ نمی‌تواند بکند.

    آمریکا تنها کشور در دنیا نیست

    وی افزود: آمریکا تنها کشور دنیا نیست و می‌توانیم با سایر کشورها همکاری خوبی داشته باشیم. باید بدانیم که هم اکنون در آمریکا تندروها بر سر کار هستند و ما مخالفینی داریم که با برجام موافق نیستند.

    پازوکی تصریح کرد: ما باید تعامل با اتحادیه اروپا ، روسیه، چین، کانادا، استرالیا و ژاپن را در دستور کار خود قرار دهیم.

    وی ادامه داد: ضمن آنکه جمهوری‌ اسلامی‌ ایران در بحث اقتصادی باید با فرانسه و آلمان به عنوان دو اقتصاد برتر در اتحادیه اروپا وارد مذاکره جدی‌تر بشود.

    آلمان بهترین جایگزین برای مراودات اقتصادی

    این اقتصاددان خاطر نشان‌کرد: ایران باید با آلمان که برترین قدرت اقتصادی اتحادیه اروپاست و چهارمین قدرت اقتصادی جهان نیز محسوب می‌شود ارتباط تنگاتنگ بیشتری داشته باشد.

      پازوکی تصریح کرد: خوشبختانه‌ خانم مرکل زمانی‌ که به عنوان صدراعظم در آلمان‌ انتخاب شدند نگاه متفاوتی به دنیا داشتند.

    مشاور اقتصادی معاونت زیر بنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: ایشان زنی است که همواره به دنبال منافع ملی کشور آلمان بوده و به ارزش‌های انسانی اعتقاد دارد. وی در ماجرای سوریه صدها هزار پناهنده سوری را علیرغم فشارهای تندورها در آلمان پذیرفته است.

    این اقتصاددان افزود: ایشان یکی از بهترین رهبران جهانی است که  کشور خودش را بر اساس منافع ملی آلمان اداره کرده است.

    ترامپ منافع ملی آمریکا را هم در نظر نمی‌گیرد

    وی تصریح کرد: توصیه بنده به مقامات ارشد بخش اقتصاد بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران این است که اولویت مبادلات اقتصادی با اتحادیه اروپا خصوصا آلمان و فرانسه را در دستور کار خود قرار دهند و با تعامل با آنها کاری کنند تا نخبگان و مردم آمریکا و اندیشمندان آنها و اتاق‌های فکر آمریکا و لابی‌های آمریکایی بدانند که ترامپ انسانی تندرو است و در پاره‌ای موارد منافع ملی کشور خود را هم در نظر ندارد.

    پازوکی با اشاره به تاجر بودن‌ترامپ گفت: ایشان اهل معامله است و یکی از دلایلی که از عربستان سعودی که رقیب ما در منطقه است، دفاع می‌کند این است که عربستانف مراودات اقتصادی  و خریدهای نظامی و ... را از آمریکا انجام داده است.

    وی گفت: ترامپ هم خود اهل معامله و مذاکره است و هم یک بازرگان است. اگر ما سیاست اقتصادی تعامل با جهان را به سمت اتحادیه اروپا ببریم، خروج آمریکا از این توافق، مشکلی را به وجود نمی‌آورد.

    پازوکی خاطر نشان کرد: متاسفانه در دوره احمدی‌نژاد با حرف‌های نسنجیده و تصمیمات نادرست، روابط ما با اتحادیه اروپا دچار مشکل شد اما در صورتی که تیم خارجی آقای روحانی و اتاق فکر ایشان در تعامل با جهان و ارتباطات اقتصادی بیشتری با اتحادیه اروپا داشته باشد قطعا ما می‌توانیم بهتر منافع ملی خودمان را پیگیری کنیم.

    برجام به نفع منافع ملی ماست

    وی افزود: اگر ما بخردانه و منطقی‌تصمیم بگیریم می‌توانیم از اثرات خوب برجام استفاده کنیم. بنده به هیچ وجه با این موضوع که ایران از برجام خارج شود موافق نیستم زیرا برجام به نفع منافع ملی ماست. برجام نشان داد که ما اهل مذاکره و منطق هستیم.

    و گفت: انسانهای فهیمی در سایر کشورها وجود دارند. حتی بسیاری از افراد در کشور آمریکا از اساتید دانشگاه گرفته تا انسان‌های نخبه، رییس جمهور خودشان را مورد سرزنش قرار می‌دهند زیرا ترامپ همواره تلاش می‌کند با مسائل گوناگون جهان به صورت پوپولیستی برخورد کند و این موضوع منافع بلند مدت آمریکا را دچار مشکل می‌کند.

    این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن هست با خروج آمریکا از برجام، اروپا مانند قانون داماتو رفتار کند ویعنی تحریم‌های امریکا را اجرا نکند؟ ، گفت: بله، البته این موضوع به سیاست ما وابسته است.

    مردم آمریکا از دولت ترامپ چندان رضایتی ندارند

    وی ادامه داد: بنده معتقدم که مردم آمریکا از دولت ترامپ رضایت چندانی ندارند و دولت ترامپ در آمریکا نامحبوب‌ترین دولت است. البته ما دولت پوپولیستی را در اقتصاد ایران نیز تجربه کردیم که ربع قرن اقتصاد ایران را به عقب برد و همین اتفاق در امریکا هم رخ خواهد داد.

    وی تصریح کرد: آلمانی‌ها استقلال خاص‌ خودشان را دارند و قطعا این موضوع کمک می‌کند که قدرت نفوذ یورو در جهان بیشتر شود البته این موضوع زمانی رخ خواهد داد که اتحادیه اروپا یکپارچه  شود.

    پازوکی گفت: سخنرانی آقای روحانی در سازمان ملل و این که ایشان همانند ترامپ از روی احساسات صحبت نکردند قابل تقدیر است زیرا همیشه انسانهای ضعیف، تند برخورد می‌کنند و عصبانی می‌شوند.

    وی در خاتمه گفت: ما باید نشان دهیم که اهل مذاکره و منطق هستیم، توصیه بنده این است که مراوده اقتصادی ما با آلمان در اولویت نخست قرار بگیرد

    برچسب ها