عصر خودرو

در کانون کارگزاران بورس برگزار شد؛

جلسه کارگروه مشترک ابزارهای نوین مالی و مطالعات تطبیقی

عصر بازار- سومین جلسه کارگروه ابزارهای نوین مالی اوراق بهادار و چهارمین جلسه کارگروه مطالعات تطبیقی در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

جلسه کارگروه مشترک ابزارهای نوین مالی و مطالعات تطبیقی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا ، محمد عابد، مدیرعامل کارگزاری بانک پاسارگاد، محمد کفاش پنجه شاهی، مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام، محمد اقبال نیا، مدیرعامل کارگزاری حافظ، جواد سنگینیان، مشاور مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه کارگران و جمعی دیگر از مدیران عامل کارگزاری ها در کارگروه مشترک ابزارهای نوین مالی اوراق بهادار و مطالعات تطبیقی حضور داشتند.

    سال گذشته نمایندگان کارگروه مطالعات تطبیقی کانون کارگزاران با نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص معاملات short selling جلسه مشترکی داشتند. در آن جلسه مدل ارائه شده نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار ترکیبی از دو اختیار معامله بود. همچنین نمایندگان سازمان بورس چهار مدل اجرایی معاملات Short selling را در قالب های ذیل معرفی کردند:

    مدل فروش اختیاری سهام؛

    مدل ترکیب بیع نقد و سلف؛

    مدل ترکیب مرابحه و وعد؛

    مدل سهام سپرده قرضی

    اعضای کارگروه عنوان کردند با توجه به جمع بندی و توضیحات ارائه شده مدل سهام سپرده قرضی به روش فعلی دنیا شباهت بیشتری داشته و متعارف به نظر می رسد.

    در این مدل کارگزاری همانند بانک فرض می شود و با دریافت یک کارمزد معین، سهام افرادی را که متمایل به قرض دادن هستند را دریافت و به کسانی که متقاضی قرض گرفتن هستند فروش غیر مالکانه انجام می دهد، در واقع سهام طی عقد وکالت از قرض دهنده به کارگزار منتقل شده و طبق عقد قرض در اختیار قرض گیرنده قرار می گیرد.

    اعضای کارگروه با کلیات مباحث موافق بوده و پیشنهاد کردند در صورت ارائه مدل فوق در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، شرایط ذیل نیز مد نظر قرار گیرد:

    سود سهام و منافع حاصل از اقدامات شرکتی همانند همه نقاط دنیا در اختیار قرض دهنده باشد که با توجه به مفهوم "عقد قرض"اجرایی شدن این موضوع جای ابهام دارد، چنانچه این موضوع مورد پذیرش قرار نگرفت، عملا می‌بایست تمهیدی اندیشید که این معاملات در بازه های زمانی نزدیک به مجامع متوقف شوند.

    یکی از منابع سهام برای قرض دادن در این مدل معاملات، سهام تحت اختیار کارگزاران است که طی فرآیند اعتبار دادن به نام کارگزاران منتقل شده است، به این مفهوم که سهام اعتباری در دنیا بر خلاف روال فعلی کشور، به نام مشتری نبوده و در اختیار کارگزاری است. در این صورت منابع قرض دادن سهام به وفور وجود دارد، اجرای معاملات short selling و اصلاح روش معاملات اعتباری، لازم و ملزوم یک دیگر نیستند اما می بایست انگیزه قرض دهنده سهام مورد ملاحظه قرار گیرد.

    در حال حاضر مشکل توقف نمادها در کشورمان حل شده است اما موضوع دامنه نوسان، حجم مبنا، صف‌های خرید و فروش نیز به اصلاح نیاز دارد. در این کارگروه پیشنهاد شد که پیش از اجرایی شدن نهایی معاملات short selling این معضلات نیز تا سطح قابل توجهی مرتفع گردند.

    نمایندگان کانون همچنین جهت تدوین فرآیندها و دستورالعمل ها پس از تصویب کمیته فقهی سازمان اعلام آمادگی کردند.

    برچسب ها