عصر خودرو

سفیر جمهوری چک در تهران:

خط اعتباری ۱۰۰ میلیون یورویی برای پروژه های ایران گشایش می یابد

عصر بازار- سفیر جمهوری چک در تهران از در نظر گرفته شدن خط اعتباری یکصد میلیون یورویی برای پیشبرد پروژه های ایران از سوی این کشور خبر داد.

خط اعتباری ۱۰۰ میلیون یورویی برای پروژه های ایران گشایش می یابد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «استفانک چومبا» (Svatopluk Cumba) شامگاه شنبه در حاشیه امضای سند همکاری صنعتی بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با وزارت صنعت و تجارت جمهوری چک افزود: دسامبر (آذر- دی) سال گذشته میلادی هیاتی از وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران همراه با هیاتی از ایدرو در پراگ (پایتخت جمهوری چک) حضور یافتند و نخستین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را برگزار و تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کردند.

    به گفته این مقام دیپلماتیک، مطابق این تفاهم نامه مقرر شد تا همکاری های بین گروه های تخصصی کاری بین دو کشور تقسیم شود تا بتوان با جدیت بیشتری به انجام امور و گسترش مناسبات پرداخت.
    وی خاطرنشان کرد: از مجموع این تفاهم ها، تاکنون گروه های معدنی و صنعتی شکل گرفته و اجرایی شده اند و به زودی کارگروه انرژی نیز بین فعالان دو کشور شکل خواهد گرفت؛ در این پیوند به زودی جلسه دوم مشترک اقتصادی دو کشور در تهران اجرای می شود.
    چومبا همچنین از تشکیل کارگروه های کشاورزی، حمل و نقل، محیط زیست و بانکی در آینده نزدیک خبر داد.
    وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکلات بانکی و چگونگی برنامه ریزی برای حل و فصل آن، تصریح کرد: این موضوع کمی پیچیده است و فقط مساله بانک های ایران با جمهوری چک نیست، بلکه با سایر کشورها نیز این مشکل وجود دارد؛ ما نیز همچون سایر کشورها به دنبال رفع این مشکلات هستیم.
    سفیر جمهوری چک در تهران تصریح کرد: بانک مرکزی جمهوری چک به طور مستمر با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط است و امید می رود با تعاملات دو کشور این مشکل نیز به زودی مرتفع شود.
    این مقام ارشد دیپلماتیک همچنین از مراودات بانکی به پول رایج دو کشور از سوی بانک های کوچک و متوسط به عنوان گزینه ای دیگر برای حل مشکلات موجود بانکی اشاره کرد که در دستور کار است.
    وی خاطرنشان کرد: به زودی قراردادی برای محافظت از سرمایه گذاری های دو کشور با وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران منعقد خواهیم کرد که از موضوعات توافق شده در نشست های مشترک پیشین تهران و پراگ بود.
    چومبا تاکید کرد: نگاهی به مراودات اقتصادی و تجاری دو کشور حاکی از رشد 60 درصدی صادرات جمهوری چک به ایران در یک سال گذشته است و شرکت های زیادی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده اند.
    وی با اشاره به حمایت پراگ از تهران در اجلاس اخیر سازمان جهانی تجارت (WTO)، تصریح کرد: در سایر اجلاس ها نیز دولت جمهوری چک از جمهوری اسلامی ایران حمایت خواهد کرد.
     اردیبهشت ماه گذشته در سفر هیاتی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به جمهوری چک تفاهمنامه ای امضا و براساس آن، ایدرو به عنوان طرف همکار صنعتی وزارت صنعت چک معرفی شد.
    براساس اعلام اداره آمار چک در سال 2015 روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و این کشور از رشد 50 درصدی برخوردار شد و میزان مبادلات به 52 میلیون دلار رسید.
    این رقم در 6 ماه نخست سال جاری میلادی با رشد 10 درصدی به 27 میلیون و 100 هزار دلار رسید که در مدت مشابه سال پیش از آن 24 میلیون و 236 هزار دلار بود.

    برچسب ها