عصر خودرو

اصلاح تدریجی نرخ ارز بدون تنش در بازار

عصر بازار- قیمت فروش نقدی دلار در روز گذشته با ادامه روند صعودی ۲هفته اخیر به ۳۹۷۱ تومان رسید که هرچند نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته رشدی ۱۰درصدی را نشان می‌دهد، اما شکاف نرخ ارز در بازار آزاد و رسمی به ۱۶درصد رسیده است.

اصلاح تدریجی نرخ ارز بدون تنش در بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از همشهری آنلاین ، روند صعودی نرخ ارز نشان از سیاست اصلاح نرخ توسط بانک مرکزی دارد چه اینکه همسو با افزایش نرخ در بازار آزاد، نرخ مبادله‌ای هم از سوی بانک مرکزی افزایش یافته تا جلوی افزایش شکاف قیمت‌ها گرفته شود. کارشناسان هرچند افزایش نرخ ارز بدون تنش قیمت در بازار را قابل دفاع می‌دانند، اما اختلاف نظر درباره زمان اجرای سیاست تک ‌نرخی همچنان وجود دارد.

    پویا جبل عاملی کارشناس اقتصادی روند فعلی نرخ ارز در بازار آزاد را یک اتفاق مطلوب و به نفع اقتصاد کلان ایران می‌داند و می‌گوید: بانک مرکزی با کوتاه‌ کردن فهرست کالاهای مشمول ارز مبادله‌ای و همچنین افزایش تدریجی نرخ ارز مبادله‌ای تلاش می‌کند تا رانت ارزی را کاهش دهد و زمینه را برای یکسان‌سازی نرخ ارز فراهم سازد.

    وی دلیل روند افزایشی نرخ ارز در هفته‌های اخیر را ناشی از 2عامل داخلی افزایش 25درصدی سفرهای خارجی و همچنین افزایش میزان واردات می‌داند و می‌افزاید: این دو عامل باعث افزایش تقاضا برای ارز شده و بانک مرکزی هم در مقام سیاستگذار ارزی درصدد اصلاح نرخ ارز به جای تثبیت آن برآمده و خوشبختانه رشد قیمت ارز در بازار آزاد شوک‌آور نبوده است. این کارشناس اقتصادی در تحلیل آینده نرخ ارز هم اظهار کرد: حتی اگر قیمت هر دلار آمریکا از مرز 4هزار تومان هم فراتر رود، بازهم به نفع بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی است و نرخ ارز فعلی تا 8درصد هم جای اصلاح قیمت را دارد. جبل‌عاملی در پاسخ به این سؤال که آیا سرمایه‌گذاری در بازار ارز گزینه خوبی برای مردم به شمار می‌آید یا نه؟ روند نوسان نرخ ارز نشان می‌دهد که شاید در کوتاه‌مدت برخی از طریق سرمایه‌گذاری در بازار ارز به سود موردنظر رسیده باشند اما در تحلیل بلندمدت اصلا گزینه خوبی به‌شمار نمی‌آید و روند چند سال گذشته هم نشان داده که سرمایه‌گذاری در بازار ارز جواب نداده است.

    احمد حاتمی یزد از مدیران با سابقه شبکه بانکی اما درباره یکسان‌سازی نرخ ارز نظر متفاوتی دارد و اظهار کرد: به‌نظر نمی‌رسد سیاست‌ یکسان‌سازی نرخ ارز تا زمان بهبود روابط بانکی ایران با بانک‌های بزرگ دنیا شدنی باشد. وی با دفاع از کاهش فهرست کالاها و خدمات مشمول ارز مبادله‌ای افزود: بانک‌های بزرگ دنیا همچنان نسبت به عملکرد دولت آمریکا ترس دارند و حاضر نیستند تا منافع ناشی از همکاری و فعالیت خود در اقتصاد بزرگ آمریکا را به راحتی از دست بدهند. سیدکمال سید‌علی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی هم با بیان اینکه حفظ ثبات ارزی، پیش‌درآمد اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز است، می‌گوید: نهاد سیاستگذار و فعالان اقتصادی افزایش 8درصدی نرخ ارز در بازار داخلی را باید طبیعی بدانند و اصرار بر سیاست تثبیت نرخ ارز منطقی نیست.

    بیژن بیدآباد از کارشناسان و اقتصاددانان بازارهای مالی و پولی هم با بیان اینکه تأخیر در اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز جایز نیست و نباید فرصت را از دست بدهیم، می‌گوید: به‌نظر شرایط برای یکسان‌سازی نرخ ارز فراهم است و نباید با ادامه سیاست چندنرخی همچنان اجازه فعالیت در دوران رانت ارزی را حفظ کنیم. رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم به خانه ملت گفته است تا زمانی که بانک مرکزی اقدامی که به آن محول شده یعنی ارز تک نرخی را عملیاتی نکند، نوسانات در بازار ارز ادامه می‌یابد.

        چالش دلار در بودجه97

    پویا جبل عاملی درباره تعیین نرخ دلار در بودجه سال آینده می‌گوید: تعیین نرخ دلار در بودجه سنواتی کشور روند درستی به‌نظر نمی‌رسد، چرا که برنامه‌ریزان در تدوین بودجه سالانه میزان حجم ریالی ناشی از فروش درآمدهای ارزی را برای تخصیص به مصارف بودجه برآورد می‌کنند. وی می‌افزاید: اینکه بخواهیم در بودجه سالانه هم میزان عرضه ارز و هم قیمت آن را مبنا قرار دهیم و یک نقطه تعادلی برای آن درنظر بگیریم، از نظر اقتصادی قابل‌قبول نیست و نمی‌توان هم میزان عرضه ارز و هم قیمت آن را در بودجه پیش‌بینی کرد و به همین دلیل نرخ دلار در بودجه معیار اقتصادی نیست و بیشتر یک حساب سرانگشتی برای تعیین میزان دخل و خرج دولت است. این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: درحالی‌که در بودجه سال‌جاری قیمت هر دلار 3320تومان تعیین شده، اما چندماهی است که ارزش رسمی آن بیشتر از میزان بودجه است به همین دلیل تعیین نرخ ارز در بودجه، تحلیل خاصی به فعالان اقتصادی نمی‌دهد و بیشتر کارکرد تراز بودجه را دارد.

    برچسب ها