عصر خودرو

نوبخت:

لایحه بودجه ۹۷ قبل از ۱۵ آذر تقدیم مجلس می‌شود

عصر بازار- رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با شرایط جدید بودجه نویسی و جراحی نظام بودجه‌ریزی که امسال توسط دولت در حال انجام است، بودجه سال ۱۳۹۷ پیش از ۱۵ آذر به مجلس می‌رسد.

لایحه بودجه ۹۷ قبل از ۱۵ آذر تقدیم مجلس می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت که در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس به منظور گزارشی در خصوص نحوه واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه تمام سخن می‌گفت، تصریح کرد: آنچه در برنامه ششم تصویب شده در بودجه 97 تبلور پیدا می کند و من از نمایندگان و رئیس مجلس برای همکاری های صورت گرفته برای جراحی بزرگ بودجه‌ریزی قدردانی می کنم و من هفته آینده گزارش مشروحی از نحوه نوین بودجه نویسی ارائه می کنم.

    وی افزود: در خصوص طرح‌های عمرانی از 4 هزار و 131 پروژه به ارزش 45 هزار و 390 میلیارد تومان در دست واگذاری است که این مبلغ، مبلغ سرمایه گذاری اولیه آن برآورد شده و از محل این واگذاری صرفه‌جویی معادل سالانه 4 هزار و 386 میلیارد تومان شده و مبلغ کل صرفه‌جویی به تفکیک پروژه‌های ملی و منطقه‌ای 69 هزار و 500 میلیارد تومان است.

    نوبخت تصریح کرد: در واگذاری‌ها از ظرفیت‌های متنوع قانونی که در اختیار دولت قرار گرفته، استفاده شد اما هنوز ما نیازمندیم برای برخی دیگر از این ظرفیت‌ها از مجلس اجازه قانونی بگیریم. به همین جهت ما در گزارش مکتوب به این موارد اشاره کردیم که هم باید در بررسی بودجه اعمال شود و هم در قوانین مستقلی که تدوین می شود.

    وی افزود: دولت مانند مجلس به درستی دریافت کرد که ما با وضعیت فعلی اعتبارات عمرانی و جاری با توجه به فزاینده بودن اعتبارات جاری نمی توانیم کاری بکنیم و بخش زیادی از اعتبارات عمرانی ما نیز در تسخیر اعتبارات جاری است و از بودجه 306 هزار میلیارد تومانی که تقدیم مجلس کردیم، مجلس هزینه‌های جاری را به 346 هزار میلیارد تومان رساند و باید توجه کرد هر مقدار بودجه جاری را افزایش دهیم کم می آوریم و برای حل مشکل پروژه‌های عمرانی یا باید بخشی از آنها را واگذار کنیم یا باید بتوانیم همین مبلغ محدودی را که در اختیار داریم به کار گیریم.

    وی ادامه داد: از 58 هزار میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بخشی برای طرح‌های عمرانی پرداخت شد. بخشی از آنها به فروش رسید که منابع آن به خزانه واریز شد و بخش دیگری از آنها از طریق مشارکت بخش خصوصی که در قانون بودجه هم دولت به آن مقید شده، پیش رفته و در گزارش مکتوبی که به مجلس ارائه شد، در آن آورده شد. با عنایت به اینکه مجموع منابعی که ما برای طرح‌های عمرانی داشتیم و محدودیت‌هایی در این بخش داریم تاکنون حدود 30 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی بودجه تخصیص دادیم که 6 هزار و 800 میلیارد تومان آن نقدی بود.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: ما در واگذاری‌ها و اختصاص بودجه ها روش‌های مختلفی برای ارائه بودجه به کار گرفتیم. همچنین به تفکیک استانی و ملی نیز براساس مصوبات مجلس دقت نظر داشتیم و با توجه به همکاری وزارت اقتصاد امیدواریم با سرعت بتوانیم بحث صدور اوراق مشارکت طرح‌ها را نیز پیش ببریم و آیین نامه این واگذاری‌ها نیز در دولت به تصویب رسیده و سازمان برنامه و بودجه مطالعات آن را انجام داده است و حتما نسخه‌ای از آن نیز به مجلس تقدیم می شود.

    نوبخت ادامه داد: با همه این توضیحات ما در ارتباط با برنامه‌هایی که در حال اجراست چندین موضوع را باید همزمان پیش ببریم و الان که با شما سخن می گویم غیر از 4 هزار و 131 پروژه ملی و استانی که به شکل‌های مختلف واگذار شده و یا مشارکت بخش خصوصی در آن جلب شده 1418 طرح نیز در دست واگذاری داریم.

    وی خاطرنشان کرد: از حجم بالای پروژه‌های استانی و ملی دائم شناسایی می کنیم و در سایت مربوطه اسناد آن را منتشر می کنیم و مقررات آن را نیز در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب می کنیم و برای امسال 38 هزار و 637 میلیارد تومان برای 1418 پروژه پیش‌بینی کردیم و من تقاضا می کنم نمایندگان با توجه به اینکه در شورای برنامه ریزی استان نقش دارند هر ملاحظه‌ای که در خصوص واگذاری طرح‌ها وجود دارد به روسای برنامه ریزی استان‌ها منعکس کنند و ما نیز متذکر می شویم که این نگرانی‌ها در شورا مطرح شود.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان اظهار داشت:  باتوجه به گزارش مکتوبی که تقدیم مجلس شده و وضعیت همه استان‌ها به تفکیک در آن دیده شده ما از مجلس می خواهیم در ادامه لایحه مشارکت عمومی- خصوصی را با ملاحظات و همکاری خوبی تصویب کند تا ما ان‌شاءالله بتوانیم بقیه طرح‌ها را نیز با سرعت بیشتری واگذار کنیم.

    برچسب ها