عصر خودرو

از سوی RILO؛

جدیدترین رتبه بندی گمرکات جهان اعلام شد

عصر بازار- سازمان جهانی گمرک جدیدترین رتبه بندی گمرکات جهان را اعلام کرد که براساس آن گمرک ایران رتبه اول دنیا را در مبارزه با مواد مخدر و رتبه دوم را در مبارزه با قاچاق کالا کسب کرده است.

جدیدترین رتبه بندی گمرکات جهان اعلام شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»  به نقل از گمرک ایران،  سازمان جهانی گمرک در رتبه بندی جدید، عملکرد گمرکات جهان را در 9 ماهه سال 2017 و تا پایان ماه سپتامبر بررسی و نتایج ارزیابی عملکرد گمرکات را در دو بخش مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با قاچاق کالا و تخلفات منتشر کرده است.

    بر اساس تازه ترین گزارش دفتر اطلاعات منطقه ای سازمان جهانی گمرک (RILO) گمرک ایران موفق شده است تا پایان ماه سپتامبر سال 2017، 288 مورد عملیات کشف مواد مخدر را با موفقیت انجام دهد که در مقایسه با سایر گمرکات بالاترین امتیاز را کسب کرده و  بهترین عملکرد را داشته است.

    در این گزارش، آخرین عملکرد گمرکات کشورها در مبارزه و کشف انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی، قرص های مخدر و روان گردان ها و پیش سازها ارزیابی شده است. همچنین اقدامات گمرکات در جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر  و پیش سازها و به ویژه کشفیات مواد نوظهور (NPS ) نیز در این ارزیابی بررسی شده است. در گزارش قبلی دفتر اطلاعات منطقه ای سازمان جهانی گمرک (RILO) نیز گمرک ایران رتبه نخست را در مبارزه با مواد مخدر به خود اختصاص داده بود.

    این دفتر عملکرد گمرکات در بخش مبارزه با قاچاق کالا و تخلفات را هم بررسی کرده که در این بخش گمرک ایران رتبه دوم را کسب کرده است. این ارزیابی شامل  آخرین روشهای مبارزه با قاچاق  سوخت، گونه های درحال انقراض، جرائم زیست محیطی، قاچاق دارو، کالاهای تقلبی وسایرموارد مرتبط می شود که عملکرد گمرک ایران در سال 2017 در این بخش ها نیز بررسی شده و در نهایت رتبه دوم جهانی به گمرک ایران اختصاص یافته است.

    بر اساس ارزیابی کارشناسان سازمان جهانی گمرک، گمرک ایران توانسته است پروژه گمرک الکترونیک را با موفقیت پیاده سازی کند و این اقدام نقش مهمی در مبارزه با قاچاق و تخلفات ایفا کرده است. هم اکنون اطلاعات کالاهایی که به کشور وارد می شود به صورت هوشمند با بارنامه الکترونیک، مانیفست الکترونیک، فاکتور الکترونیک، عدل بندی الکترونیک، اظهار الکترونیک، گواهی مبدا، قبض انبار الکترونیک و مجوزهای الکترونیکی سازمان های همکار گمرک در ایران تطبیق و در صورت هر گونه مغایرت سامانه جامع گمرکی به صورت خودکار  از ادامه مراحل انجام تشریفات گمرکی جلوگیری می کند. رصد صد در صدی کالاهای ورودی با سامانه های پیشرفته گمرک الکترونیک یکی از مهم ترین موفقیت های گمرک ایران در سال 2017 بوده است.

    بر اساس این گزارش، دفتر اطلاعات منطقه ای سازمان جهانی گمرک موسوم به رایلو هم اکنون عملیات های مشترک منطقه ای علیه جرائم سازمان یافته و زیست محیطی را در گمرکات دنیا به دست گرفته است.   عملیاتی از قبیل پروژه ترمیم لایه ازن (Sky Hole) برای کنترل ونظارت بر قاچاق وترانزیت مواد مخرب لایه ازن وضایعات خطرزا ، پروژه (Sesha) برای حمایت از گونه های ناب ازچوب والوار، پروژه(Crocodile) مبارزه باقاچاق سیگارت ومواد دخانی، پروژه (IRENE) قاچاق اسلحه های کوچک ازطریق پیک سریع وپست، پروژه  ( Smart CAT) و (CAT alyst) قاچاق مواد روان گردان و نوظهور از مهم ترین اقدامات رایلو برای مبارزه مشترک با قاچاق مواد مخدر و دیگر جرائم سازمان یافته در دنیا به شمار می رود.

    برچسب ها