عصر خودرو

تحلیلگر کارگزاری آگاه:

بازار سرمایه دوباره به نقدشونده ترین بازار تبدیل می شود

عصر بازار- یکی از مهمترین فاکتورهای جذب منابع مالی در بازارهای پولی و مالی در هر نظام اقتصادی در تمام دنیا قابلیت نقدشوندگی سرمایه سرمایه‌گذاران است. به خصوص این مسئله در بین سرمایه گذاران کوچک که دانش و اطلاعات کافی در خصوص بازارهای مالی ندارند و به دنبال دسترسی سریع به سرمایه شان هستند، تاثیرگذارتر است.

بازار سرمایه دوباره به نقدشونده ترین بازار تبدیل می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، حامد مددی، تحلیلگر کارگزاری آگاه گفت: در سال های اخیر اخبار مربوط به بسته بودن نمادها در بورس و خصوصاً نمادهایی که مدت زمان بلوکه شدن سرمایه سهامداران در آنها بیش از یک سال می شد برای همه شنوندگان این سوال را تداعی می کرد که چرا باید در بازاری سرمایه گذاری کرد که هر لحظه ممکن است کنترل سرمایه افراد برای مدت نامعلومی از دستشان خارج شود و همین مسئله باعث می شود سرمایه گذاری در بورس در مقایسه با سایر بازارها به اولویت های چندم تبدیل شود.

    وی در ادامه افزود: در چند ماه اخیر شاهد کاهش مدت زمان بسته بودن نمادها در بورس بودیم اما کماکان قفل شدن سرمایه سهامداران از دغدغه های اصلی بازار بود و این مسئله از چنان اهمیت برخوردار بوده که  شاهد مصوبه جدید وزیر اقتصاد مبنی بر قانون مند شدن مدت زمان بسته بودن و بازگشایی نمادها بودیم.

    مددی با بیان اینکه این دستورالعمل در صورت اجرایی شدن می تواند تاثیر مثبتی در جلب اعتماد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بورس داشته باشد، گفت: علاوه بر این مسئله باید به این نکته نیز توجه کرد بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری به دلیل بسته بودن نمادها، دارایی شان امکان ارزش گذاری صحیح پیدا نمی کند و سرمایه گذاران نه تنها برای خرید سهام شرکت ها بلکه برای خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری نیز با شک و تردید مواجه می شوند چون نمی دانند وجهی که بابت خرید واحد صندوق ها می پردازند تا چه مقدار با ارزش هر واحد صندوق تناسب دارد.

    این تحلیلگر بازار سرمایه در این باره توضیح داد: در صورت پیاده شدن این قانون از این جهت نیز شاهد شفافیت بیشتر در فعالیت صندوق ها خواهیم بود. به عنوان مثال صندوق ها یا حتی شرکت های سرمایه گذاری که روی سهام بانکی سرمایه گذاری کرده بودند با بسته بودن نماد این گروه با این مشکل مواجه شدند.

    مددی خاطر نشان کرد: دستور العمل جدید بازگشایی و توقف نمادها یقیناً گام مثبتی خواهد بود در راستای بهبود شرایط سرمایه گذاری در بورس و می تواند مجدداً این بازار را به عنوان نقدشونده ترین بازار بین سایر بازارها معرفی کند

    برچسب ها