عصر خودرو

کارنامه صندوق‌‌ها در نیمه نخست سال بررسی شد

پیشتازی صندوق‌های سهام در برابر درآمد ثابت

عصر بازار- ثبت بازدهی ۱/ ۱۱‌درصدی در نیم‌سال نخست سال ۹۶ بازار سهام نه‌‌تنها نشان از رونق این بازار دارد بلکه دیگر بخش‌ها و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه نیز همگام با این رشد، عملکرد مثبتی را به ثبت رسانده‌اند.

پیشتازی صندوق‌های سهام در برابر درآمد ثابت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین ابزارهای بازار سرمایه، همواره مورد توجه فعالان بازار سرمایه بوده‌اند. طی سال‌های اخیر نیز اقبال عمومی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزایش یافته است. نشانه‌های این اقبال عمومی را می‌توان در افزایش حجم و ارزش معاملات این صندوق‌ها مشاهده کرد. هر چند در گذشته این صندوق‌ها چندان میان اهالی بازار شناخته‌شده نبودند اما به نظر می‌رسد این نهادها به تدریج در حال افزایش سهم خود میان سرمایه‌گذاران هستند. صندوق‌های مزبور عمدتا بازدهی‌ بالاتر از نسبت به میانگین بازار داشته و توانسته‌اند با ریسک کمتر، بازدهی بیشتری را برای خریداران واحدهای این صندوق‌ها به ارمغان آورند.
    برندگان و بازندگان در نیمه نخست سال
    میانگین بازدهی 10 صندوق سرمایه‌گذاری برتر کشور در نیمه نخست سال جاری به بیش از 19 درصد رسیده است؛ در این میان صندوق کارگزاری پارسیان توانست با کسب بازدهی بیش از 26 درصدی در صدر قرار گیرد. صندوق آسمان یکم و مشترک دماسنج نیز هر کدام به ترتیب با ثبت بازدهی 8/ 22 درصدی و 6/ 20 درصدی در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفتند. در ادامه صندوق قابل معامله در سهام آسمان آرمانی سهام، بانک اقتصاد نوین، توسعه صادرات، همیان سپهر، صنعت و معدن، آوای ثروت کیان و ETF هستی بخش آگاه به ترتیب در فهرست برترین صندوق‌ها در نیمه نخست سال جاری بودند. بازدهی این صندوق‌ها در محدوده 16 تا 20 درصد بود.از سوی دیگر در فهرست مزبور عملکرد برخی صندوق‌ها نامطلوب بوده و زیان‌های سنگینی را به همراه داشته‌اند به‌طوری‌که صندوق سرمایه‌گذاری یکم سهام‌گستران شرق در 6 ماهه نخست سال زیانی در حدود 9 درصد و صندوق پردیس با کسب زیان بیش از 8 درصدی ضعیف‌ترین عملکرد را میان صندوق‌ها به ثبت رساندند.

    عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام
    صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام نیز نیمه نخست امسال را در حالی پشت سر گذاشتند که در بین 87 صندوق تنها 9 صندوق با زیان همراه شده و 78 صندوق دیگر موفق به کسب سود شدند. در این میان 14 صندوق در مقایسه با شاخص بورس، سودآوری بالاتری داشتند. براین اساس یک صندوق بانکی بهترین عملکرد را در 6 ماهه نخست به ثبت رساند؛ کارگزاری بانک پارسیان با کسب 26 درصد بازدهی در عملکرد 6 ماه رتبه نخست را کسب کرد. صندوق آسمان یکم با 83/ 22 درصد و صندوق مشترک دماسنج با 6/ 20 درصد بازدهی به ترتیب دوم و سوم شدند.

    برترین ETFها کدام بودند
    بررسی عملکرد این نهادهای مالی به تفکیک نوع فعالیت نیز نشان از آن دارد که در نیمه نخست سال صندوق آسمان آرمانی سهام به‌عنوان برترین صندوق‌‌ سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) شناخته شد. این صندوق در مدت مزبور موفق به کسب بازدهی 17/ 19 درصدی شده است. صندوق ETF هستی بخش آگاه نیز در نیمه نخست توانست به بازدهی حدود 16 درصدی دست یابد، ضمن اینکه صندوق‌های قابل معامله سپهر خبرگان نفت، آتیه درخشان مس و آرمان سپهر آیندگان نیز هر کدام بازدهی در محدوده 13 درصدی را ثبت کردند.

    نگاهی به برترین صندوق‌های مختلط
    این مقایسه از جنبه عملکرد صندوق‌های مختلط نیز نشان از آن دارد که تمامی 16 صندوق فعال در این حوزه توانستند بازدهی مثبت و بعضا بالاتر از شاخص کل بورس کسب کنند. در این میان صندوق مختلط مشترک آرمان شهر توانست با کسب بازدهی 3/ 14 درصدی در صدر قرار گیرد. صندوق توسعه پست بانک نیز در این مدت توانست به سود 4/ 12 درصدی دست یابد. صندوق‌های آسمان خاورمیانه، نیکی گستران و تجربه ایرانیان نیز از دیگر صندوق‌های فعال در این حوزه بودند که با ثبت بازدهی بیش از 11 درصدی، به سوددهی بالاتری نسبت به شاخص دست یافتند.

    صندوق‌های برتر در حوزه درآمد ثابت
    بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز نشان از آن دارد که در نیمه نخست سال جاری صندوق ارزش‌آفرین گلرنگ توانست به سود 7/ 12 درصدی دست یابد و به‌عنوان برترین صندوق در این زمینه شناخته شود. صندوق توسعه سرمایه نیکی نیز با اختلاف اندکی از آن و کسب بازدهی 12 درصدی، در جایگاه دوم قرار گرفت. صندوق‌های با درآمد ثابت کاریزما، امین آشنای ایرانیان و بانک گردشگری نیز به ترتیب در فهرست برترین صندوق‌ها در حوزه با درآمد ثابت جای گرفتند. این در حالی است که صندوق‌های با درآمد ثابت آتیه ملت، امین انصار و یکم کارگزاری بانک‌کشاورزی از جمله ضعیف‌ترین صندوق‌های با درآمد ثابت در نیمه نخست سال بودند که بازدهی کمتر از 9درصدی را به نمایش گذاشتند.

    نگاهی به برترین صندوق‌های نیکوکاری
    بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیکوکاری در نیمه نخست سال نشان از آن دارد که صندوق نیکوکاری ایتام برکت با کسب بازدهی 2/ 12‌درصد  برترین صندوق در این حوزه بوده است. دو صندوق نیکوکاری بانک گردشگری و نیکوکاری جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم (ص) نیز هر کدام سودی در محدوده 10درصدی کسب کرده و جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

    برچسب ها