عصر خودرو

بوی بهبود در بازارهای فولاد

عصر بازار- آخرین وضعیت بازارهای جهانی سنگ آهن، قراضه، بیلت، مقاطع و ورق نشان می دهد که محصولات فولادی در هفته گذشته روند مطلوبی را سپری کردند و با افزایش مواجه شدند.

بوی بهبود در بازارهای فولاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ،هفته گذشته بازار سنگ آهن چین روند روشنی نداشت چون در جو تعطیلات بود. قیمت در ابتدا افت کرد ولی مجددا کمی بالا رفت.

    سنگ آهن خلوص 62 درصد استرالیا آخر هفته در چین 1.05 دلار بالا رفت و 62.55 دلار هر تن خشک سی اف آر شد. ظاهرا برخی کارخانه های کوچک چینی که مدتی بود خرید نکرده بودند وارد بازار شدند تا قبل از بازگشت فعالان به بازار پس از تعطیلات هفته اول اکتبر موجودی ها را بالا ببرند. ولی این روند صعودی را نمی توان مداوم خواند باید دید روزهای آتی با فعال شدن کامل بازار چین قیمت ها به چه سمتی می رود. شاید پس از تعطیلات خرید ها در چین بالا برود چون موجودی کارخانه ها در یک هفته تعطیلی بازار کاهش می یابد.

    از این رو برخی امیدوارند این افزایش خرید از بازار حمایت کند البته از طرف دیگر سیاست دولت چین برای مقابله با آلودگی هوا و پایین آوردن تولید فولاد نیز مطرح است که تاثیر منفی بر قیمت سنگ آهن خواهد داشت.

    در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 60 درصد از حدود 44 دلار به 41.55 دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی ایران نیز حدود 38 دلار هر تن فوب ثبت شد.

    قراضه

    در آخر هفته گذشته پس از نهایی شدن چند معامله قیمت قراضه وارداتی سنگین 20-80 در ترکیه پس از مدتی روند نزولی تا 6 دلار بالا رفت و 303 دلار هر تن سی اف آر شد. برخی از قیمت های پیشنهادی 313 تا 320 دلار هر تن سی اف آر نیز صحبت می کردند و از این رو انتظار می رود قیمت بالاتر برود. تمایل به خرید ترک ها موجب شده بازار سریع تر از انتظارات روند نزولی اخیر را جبران کند.

    در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده در 316 دلار هر لانگ تن در ثبات بود.در بازار داخلی ژاپن کارخانه توکیو استیل قیمت خرید قراضه را تا 4 دلار پایین آورده به 285 تا 289 دلار هر تن رساند. در تایوان قراضه کانتینری وارداتی با  9 دلار افت 275 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

    بیلت

    در بازار چین بیلت آخر هفته 1.5 دلار رشد داشت و 541 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد در حالی که هفته آخر سپتامبر حدود 522 دلار هم شنیده شده بود. انتظار می رود با فعال شدن بازار پس از تعطیلات این هفته در چین قیمت بالاتر هم برود.

    بیلت صادراتی سی آی اس یک هفته اخیر نزولی بود که به دلیل رکود بازار قراضه بوده است. آخرین قیمت بیلت صادراتی سی آی اس 490 دلار هر تن فوب بوده است.  خریداران منتظر افت قیمت های بیشتر بودند از این رو دست از معامله برداشتند.

    بیلت سی آی اس در ترکیه 510 تا 520 دلار هر تن سی اف آر و در مصر نیز در 520 تا 530 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.در جنوب شرق آسیا بازار واردات بیلت فعالیتی نداشت و با افت قیمت 5 دلاری 530 تا 535 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

    مقاطع

    میلگرد صادراتی در ترکیه علی رغم مقاومت کارخانه ها در هفته گذشته با تخفیف هایی روبرو بود.آخرین قیمت پیشنهادی صادراتی 530 دلار هر تن فوب بوده ولی برخی از تجار اظهار داشتند کارخانه ها در 515 تا 520 دلار هر تن فوب نیز پیشنهاد می دهند. روند نزولی بازار قراضه میلگرد را ارزان کرده بود ولی چون قراضه اواخر هفته بهبودهایی داشت روزهای آتی شاید بازار میلگرد ترکیه هم بالا برود.

    میلگرد صادراتی چین به دلیل تعطیلات در ثبات بود و 540 تا 565 دلار هر تن فوب شنیده شد. در بازار سی آی اس قیمت میلگرد صادراتی 545 تا 555 دلار هر تن فوب و در ثبات بود. در بازار داخلی امریکا آخرین قیمت میلگرد هفته گذشته 640 دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

    در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز آخرین قیمت میلگرد 540 تا 545 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که حدود 2 درصد افت قیمت داشته است.

    ورق

    قبل از تعطیلات چین قیمت ورق گرم صادراتی آن تا 20 دلار افت داشت و 570 تا 580 دلار هر تن فوب شد. در بازار داخلی هم قیمت تا 16 دلار افت داشت. بازار منتظر اتمام تعطیلات و روشن شدن روند قیمت هاست. در جنوب شرق آسیا ورق گرم وارداتی با 3 درصد افت 560 تا 570 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

    ورق گرم صادراتی سی آی اس 560 تا 565 دلار هر تن فوب و در ثبات بود. در بازار واردات ترکیه ورق گرم 600 تا 625 دلار هر تن سی اف آر بود که کمتر از یک درصد افت داشت.

    در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم کمی افت داشته 610 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد. متوسط قیمت ورق گرم در شمال اروپا 520 تا 540 یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. در جنوب اروپا نیز متوسط قیمت 510 تا 540 یورو هر تن درب کارخانه می باشد. پیش بینی شده در سه ماهه پایانی سال 2017 قیمت ورق گرم در بازار اروپا نسبتا در ثبات بماند.

    برچسب ها