عصر خودرو

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران:

عرضه گندم در بورس کالا، بار مالی دولت را به کمتر از نصف تقلیل می دهد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه عرضه گندم در بورس کالا بار مالی دولت را به کمتر از نصف تقلیل می دهد، گفت: براین اساس بحث پرداخت اول کشاورزان و مابه التفاوت دولت با سرعت بیشتری به گندمکاران پرداخت می شود.

عرضه گندم در بورس کالا، بار مالی دولت را به کمتر از نصف تقلیل می دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران  ، یزدان سیف، مدیر عامل بازرگانی دولتی در نشست خبری امروز با بیان اینکه خرید تضمینی گندم روبه پایان است،اظهار کرد: تا کنون 8میلیون و 864هزارتن گندم با ارزش بالغ بر 115هزار و 858میلیارد ریال از گندمکاران خریداری شد.

    وی افزود: تا به امروز 85هزار میلیارد ریال معادل74درصد بهای گندم های تحویلی پرداخت و مابقی با توجه به برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری کل کشور در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.

    سیف با بیان اینکه در سال زراعی 95-96 قریب 5میلیون و 900هزار هکتار تدارک کشت دیده شد،گفت: البته به دلیل تنش های محیطی استان های آذربایجان غربی و شرقی برداشت از 5تا 5میلیون و 500 هزار هکتار صورت گرفت که این امر تا حدی تولید تحت تاثیر خود قرار داد.

    مدیرعامل بازرگانی دولتی خوزستان با یک میلیون و 353هزارتن،گلستان با یک میلیون و 100هزارتن و فارس 900هزارتن از استان های برتر در عرضه خرید تضمینی گندم به بازرگانی دولتی هستند.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آخرین وضع بررسی نظر سنجی کیفیت نان بیان کرد:علی رغم اظهار نظر برخی افراد که کیفیت گندم برای تولید نان مناسب نیست، در سال 96،تمامی گندم های خبازی از تولید داخل بود.

    وی افزود: لذا نمره کیفیت نان از 82 در مرداد ماه سال گذشته به 84در مرداد ماه سال کنونی ارتقا یافت که این امر حاصل تلاش گندمکاران و معاونت امور زراعت وزارتخانه است.

    به گفته وی در ارزیابی کیفیت نان شکل،اندازه، رنگ نان،بافت نان،طعم و ماندگاری مورد توجه قرار گرفت.

    اهداف مهم اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص طرح قیمت تضمینی گندم اظهار کرد: با استمرار طرح قیمت تضمینی در بورس کالا، اهدافی نظیر کوچک شدن دولت، ارائه خدمات بهتر به کشاورزان، کاهش بار مالی دولت و سرعت در پرداخت مطالبات گندمکاران مورد نظر ماست که با به کار گرفتن راهکارهای مناسب انتظار می رود این اهداف محقق شوند.

    وی در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر اینکه مکانیزم اجرای قیمت تضمینی در صورت عرضه گندم در بورس طی سال آینده به چه صورت خواهد بود؟ اظهارداشت: ما برای اینکه خرید تضمینی گندم را به بخش خصوصی واگذار کنیم باید شرایطی را فراهم کنیم که فقط تولیدکنندگان داخلی بتوانند گندم خود را در این چرخه عرضه کنند و فساد ایجاد نشود یعنی گندمی خارج از شبکه تولید وارد این چرخه نشود.

    به گفته سیف تا دو ماه آینده سامانه ای طراحی می شود که اطلاعات گندمکاران برای عرضه در بورس کالا فراهم شود و همچنین با استفاده از جی پی اس در زمین میزان تولید برآورد خواهد شد.

    مدیرعامل بازرگانی دولتی با بیان اینکه عرضه گندم در بورس کالا بار مالی دولت به کمتر از نصف تقلیل می دهد، گفت: براین اساس بحث پرداخت اول کشاورزان و مابه التفاوت دولت با سرعت بیشتری به گندمکاران پرداخت می شود.

    وی افزود: قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی 96-97هفته آینده اعلام خواهد شد.

    سیف با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی ناشی از قیمت تمام شده و بهره وری است، گفت: براین اساس شورای اقتصاد باید این دو امر را در دستور کار خود قرار دهد ضمن آنکه وزارت جهاد کشاورزی برنامه متعددی برای تامین نهاده ها،بذر و کود و سم و ارتقای بهره وری دارند. 

    پیش بینی صادرات یک میلیون تن گندم تا پایان سال

    وی با بیان اینکه تاکنون 400هزارتن گندم به صورت مستقیم و سایر مشتقات صادر شده است،افزود: همچنین شب گذشته یک کشتی گندم دوروم معادل 14هزارتن برای یک شرکت ایتالیایی بارگیری شده است،این امر بدان معناست که کارشناسان به این نتیجه رسیده اندکه گندم دوروم ایران جزو برترین ها در دنیا به شمار می رود. به گفته سیف تا پایان سال پیش بینی می شود که یک میلیون تن گندم صادر شود.

    برچسب ها