عصر خودرو

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر عنوان کرد:

روان سازی بازار با دستورالعمل جدید بازگشایی و توقف نمادها

عصر بازار- مدیرعامل یک شرکت تامین سرمایه، اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار در ابلاغ دستورالعمل جدید بازگشایی و توقف نمادها را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: این اقدام قطعا به روان سازی بازار سرمایه و کارآیی بیشتر آن کمک خواهد کرد .

روان سازی بازار با دستورالعمل جدید بازگشایی و توقف نمادها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، علیرضا سیری، مدیرعامل تامین سرمایه سپهر تصریح کرد: در دنیا  عموما نمادها بیش از یکی دو روز بسته نمی مانند، مگر اینکه اتفاق خیلی خاصی در شرکت رخ دهد؛ یعنی مساله ای بروز کند که نشود در یکی دو ساعت، اطلاعات را به بازار رساند .

    وی افزود: در بازارهای پیشرفته، وقتی یک نماد با صف های خرید یا فروش مواجه می شود، دامنه نوسان باز می شود؛  برای مثال، دامنه نوسان 10 درصدی به 20 یا 50 درصد تغییر می کند. با این حال حتی اگر روی 50 درصد صف خرید و فروش ادامه پیدا کرد، نماد بسته می شود و نهایتا چند ساعت به شرکت اجازه داده می شود که اطلاعات جدید را به بازار منعکس کند.

    سیری ادامه داد: البته اگر شرکت اطلاعات جدیدی هم به بازار ندهد، نماد باز می شود و روی همان روند ادامه پیدا می کند.

    مدیرعامل تامین سرمایه سپهر اظهار داشت: اما اگر اطلاعات خاصی در شرکت نهان باشد و ارایه نشود( چه مثبت و چه منفی) آن زمان مجازات های سختی برای مدیران آن نهاد در نظر می گیرند؛ به عبارت دیگر در تمام دنیا این مساله به این سمت می رود که اولا نماد، صف خرید و فروش نشود . ثانیا اینکه یک نماد حتی برای دو یا سه روز متوقف نماند. بر این اساس، بسته بودن نماد، معنا پیدا نمی کند .

    وی راهکار جدید سازمان بورس در بازگشایی و توقف نمادها را عالی و کاملا عملیاتی توصیف کرد و گفت: یکی از اصول اولیه کارآیی این است که فرآیند انتقال اطلاعات خاص به سرمایه گذاران به حداقل زمان برسد. البته سازمان با آماده سازی سیستم کدال این کار را تا حدود زیادی انجام داده است؛ چرا که  قبلا همین اطلاعات هم از طریق پست می آمد .

    وی خاطرنشان کرد: دستورالعمل جدید، در شرکت هایی که مستقیما زیرنظر خود سازمان بورس و در اختیار این سازمان است؛ مانند فولادی ها، پتروشیمی ها و ... کاملا اجرایی است و بسیار هم به شفافیت بازار کمک می کند و طبیعتا هرچه شفافیت بالاتر، جذب منابع و سرمایه گذاری نیز در وضعیت مطلوب تری خواهد بود.

    سیری در عین حال افزود: فقط در نمادهایی همچون بانکی ها از آنجا که لازم است  تاییدیه ای هم از بانک مرکزی بگیرند، طبیعتا به هماهنگی های بیشتری نیاز است و حتما برگزاری جلسات مشترک بین سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزی و سازمان حسابرسی کارگشا خواهد بود .

    برچسب ها