عصر خودرو

در مراسم آغاز پذیره نویسی دومین صندوق سرمایه‌ گذاری طلا مطرح شد؛

هدایت منابع سرمایه گذاران به بازار سرمایه با رویکرد کالا محور

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: راه اندازی صندوق های کالایی مبتنی بر طلا فرصت مغتنمی است که می تواند منابع سرمایه گذاران را با سلایق مختلف و درجه های ریسک پذیری متفاوت به خود جذب کرده و سرمایه های سرگردان را با رویکرد کالا محور به سمت بازار سرمایه هدایت کند.

هدایت منابع سرمایه گذاران به بازار سرمایه با رویکرد کالا محور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، حامد سلطانی نژاد در مراسم آغاز پذیره نویسی دومین صندوق سرمایه‌ گذاری طلا در بورس کالای ایران گفت: راه اندازی دومین صندوق طلای بازار سرمایه از امروز و با آغاز پذیره نویسی صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله زرافشان امید ایرانیان و با همکاری شرکت تامین سرمایه امید به عنوان اولین شرکتی که با انتشار اوراق سلف موازی گل گهر وارد بورس کالا شد، کلید خورد.

    وی افزود: در شرایط فعلی اقتصاد، سرمایه ها به سمت بازارهای کالایی و صندوق ها در حال حرکت بوده این در حالی است که سرمایه ها به کمک ابزارهای مالی به سمت بازار سرمایه کانالیزه شده اند که یکی از این ابزارها ، ابزار گواهی سپرده کالایی است.

    مدیر عامل بورس کالای ایران تاکید کرد: رونق بازار سپرده کالایی به فعالان و بازارگردان های تخصصی نیاز دارد که صندوق های سرمایه گذاری کالایی هر دو نقش را ایفا می کنند، در همین راستا این صندوق ها برای رونق بازار سپرده کالایی لازم و ضروری است بنابراین در سال جاری اولین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا به عنوان صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس در بورس کالای ایران راه اندازی شد و امروز نیز دومین صندوق طلا پذیره نویسی خود را آغاز کرد.

    سلطانی نژاد با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای راه اندازی صندوق های طلا در بورس کالا ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: راحت ترین ابزار برای سرمایه گذاری در حوزه طلا، صندوق های کالایی است و با توجه به اینکه قیمت جهانی اونس و نرخ ارز روی این بازار اثرگذار است، برای پوشش نوسانات نرخ ارز می توان از این ابزار استفاده کرد.

    سلطانی نژاد با بیان اینکه فعالیت بازارگردان ها در زمان رونق معاملات می تواند به نوعی بازار را بیمه کند، تصریح کرد: در ابتدای راه اندازی بازار آتی  سکه که از سال 87 آغاز شد، شک و تردیدهایی نسبت به امکان توسعه این بازار وجود داشت؛ اما امروز گردش مناسب معاملات آن نشان می دهد که در بازار طلا پتانسیل بالایی وجود دارد و اگر حضور صندوق های کالایی مبتنی بر طلا توسعه یابد، شاهد بزرگ شدن بازار سرمایه خواهیم بود.

    جذابیت بالای طلا برای طراحی ابزارهای مالی

    وی افزود: در وهله نخست باید سرمایه گذاران به منظور شکل گیری این بازار حضور داشته باشند که برای تحقق این امر لازم است اقدامات موثری در خصوص فرهنگ سازی و آموزش به فعالان بازار طلا صورت بگیرد.

    وی با اشاره به وجود قدرت اهرمی در بازار مالی همراه با ابزارهایی همچون فیوچرز و آپشن، گفت: طی سال گذشته برای بیش از 30 میلیون قطعه سکه در بازار آتی موقعیت خرید وجود داشت که بیان گر این است که پتانسیل بالایی در این حوزه وجود دارد و شرایط خوبی مهیاست تا ابزارهای مالی در این بخش توسعه یابد. ضمن اینکه با گواهی سپرده سکه طلا، امکان خرید و فروش اینترنتی نیز برای سرمایه گذاران وجود دارد.

    مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه از امکان ایجاد پرتفوهایی متشکل از ترکیب ابزارهای مالی با دارایی هایی همچون طلا سخن گفت و افزود: تحلیلگران می توانند پرتفوهایی پیشنهاد دهند که از بازار سکه و سهام تشکیل شده باشد زیرا طلا با بسیاری از بازارها همبستگی منفی دارد. از این رو می تواند در ترکیب  اوراق بهادار با دارایی هایی که در حال حاضر سکه در بازار سرمایه قابل معامله است، پرتفویی بهینه را تشکیل دهد.

    وی راه اندازی صندوق های کالایی مبتنی بر طلا را فرصت مغتنمی دانست که می تواند منابع سرمایه گذاران با سلایق مختلف و درجه های ریسک پذیری متفاوت را به خود جذب کرده و سرمایه های سرگردان را با رویکرد کالا محور به سمت بازار سرمایه هدایت کند.

    تجمیع منابع خرد و جلوگیری از هیجانات بازار

    در ادامه مراسم آغاز دوره پذیره نویسی دومین صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلا، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید به تشریح مزایای راه اندازی صندوق طلا پرداخت و گفت: باید بیش از پیش نهادهای مالی به این حوزه ورود پیدا کنند و بسترهای زیادی فراهم شود تا بازار سرمایه متنوعی برای سرمایه گذاران داشته باشیم.

    حبیب رضا حدادی افزود: ورود هر چه بیشتر نهادهای مالی به این قبیل صندوق ها موجب می شود ضمن کاهش ریسک سرمایه گذاری، تنوع سازی لازم در ابزارها برای سرمایه گذاران فراهم شود.

    وی در بیان مزایای صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر کالا اظهار داشت: در رابطه با مزایای صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر کالا و به خصوص صندوق زرافشان امید ایرانیان می توان عنوان کرد که مزایای این صندوق از دوجنبه قابل بررسی است؛ مزایایی که برای سرمایه گذاران دارد و مزایایی که برای بازار سرمایه به طور عام ایجاد می کند.

    استحکام پایه های اقتصاد با توسعه ابزارهای مالی

    حدادی با بیان اینکه بازار سرمایه به خصوص بورس کالا در ایران بسیار جوان است، گفت: هر چقدر به سمت توسعه بازارهای مالی حرکت کنیم بیشتر می توانیم پایه های اقتصاد خود را از درون محکم کرده و در مقابل تکانه های خارجی استوار باشیم. افزایش اندازه و ابزارهای موجود در هر بازار از مهمترین عوامل توسعه آن هستند؛ لذا تاسیس صندوق هایی از این دست هم موجب افزایش اندازه و هم موجب افزایش ابزارهای موجود در بازار می شوند و برای عمق بخشی به آن بسیار مناسب هستند.

    وی تأکید کرد: همچنین مدیریت موجود در این صندوق ها مدیریت حرفه ای و فعال است و باعث می شود ضمن اینکه منابع خرد تجمیع شده است از بروز رفتارهای هیجانی پرهیز شود. مزیت دیگر این گونه از صندوق های سرمایه گذاری برای بازار سرمایه ایجاد شفافیت است. کشف قیمت موضوع مورد معامله صندوق با توجه به تعدد بازیگران و حجم معاملات به صورت منطقی تری صورت می گیرد و این کشف قیمت توسط تمامی بازیگران بازار رصد می شود.

    مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امید با بیان اینکه عملیات صندوق های سرمایه گذاری نیز تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار داشته و وضعیت مالی و عملکردی آن نیز علاوه بر افشاء در تارنما توسط موسسات حسابرسی مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرد، گفت: بنابراین هم در بعد عملکردی و هم در بعد کارکردی این صندوق ها موجب افزایش شفافیت در بازار خواهند شد.

    صندوق طلا، ابزاری مطمئن برای ذخیره ثروت

    وی در بیان مزایای این صندوق ها برای سرمایه گذاران اظهار کرد: در رابطه با مزایای این صندوق ها برای سرمایه گذاران نیز باید اعلام کرد که این صندوق ها در ایجاد انعطاف در سرمایه گذاری موثر هستند. طلا دارایی است که همبستگی کمی با سهام و اوراق بهادار با درآمد ثابت دارند و نماینده ای برای ذخیره ثروت محسوب می شود.

    وی در ادامه گفت: از همین رو سرمایه گذاران می توانند هم با انگیزه کسب بازدهی و هم با انگیزه کاهش ریسک بر روی این کالا سرمایه گذاری نمایند و صندوق زرافشان امید ایرانیان به سرمایه گذاران این امکان را می دهد که ضمن بهره مندی از مزایای فوق از بابت نقد شوندگی واحدهای سرمایه گذاری خود نیز آسوده خاطر باشند.

    حدادی افزود: نکته بسیار مهم در ساختار صندوق های مبتنی بر سکه طلا امکان استفاده از ظرفیت های ابزارهای مشتقه است. بدین معنی که سرمایه گذاران هم در مواقع صعود و هم در مواقع نزول قیمت سکه طلا امید به کسب بازدهی در این صندوق خواهند داشت؛ چرا که استفاده از قراردادهای آتی و اختیارات معامله امکان معاملات دو سویه را به صورت غیر مستقیم به سرمایه گذاران خواهد داد.

    وی بیان اینکه ممکن است این سوال مطرح شود که سرمایه گذاران می توانند با سرمایه گذاری مستقیم در سکه طلا و مشتقات مالی آن از مزایای مشابهی بهره مند گردند پس دیگر چه نیازی به سرمایه گذاری در صندوق طلا است؟ گفت: در وهله اول مدیریت موجود در صندوق های سرمایه گذاری مدیریت حرفه ای است و در وهله دوم صندوق های سرمایه گذاری در مقایسه با سرمایه گذاری انفرادی از مزیت های ناشی از صرفه جویی نسبت به مقیاس بهره می برند و سرمایه گذاران برای کسب سود ناشی از نوسان قیمت سکه طلا نیاز به داشتن سرمایه های بزرگ ندارند.

    وی اضافه کد: ضمن اینکه سرمایه گذاری انفرادی ریسک نقد شوندگی دارایی را به همراه دارد؛ در صورتی که این موضوع در صندوق طلا با وجود بازارگردان مرتفع گردیده است.

    مدیرعامل تأمین سرمایه امید در بیان ارکان این صندوق اظهار کرد: در صندوق زرافشان امید ایرانیان که از این پس با نماد" زر" شناخته خواهد شد شرکت تامین سرمایه امید به عنوان موسس، مدیر و بازارگردان فعالیت می کند.

    به گفته حدادی متولی صندوق موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت رهبین، موسسه حسابرسی شاخص اندیشان به عنوان حسابرس و شرکت کارگزاری بانک سپه به عنوان کارگزار این صندوق است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به کلیه کارگزاری‌های عضو بورس کالا در سراسر کشور و اخذ کد معاملاتی نسبت به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق زر افشان امید ایرانیان، اقدام کنند.

    حدادی در پایان سخنان خود اظهار کرد: لازم می دانم از همکاری صمیمانه مسئولان بورس کالا و سازمان بورس و اوراق بهادار که در پیشبرد تاسیس این صندوق با شرکت تامین سرمایه امید همکاری نموده اند کمال تشکر را داشته باشم .

    برچسب ها