عصر خودرو

در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران بررسی شد

نقد فعالان بازار سرمایه بر پیش‌نویس قانون بورس

عصر بازار- در سومین نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، پیش‌نویس قانون تقویت همه‌جانبه بازار سرمایه کشور مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

نقد فعالان بازار سرمایه بر پیش‌نویس قانون بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی اتاق تهران ،پیش‌نویس این قانون از سوی بخش حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شده و فعالان بازار سرمایه در نشست این کمیسیون پس از بحث و بررسی پیرامون آن، به این نتیجه رسیدند که پیش‌نویس مذکور هنوز دارای ایراد و اشکال است و نیاز به بازبینی دارد. نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران به این جمع‌بندی رسیدند که قانون بازار اوراق بهادار را با دقت‌نظر بیشتر مورد بازنگری قرار دهند و با تهیه متنی که دربرگیرنده راهکارها و نظرات فعالان بازار سرمایه است، پیش‌نویس موردنظر خود را در اختیار سازمان بورس قرار دهند.

    در این جلسه همچنین اعضای کمیسیون بر سر مساله نرخ ارز به بحث و گفت‌و‌گو و اظهارنظر پرداختند. همچنین مقرر شد کمیسیون بازار پول و اعتبار طی جلساتی، نظر واحد بخش خصوصی درباره نرخ ارز را به دست آورده و از سوی اتاق تهران در اختیار وزارت اقتصاد و بانک مرکزی قرار گیرد.

    پیشنهادهایی برای نرخ تسعیر ارز

    در ابتدای این جلسه، رییس کمیسیون بازار پول و اعتبار اتاق تهران با اشاره به نشست اخیر کمیسیون متناظر آن در اتاق ایران که به موضوع نرخ تسعیر ارز اختصاص داشت، گفت: بر اساس آماری که در این جلسه اعلام شد، تاکنون 70 درصد بدهکاران ارزی برای پرداخت بدهی‌های خود به بانک مراجعه نکرده‌اند.

    علی سنگینیان همچنین به پیشنهاد اخیر مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: بر اساس این پیشنهاد، بدهکاران ارزی می‌توانند تا تاریخ اول آبان ماه سال جاری بدهی خود را با نرخ 1226 تومان تسعیر کنند و دیگر ملاک نرخ روز گشایش لحاظ نمی‌شود.

    به گفته وی، بر اساس پیشنهاد مجلس به واحدهایی که دارای مشکل بوده و توانایی پرداخت بدهی ارزی خود را ندارند تا 2 سال بدون لحاظ بهره، تنفس داده شود.

    سنگینیان همچنین با اشاره به بررسی موضوع توقف عرضه اولی‌ها در بورس و مکاتبه کمیسیون با سازمان بورس و اوراق بهادار پیرامون رفع این تبعیض، گفت: این مشکل به تازگی برطرف شده و طی هفته‌های اخیر روند عرضه اولیه‌ها در بورس آغاز شده است.

    نقد پیش‌نویس قانون سازمان بورس

    اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در ادامه، به بحث درباره پیش‌نویس قانون تقویت همه‌جانبه بازار سرمایه پرداختند. در همین رابطه، سودابه عینعلی، کارشناس این کمیسیون، برای آشنایی بیشتر اعضا، گزارشی از مفاد این پیش‌نویس ارائه داد.

    علی سنگینیان رییس کمیسیون با طرح این موضوع که پیش‌نویس سازمان بورس و اوراق بهادار از سوی بخش حقوقی این سازمان تدوین شده است، گفت: بررسی مفاد پیش‌نویس فوق نشان می‌دهد که طرح پیشنهادی خود دارای اشکال است. این پیش‌نویس در بخش‌هایی حتی با قانون تجارت در تناقض است و در عین حال، شیوه تعامل با سرمایه‌گذاران خارجی در آن دیده نشده است.

    سایر اعضای کمیسیون نیز با طرح موضوعاتی، نقدهای خود بر پیش‌نویس قانون تقویت همه‌جانبه بازار سرمایه اعلام کردند و در نهایت مقرر شد با مشورت فعالان بازار سرمایه و تشکل‌های این بخش، متنی پیشنهادی از سوی کمیسیون تدوین و در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گیرد که در آن به اشکالات موجود پرداخته و راهکارها و پیشنهاداتی نیز ارائه شود.

    پیش‌بینی‌ها از نرخ ارز

    فعالان اقتصادی همچنین در ادامه این نشست، به بحث درباره نرخ ارز پرداختند. احمد صادقیان عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و از اعضای کمیسیون با بیان اینکه نرخ ارز برای فعالان اقتصادی کشور قابل پیش‌بینی نیست، خواستار نشست همفکری میان اتاق تهران و مسولان بانک مرکزی برای رسیدگی به وضعیت نرخ ارز شد. محمدرضا شجاع‌الدینی دیگر عضو کمیسیون نیز تصریح کرد که خواست و مطالبه اتاق بازرگانی از دولت، باید یکسان‌سازی نرخ ارز باشد و روی آن پافشاری کند.

    امینی از کارشناسان بازار سرمایه نیز پیگیری موضوع قراردادهای آتی ارز را مطرح و خاطرنشان کرد که این اتفاق می‌تواند کارایی بازار ارز را ارتقا دهد. محمدرضا نجفی‌منش دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز بر تک‌نرخی کردن ارز تاکید کرد و معتقد است که در دنباله آن، نرخ ارز باید در بازار تعیین شود.

    علی سنگینیان رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، نیز اعلام کرد که طی همفکری و تشکیل جلساتی با حضور نخبگان بخش خصوصی، دیدگاه جامع فعالان اقتصادی در خصوص نرخ ارز احصا خواهد شد و از سوی اتاق تهران در اختیار مسوولان دولت قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها