عصر خودرو

صدای پای دلار ۴هزار تومانی در بازار ارز

عصر بازار- قیمت فروش نقدی هر دلار آمریکا در روز پنجشنبه گذشته به ۳۹۴۸تومان رسید که بالاترین قیمت از دی‌ماه سال گذشته به‌شمار می‌آید.

صدای پای دلار ۴هزار تومانی در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از همشهری آنلاین ، رکورد قیمت فروش نقدی دلار در دولت یازدهم با ثبت ارزش 4121تومان در آذر سال گذشته شکسته شده و با دخالت غیرمستقیم بانک مرکزی روند صعودی قیمت دلار آمریکا در آن مقطع کنترل شد. حالا دلار آمریکا برای عبور از مرز روانی 4هزار تومان فاصله چندانی ندارد و باید دید آیا بازهم بانک مرکزی سیاست مداخله در بازار را در پیش خواهد گرفت؟ به گزارش همشهری، هرچند دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای رقیب در بازارهای جهانی طی هفته‌های اخیر تقویت شده، اما به‌نظر می‌رسد رشد قیمت آن در بازار آزاد ایران اندکی بیش از رشد قیمت در بازارهای جهانی بوده است.

    تحلیلگران دلیل تقویت ارزش دلار آمریکا در جهان را تحولات سیاسی در اتحادیه اروپا ازجمله پیروزی نه چندان قاطع آنگلا مرکل، در انتخابات آلمان به‌عنوان پرقدرت‌ترین اقتصاد قاره سبز، سیاست‌های فوق انبساطی بانک مرکزی اروپا و مواضع جانت‌ یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا مبنی بر افزایش تدریجی نرخ بهره عنوان کرده‌اند. در بازار داخلی اما ریتم قدرت گرفتن دلار آمریکا از اواسط هفته گذشته و پس از بازگشت داد و ستدها به روال عادی پس از تعطیلات محرم شدت بیشتری پیدا کرد؛ به‌نحوی که هر دلار آمریکا در 4 روز پایانی هفته گذشته حدود 45تومان افزایش قیمت داشته است.

    در بازار طلا و سکه هم، انتظارات برای عادی شدن معاملات باعث شده تا نبض قیمت‌ها هم روندی با ثبات در پایان هفته را تجربه کند؛ به‌نحوی که ارزش هر سکه طرح جدید در پایان روز پنجشنبه به یک میلیون و 253هزار تومان رسید. این در حالی است که ارزش جهانی هر اونس طلا به‌دلیل تقویت ارزش دلار آمریکا نزولی شده و به 1268دلار رسید. اتفاق مهم در هفته پیش رو، بستگی به قیمت دلار آمریکا خواهد داشت و زمزمه دلار 4هزار تومانی در بین فعالان بازار پیچیده است.

    برچسب ها