عصر خودرو

نامه به رئیس جمهور برای توقف توزیع سود سهام عدالت

عصر بازار- در شرایطی که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در نشست شورای‌عالی اصل ۴۴ تأکید کرده بود که دولت خود را به اجرای تعهد پرداخت سود به مشمولان سهام عدالت متعهد می‌داند، روسای کمیسیون‌های اقتصادی و بودجه مجلس با ارسال نامه‌ای مشترک به رئیس‌جمهور، از حسن روحانی خواستند پرداخت نقدی سود سهام عدالت را متوقف کند.

نامه به رئیس جمهور برای توقف توزیع سود سهام عدالت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از همشهری آنلاین ، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی و غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، یعنی نگارندگان نامه به رئیس‌جمهور از کارشناسان اقتصادی نزدیک به 2طیف مختلف سیاسی در مجلس هستند. پورابراهیمی به طیف اصولگرایان و تاجگردون به اصلاح‌طلبان نزدیک است، با این حساب به‌نظر می‌رسد رئیسان 2کمیسیون اصلی اقتصادی مجلس فارغ از گرایش‌های سیاسی روند فعلی توزیع سود سهام عدالت را به زیان اقتصاد ایران ارزیابی می‌کنند.

    پورابراهیمی و تاجگردون در نامه خود از حسن روحانی خواسته‌اند؛ دستور دهد به هر نحو ممکن از پرداخت نقدی سود سهام عدالت جلوگیری کند و دولت اقدام لازم را در این خصوص انجام دهد. براساس آخرین اطلاعات رسمی اعلام شده سود سهام مصوب در 60 شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت تاکنون به 4400میلیارد تومان رسیده است.

        سود نقدی؛ اتلاف منابع

    محمدرضا پورابراهیمی و غلامرضا تاجگردون در نامه خود خطاب به رئیس‌جمهور نوشته‌اند: در شرایط کنونی که تجهیز منابع برای اقتصاد ملی ضروری‌ترین موضوع محسوب می‌شود، توزیع نقدی سود سهام عدالت در عمل به جز اتلاف منابع ملی چیزی به‌دنبال نخواهد داشت. آنها با اشاره به تجربه پرداخت یارانه و گزارش‌های سازمان خصوصی‌سازی از وضع سهام عدالت تأکید کرده‌اند:

    مقرر شده که امسال 4400میلیارد تومان سود نقدی به 50میلیون دارنده سهام عدالت پرداخت شود، به این ترتیب به هر نفر دارنده سهام عدالت در سال‌جاری، ماهانه بین 3 تا 9هزار تومان سود نقدی تعلق خواهد گرفت، با توجه به بی‌تأثیر بودن این مبلغ در افزایش قدرت خرید خانوارها، پرداخت سودنقدی به جز اتلاف منابع ملی، هیچ اثری را برای مردم و دولت در بر نخواهد داشت. روسای 2کمیسیون اصلی اقتصادی در مجلس تأکید کرده‌اند: به‌جای پرداخت سودنقدی می‌توان با ضریب حداقل 4برابری یعنی معادل 16هزار میلیارد تومان پروژه‌های مهم اقتصادی را اجرایی کرد.

        آزادسازی سهام عدالت به جای پرداخت سود

    در شرایطی که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور 10روز پیش در نشست شورای‌عالی اصل44 از مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد خواست حداکثر ظرف یک‌ماه آینده نظرات و دیدگاه‌های دستگاه‌های ذیربط را دریافت و راهکارهایی برای حل موانع آزادسازی سهام عدالت تدوین و به جلسه آینده شورای‌عالی اصل44 ارائه کند، روسای کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در نامه خود به رئیس‌جمهور پیشنهاد کرده‌اند؛ دولت به جای پرداخت سود نقدی غیرمؤثر قدرت خرید خانوارها، نسبت به واگذاری و آزادسازی اصل سهام عدالت اقدام کند تا به این ترتیب نفع ناشی از پرداخت سود نقدی در قالب افزایش قیمت سهام به دارندگان آن منتقل شود.

        نشست ویژه در کمیسیون اقتصادی

    در عین حال احمد‌انارکی‌محمدی، نماینده مردم رفسنجان در مجلس بدون توجه به نامه 2نماینده دیگر، از تأخیر در پرداخت سود سهام عدالت انتقاد کرده و از رسیدگی‌به این موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس در طول هفته جاری خبر داد و گفت: بسیاری‌از مشمولان سهام عدالت بر این باورند که پس از  10 سال انتظار و نیز بیش از یک سال تأخیر، سهام عدالت برای آنها منفعتی در پی‌ نداشته است.

    قرار بود سود سهام عدالت در نخستین مرحله آن، تا پایان شهریورماه به‌حساب مشمولان واریز شود، اما با وجود گذشت 2هفته از مهرماه هنوز این وعده محقق نشده است. هفته گذشته برخی مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرده بودند که پرداخت سود در انتظار امضا و دستور رئیس‌جمهور است. به گفته آنان، نامه درخواست برای واریز سود نقدی سهام عدالت به‌حساب مشمولان 2هفته پیش به نهاد ریاست‌جمهوری ارسال شده است.

        گزارش رسمی درباره زمان پرداخت سهام عدالت

    میرعلی اشرف پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در توضیح دلایل وضع پیش‌آمده اعلام کرد: تا‌کنون فقط 500 میلیارد تومان از سود سهام عدالت به‌حساب سازمان خصوصی‌سازی‌ واریز شده و طبق قانون تجارت شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت برای پرداخت سود 5‌ماه دیگر فرصت دارند او گفت: پرداخت سود سهام عدالت از مشمولان دهک‌های پایین درآمدی شروع می‌شود اما پرداخت همه سود ممکن است تا پایان فروردین سال97 طول بکشد. به گفته او سود سهام عدالت بین 130 تا 150هزار تومان است.

    برچسب ها