عصر خودرو

جنب پل حافظ

معاملات ضعیف سهام در هفته دوم پاییز

عصر بازار- در حالی که بازار سهام به لحاظ تعداد روزهای معاملاتی در این هفته دو روز کمتر فعالیت داشت، در همان سه روز دیگر هم فضایی نیمه‌تعطیل و ضعیف را تجربه کرد.

معاملات ضعیف سهام در هفته دوم پاییز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد؛ روند داد‌و‌ستدها به ویژه از لحاظ افت ارزش معاملات خرد به کمتر از صد میلیارد تومان، حکایت از ضعف بازار داشت.بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته در سه روز فعالیت خود با کاهش 390 واحدی شاخص کل (معادل 5/ 0 درصد) مواجه شد. بخشی از معامله‌گران در هفته گذشته به دلیل دو روز تعطیلی ابتدای هفته در بازار حضور نداشتند و این مساله باعث ضعف معاملات سهام شد. در همین حال بازار سهام، متاثر از فضای سیاسی بین‌المللی به ویژه موضوع برجام بود.در همین حال بازار سهام هفته گذشته با خبرهای مناسبی نیز مواجه بود. رشد بهای برخی از فلزات و افزایش نرخ دلار موجب شد برخی از شرکت‌های صادر‌کننده و تولید‌کنندگان فلزات با احتمال گزارش‌های بهتری مواجه باشند.

    در این شرایط بازار سهام پس از آنکه روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با افت شدید مواجه شد، روز چهارشنبه با رشد 74 واحدی شاخص کل به رقم 85 هزار و 430 واحد رسید. موضوعی که بخشی از کاهش روزهای قبل بازار را جبران کرد.در بازار روز چهارشنبه معاملات سهام در نماد آسان پرداخت پرشین، ارتباطات سیار ایران و ایران خودرو بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل بورس داشتند.در مقابل، معاملات در نماد شرکت‌های نفت و گاز تامین، آلومینیوم ایران، معدنی و صنعتی گل‌گهر و فولاد مبارکه اصفهان بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

    در بازار روز چهارشنبه اعلام شد که عرضه اولیه نماد لیزینگ ایران و شرق امروز (شنبه) انجام می‌شود. در ادامه سیاست‌های سرمایه‌گذاری تدبیر و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)مبنی بر بورسی کردن شرکت‌های تابعه این شرکت نیز راهی تابلو می‌شود تا در کنار ریشمک دومین عرضه اولیه این گروه در سال جاری باشد. ریشمک هفته گذشته همچنان با صف خرید همراه بود. آگهی عرضه اولیه سهام شرکت لیزینگ ایران و شرق به روش ثبت سفارش برای روز‌ شنبه 15 مهرماه منتشر شد.روز چهارشنبه در بازار دوم بورس تهران که با معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، بیش از 20 میلیون سهم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به ارزش بیش از 5/ 2میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. همچنین 20 میلیون سهم سرمایه‌گذاری غدیر به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان کد به ‌کد شد.

    در بازار فلزات بهای هر تن مس به رقم 6 هزار و 710 دلار رسیده است. بهای روی و سرب نیز به ترتیب 3هزار و 291 دلار و 2 هزار و 585 دلار(در هرتن) گزارش شده است. در بازار سنگ‌آهن نیز قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین در ثبات است و آخرین قیمت خلوص 62 درصد 35/ 61 دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر شنیده شده است. در بورس سنگاپور نیز قیمت قرارداد سنگ‌آهن نوامبر 50 سنت افت داشت و 4/ 62 دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شد.بازار چین در تعطیلات است و فعالیتی ندارد. از این رو احتمالا قیمت در این محدوده ثابت می‌ماند. شاید پس از تعطیلات خرید‌ها در چین بالا برود، چون موجودی کارخانه‌ها در یک هفته تعطیلی بازار کاهش می‌یابد. از این رو برخی امیدوارند این افزایش خرید از بازار حمایت کند.

    در تحولات دیگر بازار، پنج شرکت بورسی و فرابورسی مجوز افزایش سرمایه را از سازمان بورس از یک محل گرفتند. بیمه ما که در 21 مرداد سال جاری برنامه افزایش سرمایه 50 درصدی را اعلام کرده بود، توانست مجوز آن را از سازمان بورس از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی بگیرد تا سرمایه 100 میلیارد تومانی فعلی را به 150 میلیارد تومان برساند. همچنین داروسازی جابر ابن حیان مجوز افزایش سرمایه 200 درصدی را از سازمان بورس گرفت تا سرمایه فعلی را به 4/ 113 میلیارد تومان برساند.

    «دجابر» 8/ 37 میلیارد تومانی، از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف اجرای پروژه بازسازی و نوسازی خط تولید، جبران مخارج سرمایه‌گذاری پروژه جامدات و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر انجام می‌دهد.پتروشیمی زنجان نیز که با سرمایه 9/ 166 میلیارد تومانی در فرابورس حضور دارد، با اخذ مجوز افزایش سرمایه 110 درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، می‌تواند سرمایه را به 350 میلیارد تومان برساند.

    تامین مالی 1/ 183 میلیارد تومانی «زنجان» با هدف اجرای پروژه کارخانه اوره و آمونیاک و تامین نظر بانک عامل به منظور پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی برای خرید ماشین‌آلات و تاسیسات صورت می‌گیرد. در همین حال، گروه صنایع بهشهر مجوز افزایش سرمایه 15 درصدی از دو محل جذاب سود انباشته و مطالبات سهامداران و آورده نقدی را از سازمان بورس گرفت«وصنا»، 600 میلیون تومان را از سود انباشته و 4/ 23 میلیارد تومان را نیز از مطالبات سهامداران و آورده نقدی با هدف ارتقای سرمایه‌گذاری‌ها و سطوح سودآوری شرکت تامین می‌کند تا سرمایه فعلی را به 180 میلیارد تومان برساند.

    همچنین شیشه دارویی رازی نیز توانست مجوز افزایش سرمایه 70 درصدی را از سازمان بورس بگیرد تا 85 میلیارد تومانی شود. تامین مالی «کرازی» بورسی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج سرمایه‌گذاری انجام شده، صورت می‌گیرد.در گروه فولادی معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه با بیان رشد 13و 15 درصدی تولید آهن اسفنجی و فولاد خام در 6 ماه اول سال جاری، وضعیت تولید دو زیرمجموعه را اعلام کرد.مختار بخشیان از رسیدن به رشد تولید 13 درصدی آهن‌اسفنجی و 15 درصدی تولید فولاد خام فولاد مبارکه در 6 ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

    در گروه فلزی عرضه بلوک 15 درصدی آلومینیوم‌ ایران‌ روز چهارشنبه هم بی‌نتیجه ماند. بعد از عدم انجام عرضه دو بلوک 15 و 20 درصدی از سهام آلومینیوم‌ ایران‌ در 12 شهریور و 4‌مهر توسط دو شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران و مهر اقتصاد به دلیل عدم صلاحیت خریداران، برای دومین بار بلوک 15‌درصدی آماده عرضه توسط «وتوصا» باز هم بی‌نتیجه ماند.

    در گروه پتروشیمی روز چهارشنبه «تاپیکو» پس از برگزاری مجامع عادی سالانه تقسیم سود نقدی 100ریالی و مجمع فوق‌العاده تصویب افزایش سرمایه 87 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران، با تعادل نسبی بازگشایی شد.در گروه خودرویی تولید خودرو 13 درصد افزایش یافت. شهریور ماه امسال تولید انواع خودرو به‌طور میانگین 1/ 13درصد افزایش یافت. در این مدت تولید انواع خودرو از 93 هزار و 587 دستگاه در شهریور ماه سال گذشته به 105 هزار و 843 دستگاه رسید. تولید انواع سواری با رشد 6/ 14 درصدی همراه بوده است و از 85 هزار و 785 دستگاه در شهریور‌ماه 1395 به 98 هزار و 273 دستگاه افزایش یافت.

    در معاملات آخرین روز هفته گذشته نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین، اوراق اختیار فروش تبعی تاپیکو، حق‌تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، حق‌تقدم خرید سهام گروه صنایع سیمان کرمان، حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شدند.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل با شاخص مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 146 میلیارد تومان و در فرابورس به 139‌میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات به 633 میلیارد تومان بالغ شد. شاخص‌کل نیز در کل هفته 390 واحد عقب‌نشینی کرد تا بازدهی بازار سهام از ابتدای سال تا‌کنون به 6/ 10 درصد برسد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو