عصر خودرو

از سوی آژانس بین المللی انرژی ؛

ایران فعال‌ترین کشور خاورمیانه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر معرفی شد

عصر بازار- آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد ایران در زمینه انرژی های تجدیدپذیر فعال ترین کشور خاورمیانه است و انتظار می رود ظرفیت تولید انرژی های تجدید پذیر در این کشور در طی ۵ سال آینده به ۳.۳ گیگاوات برسد.

ایران فعال‌ترین کشور خاورمیانه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر معرفی شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، آژانس بین المللی انرژی، چشم انداز 5 ساله خود برای انرژی های تجدیدپذیر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به دلیل ریسک های مالی متوجه پروژه ها در ایران و مصر کاهش داد.

    آژانس بین المللی انرژی در گزارشی که این هفته منتشر شده آورده است: «تامین مالی قابل حصول، همچنان یک عامل اساسی برای رشد (انرژی های تجدیدپذیر) در بازارهایی است که میزان پاداش به شکلی رقابتی تعیین شده است.» این گزارش می افزاید: «تعیین میزان حمایت صورت گرفته که به دقت منعکس کننده ریسک های مالی پیش روی توسعه دهندگان است، همچنان یک چالش عمده در بازارهایی است که (میزان پاداش) به صورت دولتی تعیین می شود.»

    آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده که میزان کل ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تا سال 2022 به میزان حدود 60 درصد افزایش یابد و به 40 گیگاوات برسد. اما این رقم 11 درصد نسبت به پیش بینی 45 گیگاواتی صورت گرفته در سال گذشته کاهش نشان می دهد.

    این موسسه بین المللی گفته، این پیش بینی کمتر خوش بینانه ناشی از کاهش پیش بینی رشد این صنعت در کشورهای ایران و مصر است که در نتیجه ابهامات موجود در زمینه سیاست های نظارتی و هزینه های بالای تامین مالی رخ داده است.

    ایران در زمینه انرژی های تجدیدپذیر فعال ترین کشور منطقه است و انتظار می رود ظرفیت تولید انرژی های تجدید پذیر در این کشور در طی 5 سال آینده به 3.3 گیگاوات برسد، که این تنها ناشی از پروژه های برق آبی بزرگی است که در این کشور در حال اجراست. آژانس بین المللی انرژی گفته انتظار دارد سایر انواع انرژی های تجدید پذیر نظیر انرژی بادی و خورشیدی در ایران با چالش هایی مواجه باشند.

    این گزارش حاکی است: «فضای دشوار در زمینه تامین مالی چالش اصلی در جذب سرمایه گذاری به طرح های تولید انرژی های تجدیدپذیر در بخش غیر از تولید برق آبی به شمار می رود. هزینه تامین سرمایه از بانک های داخلی که با پروژه های انرژی های تجدیدپذیر آشنایی ندارند و دارای نقدینگی محدودی هستند، بالاست، در حالی که بانک های بین المللی به دلیل ترس از نقض تحریم های تجاری، همچنان از تامین مالی این پروژه ها در ایران واهمه دارند.»

    برچسب ها