عصر خودرو

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد:

گام نخست صادرات پرحجم محصولات کشاورزی با عرضه پسته در بورس کالا

عصر بازار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: گام نخست صادرات پرحجم بخش کشاوزی که می تواند سالانه تا ۲ هزار میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد، عرضه پسته در بورس کالای ایران است و عرضه این محصول کمک می کند تا ایران بتواند مرجع قیمت گذاری پسته در دنیا باشد.

گام نخست صادرات پرحجم محصولات کشاورزی با عرضه پسته در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، محمدرضا پورابراهیمی ،  به عرضه پسته در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی از سال گذشته برای عرضه پسته در بورس کالا انجام و زیرساخت های عرضه این محصول در بازار بورس فراهم شده است، بنابراین با توجه به انجام مراحل تکمیلی و ایجاد بستر مناسب برای معامله و همچنین راه اندازی صندوق پسته که به زودی عملیاتی می شود، طی یکماه آینده شاهد معامله این محصول مهم در بورس کالای ایران خواهیم بود.

    وی افزود: برای عرضه پسته در بورس کالا اقداماتی در خصوص اختصاص انبار و معامله محصول به صورت گواهی سپرده کالایی انجام شده است تا در کنار این معاملات، دادوستد فیزیکی پسته نیز انجام شود که انجام این اقدامات کمک بسیار مهمی به معاملات پسته می کند.

    پورابراهیمی گفت: همچنین ایجاد قراردادهایی که به جز معاملات نقدی امکان پذیر است، می تواند تحول خوبی را در این محصول برای کشور ایجاد کند زیرا گام نخست صادرات بخش کشاوزی که می تواند سالانه تا 2 هزار میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد، عرضه پسته در بورس کالای ایران است و عرضه این محصول کمک می کند تا ایران بتواند مرجع قیمت گذاری پسته در دنیا باشد و از رقبای خود نظیر آمریکا و یونان پیشی بگیرد.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به مزایای عرضه پسته در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه این محصول مهم در بورس کالا موجب کشف قیمت عادلانه و شفاف این محصول شده و مشکل کشاورزان را در بخش قیمت گذاری و شفافیت حل می کند علاوه بر اینکه صادرات را تسهیل کرده و تعهدات صادراتی را روان می کند.

    وی با بیان اینکه از عرضه پسته در بورس کالای ایران حمایت می کنیم، به راه اندازی صندوق پسته اشاره و تصریح کرد:صندق پسته مانند سایر صندوق هایی که برای خرید و فروش کالا تشکیل می شود قرار است توسط متقاضیان حقیقی و حقوقی راه اندازی شود که بعد از اخذ مجوزهای لازم از سازمان بورس اوراق بهادار، این صندوق به زودی فعالیت خود را آغاز می کند.

    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صندوق پسته در فرایند خرید و فروش  محصول ورود کرده و به روان شدن معاملات این محصول کمک می کند، خاطرنشان کرد: معامله پسته در بورس کالای ایران می تواند به منظور صادرات نیز صورت بگیرد که برای این منظور می توان رینگ صادراتی جداگانه ای برای محصول پسته در بورس کالا تعریف کرد.

    برچسب ها