عصر خودرو

دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز خبر داد

صادرات نفت و گاز ایران به ترکیه با ارزهای ملی دو کشور

عصر بازار- دبیر کل مجمع کشورهای صادر کننده گاز (جی ای سی اف) گفت، تصمیم ایران و ترکیه برای تجارت با ارزهای ملی به ویژه در زمینه تجارت انرژی دوجانبه از نظر فنی امکان پذیر است.

صادرات نفت و گاز ایران به ترکیه با ارزهای ملی دو کشور
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، سید محمد حسین عادلی، دبیر کل مجمع کشورهای صادر کننده گاز (جی ای سی اف) گفت، تصمیم ایران و ترکیه برای تجارت با ارزهای ملی به ویژه در زمینه تجارت انرژی دوجانبه از نظر فنی امکان پذیر است.
    عادلی افزود: «اگر تحریم ها، محدودیت ها و ملاحظات سیاسی به نحوی موجب تجارت آزاد کشورها را محدود نماید، آنها تمایل بیشتری از خود برای تجارت به ارزهای ملی نشان خواهند داد.»
    وی تاکید کرد وقتی کشورهای دیگر ببینند که این اقدام نه تنها امکان پذیر بلکه سودآور نیز هستند، سایر کشورها نیز تشویق خواهند شد که این روند را در پیش بگیرند.
    وی در پاسخ به سوالی در خصوص اختلاف ایران و ترکیه بر سر قیمت گاز ابراز امیدواری کرد که از نشستی که روز چهارشنبه بین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در تهران برگزار شد، راه حلی بیرون بیاید.
    وی تاکید کرد: «اگر اردوغان به ایران رفته، این یک فرصت بزرگ و تاریخی برای دستیابی به برخی مصالحه هاست. چرا که نه؟ من به عنوان یک ایرانی امیدوارم که روابط بسیار نزدیک تری بین ایران و ترکیه برقرار باشد.»
    در سال 2012، ترکیه در نزد دیوان بین المللی داوری علیه ایران اقامه دعوی کرد و ادعا نمود که ایران در طی سال های 2011 تا 2015 گاز را به قیمتی گرانتر از قیمت های بین المللی به این کشور فروخته است.
    دیوان در سال 2016 به نفع ترکیه رای داد و به هر دو کشور دستور داد که بر سر کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه توافق نمایند.
    وی افزود، در جریان کنفرانس خبری روحانی در روز چهارشنبه «یکی از مهمترین تصمیمات اتخاذ شده استفاده از پول ملی در تجارت برای توسعه روابط بانکی بین دو کشور بود.»
    وی افزود، این تصمیم هفته آینده نهایی خواهد شد.
    عادلی احتمال اینکه گاز شیل آمریکا بتواند نقش عمده ای در بازار جهانی گاز ایفا کند را رد کرد. وی گفت، آمریکا سال گذشته 3.5 میلیون تن گاز شیل صادر کرد و این رقم از ابتدای سال جاری تاکنون به 8 میلیون تن رسیده است. وی افزود، این رقم تنها 3 درصد از حجم گاز عرضه شده در بازار جهانی ال ان جی را تشکیل می دهد. «بازیگری که نقشی 3 درصدی را ایفا می کند نمی تواند یک تغییر دهنده قواعد بازی باشد.»
    این مقام ایرانی افزود، هزینه تولید ال ان جی در آمریکا نیز یک فاکتور بسیار مهم در رسیدن این گاز به سایر نقاط جهان و به ویژه اروپا و آمریکاست. هزینه تولید گاز در آمریکا خیلی بالاست.
    عادلی گفت: «من فکر نمی کنم (تجارت ال ان جی) آمریکا برای صادر کننده و خریدار دارای توجیه اقتصادی باشد. آنهایی که از آمریکا ال ان جی خریداری می کنند با قیمتی بالاتر خرید می کنند، و این گاز گرانتر از گازی است که برای مثال قطر و استرالیا عرضه می کنند.»
    «آنها ممکن است یک، دو یا سه محموله ال ان جی خریداری کنند، اما بعدا این خرید را متوقف خواهند کرد.»
    عادلی در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار منتشر شده اخیر در مورد اینکه ایران به بزرگترین صادر کننده گاز ترکیه تبدیل شده اظهارنظر صریحی نکرد و گفت هرنوع از همکاری ها بین ایران و ترکیه طبیعی است. «از آنجایی که دو کشور مشترکات فراوانی دارند، من تعجب نمی کنم اگر دو کشور برای همکاری های بسیار نزدیک تر با یکدیگر توافق کنند.»

    برچسب ها