عصر خودرو

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی :

هر یک درصد رشد اقتصادی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد

عصر بازار- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب کشور باید به رشد هشت درصدی در اقتصاد دست یابد که برای تحقق هریک درصد رشد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است.

هر یک درصد رشد اقتصادی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، علی ربیعی پنجشنبه شب در نشست شورای اداری تربت حیدریه افزود: در مجموع برای تحقق هشت درصد رشد اقتصادی کشور به 700 هزار میلیارد تومان نیاز دارد.
    وی ادامه داد: دولت دوازدهم دو برنامه اصلی کاهش فقر و افزایش رفاه مردم و نیز ایجاد اشتغال را هدفگذاری کرده است.
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هم اینک در کنار مساله اشتغال به عنوان یک مساله اصلی در کشور، آب نیز به دلیل بی برنامه بودن، هدر رفتن بی اندازه، ناسازگاری طبیعی، شیوه غلط نگهداری و مصرف به مساله اصلی تبدیل شده است.
    وی افزود: از سوی دیگر کشور به سمت سالمند شدن پیش می رود بطوری که تعداد سالمندان ایران از هفت میلیون و 200 هزار نفر امسال به 30 میلیون نفر در سالهای نه چندان دور خواهد رسید و این یک مساله اصلی در کشور خواهد بود.
    ربیعی ادامه داد: باید برای همه مسایل مذکور برنامه داشته باشیم اما مهمترین مساله کنونی کشور بیکاری است که باید تلاش کنیم ظرفیتهای نظام را بر بیکاری غلبه دهیم تا تبدیل به بحران نشود.
    وی گفت: در حوزه اشتغال با چند مساله مواجهیم. نخستین مساله وجود رکود مزمن بود که از سال 87 آغاز شد و بیش از 60 درصد کسری رشد اقتصادی در پی داشت. هم اینک نیز ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی با توجه به بازار سرمایه، بودجه عمرانی، توان بانکی و میزان جذب سرمایه گذار خارجی در کشور دشوار است. می توان این نقایص را با افزایش بهره وری، شیوه های فنی و حرفه ای و ارتقا مهارت آموزی جبران کرد.
    وزیر تعاون افزود: در دولت یازدهم با اختصاص 17 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاههای کوچک و متوسط برای تثبیت شغل از ریزش 230 هزار نیروی شاغل جلوگیری شد. از سوی دیگر پنجره جمعیتی در دولت یازدهم باز شد بطوری که تعدادی از جوانان دهه 60 شغلی پیدا نکردند و آمار نیروهای تحصیلکرده بیکار دهه 70 که انتظار بالایی از شغلشان داشتند رو به افزایش گذاشت لذا رفع این بیکاری انباشته شده نیاز به تلاش زیاد و کار کارشناسانه و برنامه ریزی دارد.
    وی ادامه داد: دولت یازدهم با یک اقتصاد کوچک شده و جمعیت زیادی که به یکباره وارد بازار کار شدند مواجه شد.با این وجود برنامه دولت برای حداقل یک میلیون فرصت شغلی در سال برای وضعیت فعلی امیدوارکننده است. ظرف 6 ماه ابتدای امسال 340 هزار بیمه شده جدید به جمعیت بیمه شدگان در کشور افزوده شد.
    ربیعی گفت: قبلا سیاست دولت مبتنی بر تولید متکی بر تولید بود اما هم اینک سیاست دولت اشتغال مبتنی بر نیروی انسانی است زیرا سیاست مبتنی بر تولید بیشتر وابسته به عرضه و تقاضاست اما توجه به اشتغال عرضه نیروی کار را به همراه دارد.
    وی افزود: در سیاست اشتغال دولت 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافت، پنج هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و پنج هزار میلیارد تومان از بانک در نظر گرفته شد تا سرجمع آن با نرخ سود کمتر به صورت تسهیلات به مردم پرداخت شود.
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حوزه رفاه اجتماعی سه دوره سیاست رفاهی ناموفق را تجربه کردیم تا به این نتیجه رسیدیم که بهترین سیاست توانمندسازی است به همین منظور چهار هزار میلیارد تومان در سال جاری به مددجویان اختصاص یافت تا از حداقل زندگی برخوردار باشند.
    وی گفت: انتهای سیاست رفاهی ما باید ابتدای سیاست اشتغال باشد و بر این اساس اشتغال مددجویان را در اولویت قرار دادیم بطوری که امسال مقرر شده بخشی از هزینه بیمه مددجو پرداخت شود تا با کسب شغل مناسب درآمد خوبی داشته باشد.
    ربیعی افزود: تامین اجتماعی نظام چند لایه راه حل فقرزدایی است لذا در جهت اجرای برنامه کاهش فقر، در حوزه درمان سیاست این شد که همه ایرانیان باید دفترچه بیمه درمانی داشته باشند و در همین راستا طرح دیگری با عنوان بیمه فراگیر اجتماعی ارزان قیمت در حال پیگیری است.

    * سیاست تعیین دستمزد
    وی همچنین گفت: در حوزه سیاست مزد، در چهار سال گذشته دستمزد کارگران و بازنشستگان از تورم پیشی گرفت که این رشد در حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران هفت درصد است.
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برای افزایش قدرت خرید قشر کارگران و بازنشستگان برنامه هایی در دست اجراست که این رشد با شیب ملایم در حال تحقق است و همچنین طی 2 سال گذشته هر سال 2 هزار و 800 میلیارد تومان به بازنشستگان کشوری اختصاص یافت.
    وی به محدودیت منابع مالی اشاره و بیان کرد: جامعه مخاطب سازمان بهزیستی بسیار گسترده اما کل بودجه آن در سال هزار و 700 میلیارد تومان است لذا برای پاسخ به نیازهای جامعه هدف باید فرهنگ خیر جمعی و موسسات خیریه را گسترش دهیم.

    * بیکاری 11.4 درصدی تربت حیدریه
    ربیعی همچنین گفت: بیکاری در تربت حیدریه 11.4 درصد است که می توان آن را با یک برنامه منسجم کاهش داد و کاهش حتی یک درصد بیکاری موفقیت قابل توجهی خواهد بود.
    وی افزود: از ماه آینده سهم شهرستانها از اعتبارات سیاست اشتغال مشخص می شود که می توان با این میزان صنایع جانبی کشاورزی تربت حیدریه، گردشگری و سایر مزیتهای اقتصادی این منطقه را گسترش داد.
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیروز به منظور سفری دو روزه به خراسان رضوی سفر کرده است. تربت حیدریه در فاصله 150 کیلوکتری جنوب مشهد واقع است.

    برچسب ها