عصر خودرو

جای خالی شیرخام در بورس کالا احساس می‌شود

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از مهمترین محصولات کشاورزی که جای خالی آن همیشه در معاملات رینگ کشاورزی بورس کالا احساس می‌شود، شیرخام است.

جای خالی شیرخام در بورس کالا احساس می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، امیرعلی امیرباقری کارشناس بازار سرمایه ، با اشاره به عرضه شیرخام در بورس کالا اظهار کرد: یکی از مهمترین محصولات کشاورزی که جای خالی آن همیشه در معاملات رینگ کشاورزی بورس کالا احساس می‌شد، شیرخام است، درحالیکه در چندسال اخیر بار‌ها قیمت شیرخام بصورت مصوب و دستوری تعیین شده که اغلب اوقات با بی اعتنایی طرف تقاضا همراه بوده است.

    وی ادامه داد: عرضه کننده متشکل از تعداد زیادی دامدار و طرف مصرف کننده، تعداد اندکی کارخانه محصولات لبنی هستند. در این بازار نامتقارن، امکان تبانی میان مصرف کنندگان بالا بوده و نظر به خرید سلف شیرخام از دامدار و تسویه مدت دار، قیمت تعادلی شفافی برای محصول وجود نداشت.

    امیرباقری تصریح کرد: بررسی‌های آماری و تحلیل حساسیت در داخل کشور حاکی از همبستگی قیمت خرید شیر و فرآورده‌های لبنی تنها در سیر نزولی قیمت‌های جهانی است. از طرفی واسطه‌های زنجیره توزیع که نقش خرید از دامدار و فروش به کارخانه را دارند، گا‌هی باعث رشد دوبرابری قیمت در این میان می‌شوند.

    وی بیان کرد: دوام هر بازاری در بلندمدت  در گرو تعادل و تعامل بخش عرضه و تقاضاست، ساختار سنتی معاملات و حضور حلقه‌های متعدد در زنجیره توزیع، در نهایت به ضرر مصرف کننده و حتی تولید کننده خواهد بود. اهمیت این موضوع هنگامی که کالای مورد بحث، اساسی باشد دوچندان می‌شود.

    این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: هم اکنون یکی از بهترین زیرساخت‌ها جهت بهبود کارایی و توسعه چندوجهی بازار کالا‌ها در کشور موجود است. این زیرساخت همان بورس کالاست که ابزار‌های متنوع، شفافیت و نظارت مستمر در آن وجود دارد.

    امیرباقری گفت: عرضه این محصول در بورس کالا با کوتاه کردن زنجیره توزیع باعث بهره‌بردن هر دو سمت عرضه و تقاضا خواهد شد، چراکه تولیدکننده از حجم و قیمت عرضه اطلاع قبلی داشته و می‌تواند راهبرد تولید و عرضه خود را کنترل کرده و کارخانه نیز از نظارت مستمر بر محصول ، قیمت و خرید مستقیم از تولیدکننده اطمینان خاطر داشته باشد.

    وی در خاتمه یادآور شد: به‌نظر می‌رسد قیمت به‌نفع دامدار افزایش یافته، ولی بهای تمام شده کارخانه دست خوش تغییر خاصی نشود، چراکه بخش عمده‌ای از ترکیب سود دامدار، سود واسطه‌های فروش است، بنابراین شرکت‌های لبنی شاید تلاطم و نوسان خاصی در سود خود نداشته باشند.

    برچسب ها