عصر خودرو

فعالان اقتصادی آمریکا:

سازمان تجارت جهانی کارآمد نیست

عصر بازار- فعالین اقتصادی آمریکا به تازگی اعلام کرده اند کشور چین به روش های متعددی از تولیدات داخلی خود حمایت می کند و سازمان تجارت جهانی نیز به هیچ عنوان قدرت کافی برای الزام چین به برداشتن محدودیت های تجاری را ندارد.

سازمان تجارت جهانی کارآمد نیست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی ،فعالین اقتصادی آمریکا به تازگی اعلام کرده اند کشور چین به روش های متعددی از تولیدات داخلی خود حمایت می کند و سازمان تجارت جهانی نیز به هیچ عنوان قدرت کافی برای الزام چین به برداشتن محدودیت های تجاری را ندارد.

    در حال حاضر کشور چین در حال بازبینی قوانین سرمایه گذاری خارجی است و در حال به روزرسانی سیاست های صنعتی، نحوه پرداخت یارانه به شرکت های داخلی، قوانین مربوط به دسترسی شرکت های خارجی به بازار و قوانین مربوط به الزام انتقال فناوری از سوی شرکت های خارجی است.

    اصلاح قوانین تجاری کشور چین و محدودیت های جدید این کشور برای سرمایه گذاران خارجی و شرکت های بین المللی فعال در بازار این کشور، تأثیر منفی قابل توجهی بر رقابت پذیری شرکت های آمریکایی در بازار کشور چین داشته است.

    در چنین شرایطی فعالین اقتصادی آمریکا و شرکت های بین المللی این کشور در تلاش هستند از طریق قوانین سازمان تجارت جهانی کشور چین را در روند اعمال محدودیت های بیشتر بر شرکت های خارجی متوقف نمایند.

    اما این شرکت ها اعلام کرده اند سازمان تجارت جهانی قدرت چندانی ندارد و نمی تواند کشوری همچون چین را ملزم به متوقف نمودن حمایت های داخلی و محدودیت های تجاری نماید.

    این درحالیست که پیش از این نیز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بدون اعتناء به ساختار سازمان تجارت جهانی، به طور مستقیم دستور بررسی جرائم مربوط به عدم رعایت حق مالکیت معنوی شرکت های آمریکایی توسط شرکت های چینی را صادر کرده است که نتایج آن می تواند منجر به وضع تحریم های تجاری از سوی آمریکا علیه چین شود.

    دولت و فعالین کسب و کار آمریکا در ماه های اخیر بارها از عدم کارآمدی سازوکارهای حاکم بر سازمان تجارت جهانی سخن گفته اند و بدون توجه به نقض قوانین سازمان تجارت جهانی، روش اقدام متقابل و وضع محدودیت های تجاری برای دیگر کشورها را در دستور کار قرار داده اند.

    موافقین سازمان توسعه تجارت یکی از نقاط قوت این سازمان را سازوکار حل اختلافات و رسیدگی به شکایات آن می دانند اما اقدامات اخیر آمریکا و چین نشان داد سازوکار داوری سازمان تجارت جهانی نه تنها بسیار طولانی و فرسایشی است بلکه این سازمان توان الزام قدرت های بزرگ جهانی به اجرای قوانین را ندارد.

    برچسب ها