عصر خودرو

سرپرست تیم دانشگاه الزهرا در لیگ ستارگان بورس تاکید کرد:

سهم حداقلی زنان از پست های مدیریتی دربازار سرمایه

عصر بازار- چندی پیش به دنبال برگزاری نخستین لیگ ستارگان بورس ، که از دوم تا ۳۰ مردادماه امسال به مدت ۲۰ روز کاری در تالار بورس حافظ برگزار شد، دانشجویان دانشگاه الزهرا به رهبری دکتر شهناز مشایخ توانستند بر سکوی قهرمانی لیگ ستارگان بورس بایستند.

سهم حداقلی زنان از پست های مدیریتی دربازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،در تیم دانشگاه الزهرا، شیدا نایب محسنی ، زهرا فراهانی ، شیما نام آور و هانیه حکمت که از دانشجویان حسابداری دانشگاه الزهرا محسوب می شوند، به عنوان اعضای تیم ، خانم شهناز مشایخ را همراهی می کردند.
    کامیار فراهانی ، از تحلیلگران ارشد بازار سرمایه ، درتحسین عملکرد تیم قهرمان اینگونه می نویسد: " پیروزی الزهرا، پیروزی همه خانم های بورس است، بورس ما به طور سنتی مردانه است، موفقیت این دختران باید تلنگری باشد به تصمیم سازان بازار سرمایه که نگاهی نو به حضور بانوان در بازار سرمایه داشته باشند."
    او ادامه می دهد:" موفقیت الزهرا درس خودباوری به تمام خانم های بازار سرمایه است که حضور ، وجود و تاثیر خود را باور کنند."
    این بخشی از نوشتار کامیار فراهانی درباره تیم بانوان بود که در20 روز کاری توانستند با نگاهی جامع و کامل نسبت به شرایط کنونی بورس تهران و ریسک های حاکم بر آن ، بیشترین بازدهی را کسب کنند.
    برهمین اساس هفته نامه بازار امروز با دکتر شهناز مشایخ، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا و دانشیار گروه حسابداری، گفتگویی اختصاصی انجام داده است که با هم می خوانیم!
    +  خانم دکتر مشایخ، برای شروع بحث ، قصد دارم کمی از دیدگاه زنانه به ماجرابنگرم، به نظر شما آیا بورس ایران به طور سنتی ، بورسی  مردانه است ؟
    به نظر من خیر ، من درمجموع موافق چنین تفکیکی نیستم ، شاید از آنجا  که  آقایان در مقایسه با خانم ها فعالیت بیشتری در بورس دارند ، درنتیجه این نگرش به وجود آمده است که بورس ما به طور سنتی مرد سالار است ، درحالیکه به عقیده من اصلا  این طور نیست ، چرا که بورس یک بستر است و تمام اقشار جامعه مرد یا زن می توانند به طور یکسان از آن بهره ببرند ، به زبانی ساده تر، امکانات کلی برای همه افراد موجود است اما،  آقایان درمقایسه با خانم ها بیشترین بهره را می برند.
    اما در ادامه قصد دارم از زاویه ایی دیگر به این ماجرا بنگرم،   متاسفانه در ارکان بورس و ارایه نقش های مدیریتی هنوز خانمها آنچنان که باید و شاید نقش پررنگی ندارند  و پست های اجرایی کمی به آنها اختصاص یافته، در صورتیکه زنان در بسیاری از زمینه ها به ویژه مالی شایستگی های خود را نشان داده اند.
    + یکی از کارشناسان در تحلیل استراتژی و عملکرد گروه تحت سرپرستی شما آورده است که دانشگاه الزهرا نشان داد که قبل از ورود به معامله ، به شناخت ریسک ها و ضررها پرداخته است ، آیا شما با این تحلیل موافق هستید؟
    ما در خرید و فروش های خود ازابتدا بنا را گذاشتیم بر این اساس که تا حد امکان ضرر نکنیم و به دنبال سود باشیم، به عبارتی دیگر، استراتژی ما بر این اساس شکل گرفت که در گام اول ریسک و ضرر را به حداقل ممکن برسانیم و پس از آن به سود فکر کنیم با این سیاست که به هر قیمتی وارد یک سهم نشویم . بررسی عملکرد یک ماهه تیم دانشگاه الزهرا نیز بیانگر این موضوع است که  در بعضی از روزها تیم ما هیچ معامله ایی انجام نداده است،  چرا که می دانستیم  سهم ریسک بالایی دارد و ضرر خرید آن قابل پوشش نیست، برهمین اساس برای ورود به هرگونه خرید و فروشی دست نگه می داشتیم و محتاطانه تر حرکت می کردیم.بدین ترتیب استراتژی ما از همان آغاز براین اساس بود که ریسک و ضرر را به حداقل برسانیم حتی اگر سود کمتر باشد بازهم به هر قیمتی وارد یک سهم نشویم.
    + به نظر می رسد این استراتژی شما برخلاف گروه های دیگر بود؟
    بله ، استراتژی ما برخلاف دیگر گروه ها بر معامله مکرر بنا نشده بود، در حالیکه اکثر گروه های شرکت های کننده با این سناریو در لیگ شرکت کرده بودند ، در گروه دانشگاه الزهرا به ضرر نکردن بیش از سود کردن اهمیت می دادیم  تا این فاکتور را به حداقل برسانیم و پس از آن گام به گام به سود دست یابیم.درهمین راستا تابع صف نشینی ها نبودیم و این گونه نبود که به طور مستمر و روزانه معامله کنیم .
    + خانم دکتر مشایخ ، ارزیابی شما از بورس ایران چیست ؟ فکر می کنید چه ریسک هایی بر بورس ها ما تاثیر گذار است؟
    ببینید ، ریسک هایی که در بورس ما وجود دارند، بیشتر از آنکه داخلی باشند ، از بیرون بر فضای بازار سهام ما تحمیل می شوند، عواملی مانند محیط بین المللی ، سطح کشور و انواع دیگر ریسک ها که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر وضعیت شرکت های ما تاثیر گذار هستند.
    + با توجه به این موضوع توصیه شما به سهامداران به ویژه از نوع حقیقی چیست ؟
    به نظر من در فضای کنونی ، بهترین و مناسب ترین استراتژی این است که درصورتی وارد عرصه ریسک بشویم که بدانیم همه عوامل تحت کنترل ماست.
    + تیم الزهرا در یک ماه توانست چه میزان سود کسب کند؟
    5 و نیم تا 6 درصد، در یک ماه سود داشتیم ، در شرایطی که دولت در حال انتخاب کابینه و انتصاب اعضای تیم  خود بود و بورس اوضاع چندان با ثباتی نداشت و ریسک های بازار قابل کنترل نبود، کسب چنین سودی از بورس کنونی قابل توجه است .
    + متاسفانه امروز اکثر سهامداران بیشتر از آنکه سهامدار باشند با سیاست سفته بازی در بورس فعالیت می کنند!
    بله، اما من در شرایط حاضر چنین توصیه ایی را به فعالان غیر حرفه ایی بازار نمی کنم ، دربازار فعلی سفته بازی برای سهم بازانی که غیرحرفه ایی و تازه کار هستند ، با ضرر همراه است .
    + یعنی با نگرش بلندمدت دربورس فعالیت کنند؟
    بله ، فعلا دربورس باید بازده زمانی بلندمدت را در نظر گرفت به عنوان مثال به جای برنامه ریزی برای یک ماه ، یک دوره زمانی یکساله را در مد نظر داشته باشیم ، همانطور که گفتم بورس تهران آنقدر تحت شعاع ریسک های غیر قابل کنترل هست  و نوسانات دارد که باید بازده زمانی برای سهامدار بلندمدت باشد.
    + برگردیم به بحث مسابقات، این اولین دوره لیگ ستارگان بورس بود و به طور حتم محدودیت ها و چالش ها کم نبودند تا به تدریج و درسالهای آینده رفع شوند، کمی از این محدودیت ها بگویید؟
    به نظر من یکی از محدودیت ها، اجازه ندادن به تیم برای ورود  به خرید اوراق بود، درحالیکه یک سرمایه گذار در بورس می تواند پرتفوی خود را بر اساس اوراق و خرید و فروش سهام ببندد ، به عنوان مثال با 50 درصد از سرمایه خود اوراق خریداری کند و با 50 درصد مابقی برروی سهام مانور دهد در حالیکه در لیگ، ما باید برای کسب سود مداوم تلاش می کردیم و در بورس ما خرید و فروش دایمی سهام و معامله روزانه پاسخگو نیست.
    + درانتخاب اعضای تیم ، چه معیارهایی را مد نظر داشته اید و برچه اساس اعضای تیم را انتخاب کردید؟
    راستش را بگویم ، بخشی از این انتخاب اجباری بود ، البته به این دلیل که  اولین دوره بود و دانشجویان چندان آشنایی با این موضوع  نداشتند،  استقبال چندانی ازسوی دانشجویان برای شرکت در این مسابقه نداشتیم ،  برهمین اساس مجبور شدیم در دورنخست لیگ ، اعضا را با کمی اجبار واردتیم کنیم اما به دنبال بازتاب عالی که از لیگ دریافت کردیم ، از حالا بسیاری از دانشجویان اعلام آمادگی کرده اند تا در سال بعد بتوانند در تیم حضور فعال داشته باشند .
    + گویا همه اعضای تیم در رشته حسابداری تخصص دارند، و این رشته در حوزه علوم انسانی می گنجد ، اما در تیم های دیگر اکثر دانشجویان در رشته مدیریت مالی تحصیل می کردند ، چه تفاوتی دراین میان وجود دارد ؟
    همانطور که گفتید ، رشته حسابداری جزو زیر مجموعه علوم انسانی محسوب می شود ، در صورتیکه در تیم های دیگر تقریبا همه اعضا در رشته مدیریت مالی تحصیلات داشتند ، و تعداد معدودی در رشته حسابداری ، نکته قابل توجه اینجاست ، کسی که دررشته مدیریت مالی تحصیل می کند ، از صفر تا صد تحصیلاتش در همین رشته است، اما در حسابداری دانشجویان فقط 6 واحد مدیریت مالی می خوانند ، به همین دلیل من به اعضای تیم الزهرا افتخار می کنم.
    + آیا همه اعضا تیم الزهرا در بورس فعالیت داشتند؟
    خیر ، تنها یک یا دونفر از دوستان به طور غیر مستقیم در بورس فعالیت دارند در صورتیکه در دیگر تیم ها تعداد افرادی که حرفه ایی بازار بودند قابل توجه بود .
    + گلایه ایی هم دارید ؟
    از نظر من راه اندازی لیگ ستارگان ایده ایی بسیار عالی بود ، بدیهی است این کار همانند هرکار دیگری در گام نخست کمبودهایی دارد مانند کوتاه بودن زمان یا پررنگ شدن بحث سفته سازی که درسالهای بعدی به تدریج قابل رفع شدن هست.

    برچسب ها