عصر خودرو

جزییات تکمیل طرحهای خطوط انتقال نفت سبک و سنگین صادراتی

عصر بازار- احداث فاز یک و دو تلمبه‌خانه غرب کارون، امیدیه و خطوط انتقال نفت سبک و سنگین صادراتی از تاسیسات زیربنایی جمع‌آوری و انتقال نفت صادراتی محسوب می‌شود که طرح انتقال نفت فوق سنگین تولیدی از میدان آزادگان شمالی و آزادگان جنوبی، طرح انتقال نفت فوق سنگین و فوق سبک تولیدی از میدان یادآوران از جمله طرح هایی است که به پایان رسیده است.

جزییات تکمیل طرحهای خطوط انتقال نفت سبک و سنگین صادراتی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، طرح انتقال نفت فوق سنگین تولیدی از میدان آزادگان شمالی توسط خط لوله 16 اینچ به‌ طول حدود 76 کیلومتر به تلمبه‌خانه غرب کارون و طرح انتقال نفت فوق سنگین تولیدی از میدان آزادگان جنوبی توسط خط لوله 28 اینچ به‌ طول حدود 50 کیلومتر به تلمبه‌خانه غرب کارون اجرا شده است.

    تا زمان راه‌اندازی فاز اول، نفت تولید زودهنگام میدان از طریق واحد بهره‌برداری جفیر توسط خط لوله‌ 30 اینچ به ‌طول حدود 42 کیلومتر به تلمبه‌خانه غرب کارون ارسال می‌شود که این طرح در حال حاضر اجرا شده‌ ‌است.

    همچنین طرح انتقال نفت فوق سنگین تولیدی از میدان یادآوران توسط خط لوله 18 اینچ به‌ طول حدود 40 کیلومتر به تلمبه‌خانه غرب کارون و نفت فوق سنگین تولیدی از میدان یاران شمالی توسط خط لوله 12 اینچ به ‌طول حدود 41 کیلومتر به واحد بهره‌برداری جفیر و سپس توسط خط لوله‌ 30 اینچ به ‌طول حدود 42 کیلومتر به تلمبه‌خانه غرب کارون ارسال می‌شود که این طرح ها اجرا شده‌ اند.

    همچنین طرح انتقال نفت فوق سبک تولیدی از میدان یادآوران توسط خط لوله 18 اینچ به ‌طول حدود 40 کیلومتر به تلمبه‌خانه غرب کارون اجرا شده‌است.

    نفت سبک تولیدی از میدان دارخوین توسط خط لوله 20 اینچ به ‌طول حدود 75 کیلومتر به تلمبه‌خانه غرب کارون ارسال می‌شود که اتصالات آن به جمع‌آوری نفت سبک تلمبه‌خانه غرب کارون در حال اجرا است.

    در فاز اول تلمبه‌خانه غرب کارون، ظرفیت پمپاژ نفت فوق سنگین برابر با 460 هزار بشکه در روز و همچنین ظرفیت پمپاز نفت سبک برابر با 254 هزار بشکه در روز است که در حال راه‌اندازی و واگذاری به بهره‌بردار است.

    خط انتقال نفت فوق سنگین به ‌قطر 36 اینچ و ‌طول حدود 49 کیلومتر تا کریت کمپ و سپس به ‌قطر 32 اینچ و طول حدود 93 کیلومتر تا تلمبه‌خانه امیدیه اجرا شده ‌است. همچنین اتصالی به ‌طول حدود یک کیلومتر و به ‌قطر 36 اینچ تا بوستر اهواز نیز اجرا شده ‌است.

    خط انتقال نفت سبک به ‌قطر 30 اینچ و ‌طول حدود 48 کیلومتر تا کریت کمپ اجرا شده‌ است و مابقی خط تا تلمبه‌خانه امیدیه در مراحل انتخاب و واگذاری به پیمانکار جهت اجرا است.

    در فاز دوم تلمبه‌خانه غرب کارون، ظرفیت نهایی پمپاژ نفت فوق سنگین برابر با 700 هزار بشکه در روز خواهد بود که مهندسی پایه آن به اتمام رسیده و در مراحل انتخاب و واگذاری به پیمانکار جهت اجرا به‌سر می‌برد.

    خط انتقال نفت فوق سنگین به‌ قطر 42 اینچ و ‌طول حدود 144 کیلومتر تا تلمبه‌خانه امیدیه جهت انتقال حدود 700 هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده ‌است که مهندسی پایه آن به اتمام رسیده و در مراحل انتخاب و واگذاری به پیمانکار جهت اجرا است.

    در فاز اول تلمبه‌خانه امیدیه، ظرفیت پمپاژ نفت فوق سنگین برابر با 280 هزار بشکه در روز است که در حال راه‌اندازی و واگذاری به بهره‌بردار است. خط انتقال نفت فوق سنگین به ‌قطر 32 اینچ و ‌طول حدود 147 کیلومتر پایانه صادراتی بهرگان و همچنین اتصالی به‌ طول 5 کیلومتر و قطر 32 اینچ تا تلمبه‌خانه و مخازن ذخیره‌سازی گوره نیز اجرا شده ‌است.

    در فاز دوم تلمبه‌خانه امیدیه، ظرفیت نهایی پمپاژ نفت فوق سنگین برابر با 700 هزار بشکه در روز خواهد بود که مهندسی پایه آن به اتمام رسیده و در مراحل انتخاب و واگذاری به پیمانکار جهت اجرا به ‌سر می‌برد.

    خط انتقال نفت فوق سنگین به‌ قطر 42 اینچ و ‌طول حدود 131 کیلومتر تا تلمبه‌خانه گوره B جهت انتقال حدود 700 هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده ‌است که مهندسی پایه آن به اتمام رسیده و در مراحل انتخاب و واگذاری به پیمانکار است.

    همچنین تلمبه‌خانه جدیدی مطابق با مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با ظرفیت پمپاژ نفت فوق سنگین برابر با یک میلیون و پنجاه و یک هزار بشکه در روز در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار گرفته ‌است که در مرحله انتخاب مشاور برای طراحی پایه است.

    خط انتقال نفت فوق سنگین نیز به‌ منظور انتقال یک میلیون و پنجاه و یک هزار بشکه در روز به ‌قطر تقریبی 42 اینچ و ‌طول حدود 78 کیلومتر تا پایانه صادراتی خارک در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار گرفته ‌است که در مرحله انتخاب مشاور برای طراحی پایه به‌ سر می‌برد.

    برچسب ها