عصر خودرو

نقش انتشار اوراق خزانه در اقتصاد

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی گفت:دولت با منابعی که از فروش اسناد خزانه به دست می‌آورد تعیین می‌کند که منابع را در کجا استفاده کند که آنگاه می‌توان تاثیر آن را بر روی رشد اقتصادی دید.

نقش انتشار اوراق خزانه در اقتصاد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، تامین منابع مالی مورد نیاز برای رشد و توسعه اقتصادی، دغدغه تمامی‌اقتصادها به‌خصوص کشورهای در حال توسعه و پرجمعیت است. کشورهایی که معمولا شاخصه‌های رشد اقتصادی و اشتغال، به‌عنوان مولفه‌های کلیدی در آنها مطرح بوده و تورم و آشفتگی اقتصادی به‌عنوان معضل اساسی دولت، هر ساله مساله کسری بودجه دولت را رقم می‌زند.

    در این میان چگونگی تامین بودجه برای تحقق برنامه‌های دولت، سوال اصلی کشور بوده که به‌صورت مستقیم و مستمر، زندگی مردم کشور را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

    تحقق بودجه و تامین مالی دولت، از دو مسیرافزایش درآمدهای دولت و استقراض ملی یا بین‌المللی محقق می شود. هرگاه درآمدهای دولت کفاف تعهدات بودجه‌ای را نکند، ناگزیر به استقراض از داخل یا خارج از کشور است.

    در همین راستا هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در خصوص تاثیر اوراق خزانه در اقتصاد اظهار کرد: انتشاراسناد خزانه یا اوراق مشارکت تاثیر مثبت یا منفی بر روی رشد اقتصادی ندارد. رشد اقتصادی یعنی اینکه تولید کالا نسبت به سال گذشته یا سال پایه افزایش داشته باشد و چاپ پول یا به هر دلیلی افزایش نقدینگی یا بالا بردن نرخ سود بانک‌ها و همچنین انتشار اوراق مشارکت به شکل مثبت و منفی بر روی رشد اقتصادی تاثیر ندارد.

    وی افزود: اگر پولی که دولت از این راه کسب می‌کند صرف هزینه‌های جاری شود می‌تواند بعدا تاثیر منفی روی اقتصاد بگذارد، اما اگر صرف زیرساخت‌ها شود و آن سرمایه برای پروژه‌های اقتصادی صرف شود و به بنگاه‌ها تسهیلات ارزان قیمت داده شود می‌تواند تاثیر مثبتی در اقتصاد داشته باشد.

    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: دولت با منابعی که از فروش اسناد خزانه به دست می‌آورد تعیین می‌کند که منابع را در کجا استفاده کند آنگاه می‌توان تاثیر آن را بر روی رشد اقتصادی دید.

    حق شناس با بیان اینکه سیستم عملکرد اقتصاد مکانیکی نیست عنوان کرد: عملکرد اقتصاد به صورت دینامیکی عمل می‌کند و تفاوت این است که در عملکرد مکانیکی اگر امروز حرکتی ایجاد شود بلافاصله بعد از حرکت تبعات آن دیده می‌شود، اما عملکرد دینامیکی به این صورت است که آثار لحظه‌ای و آنی ندارد، باید چند ماه از آن بگذرد تا آثار آن دیده شود.

    وی افزود:  اما می‌توان پیش بینی کرد در صورتی که کاهش نرخ سود واقعی باشد امیدوار کننده است که هزینه تسهیلات یا تولید از این محل تأمین شود و در این زمینه باید کمی صبر کرد.

    این کارشناس اقتصادی درخصوص این که چه رقمی برای نرخ سود بانکی مناسب است اظهار کرد: برای نرخ سود بانکی نمی‌توان رقمی تعیین کرد و گفت که نرخ 15 درصد کم است یانه، باید دید بازدهی پول در بازار‌های موازی مانند بازار سرمایه بیشتر از بانک‌ها هست یا خیر.

    برچسب ها