عصر خودرو

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار:

اصلاح دستور العمل توقف بازگشایی نمادها، انقلاب دوم بازار سرمایه است

عصر بازار- در طول نیم قرن فعالیت بازار سرمایه در ایران، در حوزه معامله گری، دو انقلاب بزرگ صورت گرفت، اولی معاملات برخط بوده که تحولی بزرگ در تسهیل دسترسی به بازار سرمایه رقم زده و دومی بدون شک اصلاح دستور العمل توقف و بازگشایی نمادها خواهد بود.

اصلاح دستور العمل توقف بازگشایی نمادها، انقلاب دوم بازار سرمایه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، روح الله میرصانعی، دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق درباره اهمیت اطلاح دستور العمل توقف و بازگشایی نمادها  گفت: با ابلاغ قانون جدید، عملاً سهمی دیگر قفل نمی شود تا بدین ترتیب معاملات نمادها مشمول توقف های طولانی مدت نمی شود.

    وی در ادامه افزود: در گذشته اگر ابهامی یا عدم اطلاع رسانی توسط ناشر وجود داشت نماد متوقف می شد اما پس از ابلاغ این دستور العمل جدید اینگونه نخواهد بود. به عبارتی اگر ناشر، اطلاعات مورد نیاز برای بازگشایی به بازار را ارائه نکند، سازمان بورس در این خصوص شفاف سازی می کند که با وجود ابهاماتی که در نماد وجود دارد، سرمایه گذاران علاقه مندند می توانند با وجود این ابهامات معامله کنند.

    میر صانعی با بیان اینکه این موضوع کمک بسیار مهمی به بازار سرمایه است، گفت: شاید در گذشته اینگونه برداشت می شد که بستن نماد از بازگشایی همراه با ابهام آن اقدام مثبت تری است و کمک بیشتری به بازار می کند اما واقعیت بازار این را ثابت کرده که توقف نماد نه تنها کمکی به سهامدار نمی کند بلکه نقدشوندگی سهامدار و کل بازار را از بین می برد.

    این کارشناس بازار سرمایه به این موضوع به مثابه یک آپشن نگاه کرد و اظهار داشت: با اطلاح دستور العمل توقف بازگشایی نمادها و ابلاغ آن به بازار، سرمایه گذاران اختیار دارند با توجه به روحیه خود و میزان ریسک پذیری فردی، دست به معامله بزنند یا نزنند.

    میرصانعی با بیان اینکه هر دو سمت خرید و فروش از این اختیار می توانند بهره ببرند، گفت: خریدار و فروشنده این دست از نمادها بر اساس استراتژی های فردی و میزان ریسک پذیری نسبت به خرید یا فروش سهامی تصمیم می گیرند و همین امر دایره اختیارات سرمایه گذاران را بیشتر می کند و به تبع بازار نقدشونده تر می شود.

    وی در بخش پایانی گفتگو با "سنا" خاطر نشان کرد: تحلیل و بررسی در بسیاری از نمادهایی که ضرر و زیان زیادی را به سرمایه گذاران وارد کرده، گویای این نکته است که ریشه بسیاری از این زیان ها توقف های طولانی مدت است. چنانچه این توقف ها نبود و قیمت سهم به مرور کاهش می یافت، شاهد ضررهای سنگین و ناگهانی به سهامدار نبودیم.

    میرصانعی با تأکید بر اهمیت این اقدام سازمان بورس و انقلابی خواندن این حرکت گفت: خیر و برکت اصلاح دستور العمل توقف و بازگشایی کام بازار سرمایه و عموم سرمایه گذاران را شیرین می کند و امیدواریم در ادامه این راه پر از خیر، رفع برخی محدودیت ها در ریز ساختارهایی چون دامنه نوسان و حجم مبنا مورد توجه قرار بگیرد.

    برچسب ها