عصر خودرو

بخت مناطق نفتی خزر باز شد

عصر بازار- بخت مناطق نفتی دریای خزر که تاکنون هیچ شرکت خارجی برای مطالعه و توسعه آن ابراز تمایل نکرده بود، بالاخره با امضای دو تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت لوک اویل روسیه با هدف ارزیابی زمین‌شناختی در دریای خزر باز شد.

بخت مناطق نفتی خزر باز شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، درحالی که دریاچه خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان و با در اختیار داشتن حجم وسیعی از ذخایر هیدروکربوری دنیا، از مناطق بکر نفت و گاز به شمار می‌رود  هیچ شرکتی به طور رسمی برای ورود به توسعه خزر اعلام آمادگی نکرده بود.
    به طوریکه بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان در این مورد اظهار کرد در خزر دیگر با تحریم روبه‌رو نیستیم اما برای میادین نفتی و گازی این منطقه باید خواهان داشته باشیم تا توسعه میدان‌های این منطقه را انجام دهد. فعلا هیچ شرکت خارجی برای این موضوع اظهار تمایل نکرده است.
    برای رفع این مشکل کمیته سرمایه‌گذاری در شرکت نفت خزر تشکیل شد تا مذاکرات با شرکت‌های بین‌المللی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی برای فراهم کردن مقدمات توسعه و جذب سرمایه و فناوری در خزر به صورت هدفمندتر و اثربخش‌تر فراهم شود.
    اکنون بعد از گذشت حدود یک ماه از تشکیل کمیته مذکور شرکت ملی نفت ایران و شرکت لوک اویل روسیه برای ارزیابی زمین‌شناختی در دریای خزر 2 تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند .شرکت لوک اویل و شرکت نفت خزر  نیز یک تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. این اسناد پس از چند ماه مذاکره درباره اکتشاف‌های زمین‌شناختی در بخش جنوبی دریای خزر امضا شده‌اند.

    بر اساس این گزارش، در فاصله سال‌های 1999 تا 2001 میلادی، کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های شل، لاسمو و وبا اویل (Veba oi) با همکاری نفت خزر تشکیل شد و در نتیجه آن، گروهی تحت عنوان گروه مطالعاتی خزر جنوبی Sought Caspian Study Group   آغاز به‌کار کرد. نتایج مطالعات این گروه نشان ‌داد حجم بالایی از ذخایر هیدروکربوری در این بخش وجود دارد. مطالعات زمین‌شناسی و ژئوفیزیکی این گروه نشان داد از میان ساختارهای زمین‌شناسی موجود، 46 ساختار وضع بهتری دارند که از میان آنها هشت ساختار منتخب در اولویت مطالعات جامع به منظور اکتشاف و تولید قرار گرفت و انجام عملیات حفاری تنها روی یکی از این هشت بلوک‌ اولویت‌دار، به کشف میدان هیدروکربوری سردار جنگل منتهی شد؛ میدانی که بر اساس برآوردها حدود 2 میلیارد بشکه نفت درجا دارد. به این ترتیب مشخص است خزر جنوبی از ظرفیت هیدروکربوری مناسبی برخوردار است؛ هم در حوزه گاز و هم در حوزه نفت.

    برچسب ها