عصر خودرو

رئیس هیات عامل ایمیدرو؛

ایران یکی از غنی ترین کشورهای جهان از منظر معدن است

عصر بازار- رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: ایران یکی از غنی ترین کشورهای جهان از منظر معدن است. ضمن اینکه ایران یک درصد جمعیت جهان و ۷ درصد منابع معدنی دنیا را در اختیار دارد.

ایران یکی از غنی ترین کشورهای جهان از منظر معدن است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از موج، مهدی کرباسیان به بهبود شاخص های اقتصادی ایران در 4 سال گذشته اشاره کرد و قابلیت های سرمایه گذاری و رشد در بخش معدن ایران را برشمرد.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در هفته های گذشته، تعدادی از بانک های اروپایی از جمله اوبر بانک اتریش و دانسک بانک دانمارک، تصمیم گرفتند فعالیت های بیشتری در بازار ایران داشته باشند؛ همچنین در فاینانس جدید، حدود 30 میلیارد دلار از طرف کشورهای آسیایی از جمله چین، کره جنوبی و ژاپن در ایران سرمایه گذاری شده است.

    به گفته وی، اقتصاد ایران در این دوره بهبود یافته است؛به طور مثال، نرخ تورم از 40 درصد به 9.6 درصد رسیده است؛ ضمن اینکه در سه سال گذشته، شاخص رقابت پذیری ایران 17 پله رشد داشته و از رتبه 83 به جایگاه 66 بهبود یافته است. شاخص های دیگر از جمله شاخص اندازه بازار هم، با رشد مواجه شده است.

    کرباسیان همچنین اضافه کرد: در حال حاضر، بازار سرمایه ایران رشد کرده است و ریال هم 10 درصد قوی تر شده است. همچنین درآمدهای نفتی ایران افزایش پیدا کرده و صادرات به اروپا هم از سر گرفته شده است. البته ایران به درآمدهای نفتی وابسته نبوده؛ بلکه به طیف گسترده ای از صنایع از جمله، خودرو، پتروشیمی، کشاورزی و صنایع غذایی، فرش، معادن و صنایع معدنی متکی است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: جمعیت ایران بیش از 80 میلیون نفر است و تولید ناخالص داخلی کشور به حدود 400 میلیارد دلار می رسد. ایران در قلب خاورمیانه قرار دارد، جایی که خلیج فارس از جنوب، عراق و ترکیه در غرب و افغانستان و پاکستان در شرق آن قرار دارند. همچنین کشورهای CIS در شمال ایران قرار گرفته اند.

    وی با اشاره به وضعیت ژئوپلیتیکی ایران تاکید کرد: ما در آینده هاب حمل و نقل و راه آبی بین المللی در منطقه خواهیم بود؛ ضمن اینکه ایمیدرو در جهت افزایش رقابت پذیری بین المللی معدن و بخش معدن در ایران کار می کند.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو، همچنین با اشاره به ظرفیت های معدنی ایران گفت: ایران یکی از غنی ترین کشورهای جهان از منظر معدن است. حدود 68 نوع موادمعدنی در ایران وجود دارد که شامل، زغال سنگ، سنگ آهن، زینک و طلا می شود؛ ضمن اینکه ایران یک درصد جمعیت جهان و 7 درصد منابع معدنی دنیا را در اختیار دارد.

    به گفته کرباسیان، ایران در برنامه ششم توسعه، بنا دارد به 8 درصد رشد اقتصادی برسد. معدن و صنایع معدنی در این رشد نقش مهمی ایفا می کنند. معدن و صنایع معدنی باید 8.8 درصد رشد داشته باشد که به معنی سرمایه گذاری بیش از 50 میلیارد دلاری در بخش های فولاد، آلومینیوم، فلز مس، روی و دیگر بخش هاست. ما راه را هموار و از حقوق سرمایه گذار و جوین ونچر ها حمایت می کنیم.

    وی گفت: راه‌های مختلفی برای پیوستن شرکت‌های خارجی به پروژه‌های ما وجود دارد که از جمله آن‌ها سرمایه‌گذاری، همکاری با شرکت‌های ایرانی در داخل کشور، تولید در ایران، ایجاد شرکت‌های ایرانی با مالکیت 100 درصدی و شرکت در مناقصه‌ها و پروژه‌هاست. در ایران پروژه‌های جدیدی در زمینه اکتشاف، توسعه معادن و صنایع معدنی آغاز شده که آماده جذب سرمایه و علاقه‌مند به مذاکره و حرکت روبه‌جلوست. صادرات کالای ایرانی به کشورهای اروپایی بیش از گذشته در حال افزایش است. در سال گذشته صادرات محصولات غیرنفتی ایران بیش از 17 درصد افزایش‌یافته است.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه ظرفیت تولید فولاد ایران 31 میلیون تن و کشور ما چهاردهمین تولیدکننده فولاد جهان است، ادامه داد: تا سال 2025 تقاضا به 40 میلیون تن افزایش پیدا می‌کند بنابراین برنامه داریم ظرفیت تولید فولاد ایران را به 50 میلیون تن برسانیم که 15 میلیون تن از آن صادر خواهد شد. ایران به 30 میلیارد دلار سرمایه برای تحقق این هدف نیاز دارد.

    کرباسیان گفت: تقاضای آلومینیوم تا سال 2025 به 1.5 میلیون تن افزایش پیدا می‌کند و ایران برای استفاده از این فرصت به 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. ایران هجدهمین تولیدکننده آلومینیوم جهان است.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: ظرفیت تولید مس ایران 200 هزار تن است که برنامه داریم به 700 هزار تن افزایش دهیم. در بخش مس هم در پروژه‌هایی مثل معدن مس چاه فیروزه به سرمایه‌گذاری نیاز داریم. ایران در حال حاضر بیست یکمین تولیدکننده مس در جهان است. همچنین در دیگر بخش‌های معدن از جمله کک نفتی، رنگ‌دانه و دیگر محصولات فلزی برنامه‌های توسعه‌ای را دنبال می‌کنیم و تمایل به همکاری با شرکای شناخته‌ شده جهانی داریم. سرمایه‌گذاری مورد نیاز در دیگر پروژه‌های توسعه‌ای 10 میلیارد دلار برآورد شده است.

    کرباسیان اضافه کرد: میزان قابل‌توجه انرژی ارزان و گاز طبیعی ، نیروی انسانی تحصیلکرده و دیگر مشوق‌هایی مثل معافیت‌های مالیاتی و کاهش هزینه‌های مربوط به تأمین انرژی، زمین و گاز از امتیازهای ایران برای جذب سرمایه خارجی در مناطق تجاری مثل چابهار و بندر عباس است. پروژه‌های بسیاری برای همکاری در ایران تعریف‌شده که در قالب قراردادهایی BOT و BOO قابل اجرایی شدن است. شبکه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای در ایران از شمال به جنوب و از شرق به غرب گسترش‌یافته است و به‌راحتی امکان دسترسی به بازار 450 میلیون نفری منطقه را دارید از جمله اینکه مناطق آزاد ایران با کشورهای سی آی اس از طریق شبکه ریلی مرتبط است.

    برچسب ها