عصر خودرو

ادامه عقب‌نشینی شاخص سهام

عصر بازار- روز گذشته بورس اوراق بهادار تهران در ادامه هفته نیمه تعطیل خود، با کاهش قیمت‌ها مواجه شد. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد افت ۱۶۰ واحدی شاخص کل بودند. این افت ۲/ ۰ درصدی موجب شد تا نماگر بازار سهام به رقم ۸۵ هزار و ۳۵۵ واحد برسد. اکثر کارشناسان این افت را ناشی از غیبت اکثر معامله‌گران در هفته جاری می‌دانند؛ در این میان برخی نیز ریشه افت را در نگرانی‌هایی در مورد برجام می‌کنند.

ادامه عقب‌نشینی شاخص سهام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این شرایط معامله‌گران به انتظار هفته آینده و شروع هفته کاری نشسته‌اند. امری که نشان خواهد داد آیا بازار با یک اصلاح میان‌مدت مواجه است یا تغییرات اخیر قیمتی تنها استراحت بورس بوده است. دیروز سخنان مقامات آمریکایی در مورد بهبود برجام و نه خروج از آن توانست برخی از نگرانی‌ها را در این بخش کاهش دهد. در صحنه بازار جهانی نیز قیمت فلزات به ویژه فلز روی و سرب به ترتیب به 3256 دلار و 2501 دلار در هر تن رقم خورد که قیمت‌های مناسبی ارزیابی می‌شود. بهای هر تن مس نیز به 6496 دلار در هر تن رسید. دیروز شاخص کل هم‌وزن نیز افت 131واحدی را تجربه کرد تا اکثریت بازار قرمز‌پوش باشد. نمادهای معاملاتی شرکت‌های گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با 30 واحد، ملی صنایع مس ایران با 21 واحد و پالایش نفت تهران با 18 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را دیروز به شاخص سهام تحمیل کردند.

    در بازار دیروز در گروه انفورماتیک نماد «های وب» تا صف فروش عقب‌نشینی کرد. هر‌چند معامله‌گران خریدار با جمع‌آوری صف فروش داد و ستد 95میلیون سهم را رقم زدند. در گروه خودرویی، شرکت نصیر ماشین سود هر سهم سال مالی جاری را 56 درصد کاهش داد. «خنصیر» که با سرمایه 7/ 12 میلیارد تومانی، سود هر سهم سال مالی اسفند جاری را 442 ریال پیش‌بینی کرده بود، در آخرین گزارش ارسالی خود روی سامانه کدال، این متغیر مهم را به 194 ریال کاهش داد. در عین حال این شرکت در سه ماه اول سال قادر به پوشش 33 درصدی معادل 64 ریال شد. با این رویداد در حالی نماد این شرکت دیروز بسته شد که مدیران این شرکت اعلام کردند تغییرات در اطلاعات بر مبنای آخرین نرخ فروش بوده و اگر تغییرات دیگری صورت پذیرد حتما در گزارش 6 ماهه لحاظ و اعلام می‌شود.

    همچنین طبق آخرین اطلاعات بودجه سال 96، شرکت نصیر ماشین تمامی تلاش خود را برای افزایش قیمت کرده ولی با توجه به سیاست‌های خودروسازان این امر تاکنون میسر نشده است. از همین رو تعدیل حاضر انجام شده و چنانچه تغییری درخصوص افزایش قیمت صورت پذیرد به اطلاع سهامداران رسانده می‌شود.در گروه فلزی، فولاد خوزستان بعد از تعدیل 27 درصدی سود و توقف نماد و همچنین پاسخ به 4 سوال سازمان بورس با رشد قیمت 3درصدی به تابلو بازگشت.دیروز شاهد اظهارات مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر اصلاح دستور‌العمل نحوه توقف و بازگشایی نمادها بودیم. سعید محمد‌علیزاده در این خصوص گفت: طی چند ماه گذشته بررسی‌های وسیعی برای بازنگری دستورالعمل‌های توقف و بازگشایی نماد‌ها با هدف کاهش زمان توقف انجام شده و با کسب نظر از فعالان و متخصصان بازار، اصلاحات وسیعی در دستورالعمل‌ها انجام شده که به تصویب هیات مدیره سازمان رسیده است. علیزاده در ادامه به بازگشایی نمادهای بانکی اشاره کرد و گفت: باتوجه به اهمیت بحث شفاف‌سازی بیشتر بازار سرمایه، ارائه اطلاعات به موقع از سوی ناشران یکی از الزامات هیات‌مدیره شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران است و بانک‌ها نیز از این امر مستثنی نیستند.در گروه بانکی، دیروز شایعاتی از احتمال ثبت بخشی از مابه‌التفاوت ارز سال 91 در صورت‌های مالی بانک‌ها مطرح بود.

    در دیگر تحولات این گروه قائم‌مقام بانک مرکزی درباره بسته بودن نماد بانک‌ها در بورس اظهار کرد: هماهنگی‌هایی در این زمینه بین بانک مرکزی و بورس در جریان است و بانکی که صورت‌های مالی آن به تصویب نهایی برسد، نماد آن باز می‌شود.در گروه هتلداری، شرکت هتل بین‌المللی پارسیان کوثر اصفهان گزارش 6 ماه عملکرد سال مالی منتهی به پایان اسفند 96 را منتشر کرد. هتل بین‌المللی پارسیان کوثر اصفهان سود خالص هر سهم را در 6ماه منتهی به پایان شهریور ماه امسال، 639 ریال اعلام کرده است. این شرکت در 6 ماه منتهی به پایان شهریور 95 برای هر سهم 489 ریال سود محقق کرده بود. «گکوثر» سود سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه امسال را برای دوره 6 ماه منتهی به پایان شهریور را نسبت به مدت مشابه سال قبل 31 درصد افزایش داده است.  در گروه پالایشی شرکت پالایش نفت تهران در نامه‌ای درباره جبران زیان ناشی از نرخ تسعیر ارز فروش فرآورده‌های ویژه در سه ماه سوم سال 91 شفاف‌سازی کرد. مدیر مالی این شرکت خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی اعلام کرده است موضوع جبران زیان ناشی از نرخ تسعیر ارز فروش فرآورده‌های ویژه در سه ماه سوم سال 91 از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، سازمان حسابرسی و سایر مراجع قانونی مرتبط در حال پیگیری است و در صورت تایید نهایی و اخذ مجوزهای مورد نیاز، اقدامات لازم درخصوص شناسایی درآمد مذکور صورت می‌پذیرد. در این نامه تاکید شده است هرگونه تغییرات برای اطلاع سهامداران اعلام خواهد شد.

    در گروه سیمانی شرکت سیمان دورود با سرمایه ثبت شده 641 میلیارد و 697 میلیون ریال گزارش فعالیت ماهانه یک ماه منتهی به پایان شهریور 96 را منتشر کرد. سیمان دورود در شهریور ماه 112 هزار و 406 تن انواع محصول تولید کرده است. از میان انواع محصولات تولیدی این شرکت در شهریور ماه کلینکر تیپ دو بیشترین حجم تولید را داشته است. مبلغ فروش انواع محصولات سیمان دورود در شهریور ماه 65 میلیارد و 940 میلیون ریال اعلام شده است.همچنین این شرکت اعلام کرده است در نیمه اول سال جاری 663هزار و 763 تن انواع محصول تولید کرده است که کلینکرتیپ دو با تولید 319 هزار و 947تن بیشترین حجم تولید را داشته است.مبلغ فروش انواع محصولات این شرکت در 6 ماه ابتدایی سال جاری 401 میلیارد و 569 میلیون ریال بوده است.در گروه برقی، برنامه افزایش سرمایه 2400 درصدی سرمایه‌گذاری نیرو رسما اعلام و با اظهار‌نظر حسابرس، فرآیند آن آغاز شد.

    براساس این گزارش، «ونیرو» که دارای سرمایه 40میلیارد تومانی است، در نظر دارد از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به سرمایه 1000 میلیارد تومانی برسد تا قادر به اصلاح ساختار مالی و تسویه مطالبات سهامداران شود. این شرکت درحالی با برگزاری مجمع فوق‌العاده 21 شهریور، سال مالی را از پایان شهریور به پایان اسفند ماه تغییر داده و اساسنامه شرکت را طبق نمونه بورسی شرکت‌های هلدینگی کرده که در مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده 3 مرداد، سهامداران جزء آن، در تصمیمی سرنوشت‌ساز و با اکثریت آرا معامله 860 میلیارد تومانی خرید شرکت ایرسا را که متشکل از چند شرکت نیروگاهی است تصویب و تمایل خود را به افزایش سرمایه 2400 درصدی اعلام کردند که فرآیند آن از قبل شروع شده بود. به گفته عیسی حسین‌پناه، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نیرو، این شرکت برای این خرید برنامه‌ریزی کرده بود که طی 9 ماه تعهد خرید خود را انجام دهد و مبلغ را با فروشنده از محل افزایش سرمایه تسویه کند. در غیر این صورت یک فرصت 18ماهه با جریمه تاخیر 5/ 1 درصدی در ماه محاسبه خواهد شد و برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها، قرار است سرمایه شرکت از 40 میلیارد به 1000 میلیارد تومان افزایش یابد. براساس این گزارش، بلوک 7/ 42 درصدی این شرکت 20 بهمن سال گذشته به ارزش 6/ 31 میلیارد تومان از سوی شرکت سرمایه‌گذاری ایران خریداری شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت در بورس به 145میلیارد تومان و در فرابورس به 169میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها